بارش شهابی Orionid 2023 را از دست ندهید

بارش شهابی Orionid از دهم مهرماه تا شانزدهم آبان‌ماه فعال خواهد بود و اوج آن روز یکشنبه، سی‌ام مهرماه رخ خواهد داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بارش شهابی Orionid از دهم مهرماه تا شانزدهم آبان‌ماه فعال خواهد بود و اوج آن روز یکشنبه _سی‌ام مهرماه_ رخ خواهد داد. در این دوره زمانی که نقطه تابش شهاب‌باران در صورت فلکی شکارچی بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها بیشتر خواهد بود، هرچه نقطه تابش در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل رصد نیز بیشتر می‎‌شود.

بارش شهابی یادشده از اصفهان و از ساعت ۲۱:۳۷ تا طلوع صبح حوالی ساعت ۰۵:۴۴ قابل رصد خواهد بود. حدود ساعت ۰۴:۰۰ بهترین زمان برای مشاهده شهاب‌باران است؛ در این زمان، چرخش زمین اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند؛ در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعت سرسویی (ZHR) بارش شهابی Orionid 2023 15 است، این نرخ ساعتی با فرض اینکه آسمان به‌طور کامل تاریک اعلام شده است، ممکن است در واقعیت  کمتر باشد.

دنباله‌دار Comet 2P/ Encke در حضیض خورشیدی

دنباله‌دار Comet 2P/ Encke، یکشنبه _سی‌ام مهرماه_ در فاصله ۰.۳۴ واحد نجومی (AU) به خورشید نزدیک خواهد شد، این پدیده از اصفهان به‌راحتی قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا بسیار نزدیک به خورشید قرار می‌گیرد.

تربیع اول ماه

ماه یکشنبه _سی‌ام مهرماه_ وارد تربیع اول می‌شود در آسمان غروب پدیدار می‌شود و نیمه‌شب نیز غروب می‌کند، ماه از اصفهان از ساعت ۱۳:۱۴ تا ساعت ۲۲:۵۷ قابل رصد است و در این زمان تقریباً نیمه‌روشن به نظر می‌رسد؛ ماه هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین می‌چرخد و باعث می‌شود در فازهای مختلف ماه نو، ربع اول، ماه کامل و تربیع آخر قرار گیرد و هر ۲۹.۵ روز یک‌بار به ماه نو برمی‌گردد، ماه در روزهای آینده هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر ساعات شب قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 697908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.