صعود به بلندترین قله جهان نیازمند چه اقداماتی است؟

اورست، بلندترین قله دنیاست و هر کوهنورد حرفه‌ای آروزهایش را در صعود به بام دنیا جست‌وجو می‌کند، اما صعود به اورست نیازمند فراهم کردن مقدماتی است که در گفت‌وگو با یک اورست‌نورد به آن اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای اخیر و هم‌زمان با هفته تربیت‌بدنی در تقویم رسمی کشورمان روز جهانی کوه‌نوردی نیز به چشم می‌خورد. کوه اورست و رشته کوه‌های هیمالیا که به عنوان بام جهان شناخته می‌شود، سوالات زیادی از علاقه‌مندان به این رشته را درخصوص چگونگی صعود به آن بی‌پاسخ گذاشته است، با این حال فتح بلندترین قله جهان به نظر می‌رسد سرحد تلاش یک کوه‌نورد است که تلاش و همت زیادی را می‌طلبد و فتح آن به‌راحتی قابل دسترسی نیست. در همین خصوص به سراغ امین دهقان، اورست‌نورد ایرانی رفتیم تا سوالاتی که ممکن است برای هر کوه‌نوردی که شاید روزی خیال فتح این قله به سرش بزند، پیش بیاید را بپرسیم. مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با امین دهقان را در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: مراحل اولیه صعود به قله اورست را تشریح کنید؛ در واقع چه اقداماتی در این خصوص باید صورت بگیرد؟

دهقان: برای صعود به اورست ابتدا باید دوره‌های رسمی فدراسیون کوه‌نوردی که به صورت حضوری برگزار می‌شود را پشت سر گذاشت، سپس قله‌های مختلف در ایران را در فصول مختلف فتح کرد، در مرحله بعد باید صعودهای برون‌مرزی را به ترتیب به قله‌های پنج هزار متری، شش هزار متری، هفت هزار متری و در نهایت صعود به اورست که هشت هزار متری است، انجام داد.

ایمنا: در خصوص هزینه‌ها بگویید. یک کوه‌نورد ایرانی برای صعود به قله اورست چه میزان باید هزینه کند؟

دهقان: هزینه صعود معمولی به اورست از بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار و صعود VIP نزدیک به ۱۲۰ هزار دلار است؛ تفاوت این دو نوع صعود این است که در VIP خدمات هلیکوپتر، اکسیژن، چکمه‌های اضافه و سایر تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صعود به بلندترین قله جهان نیازمند چه اقداماتی است؟

ایمنا: آیا صعود به هیمالیا و اورست نیازمند دریافت مجوزهای قانونی است؟

دهقان: دریافت مجوز باید از طریق دولت نپال باشد و اگر شخص بخواهد مدال طلای جهان را نیز دریافت کند باید از طریق فدراسیون جمهوری اسلامی ایران یک سری نامه‌نگاری‌ها صورت بگیرد و مجوزهایی دریافت شود که شامل مجوز شورای برون‌مرزی، نامه‌های هیئت استان در خصوص صعود شاخص، آزمون ناظران فدراسیون و آزمایش‌های پزشکی می‌شود.

ایمنا: روند آماده‌سازی بدنی یک کوه‌نورد چگونه است؟ چه میزان برای موفقیت در این راه به تمرین روزانه نیاز است؟

دهقان: برای آماده‌سازی باید ورزش‌های هوازی به صورت منظم انجام شود؛ من روزانه ۶ تا ۸ ساعت تمرین داشتم؛ صعود به اورست کار دشواری است و آمادگی بدنی بالایی را می‌طلبد چراکه از ارتفاع هفت هزار متر به بعد، شرایط بسیار دشوار خواهد بود. خطرناک‌ترین گذرگاه جهان یخچال خومبو است که خطر بسیاری دارد و یک چالش جدی برای صعود به اورست است، همچنین بهمن‌های بسیاری در منطقه وجود دارد که باید از این بهمن‌ها جان سالم به در برد؛ صعود از منطقه هفت هزار متر به بعد که منطقه مرگ به‌شمار می‌رود نیازمند تجربه و آمادگی بدنی بالا است. صعودهای هشت هزار متری به صورت انفرادی انجام می‌شود و افراد در منطقه شکل تیمی به خود می‌گیرند و به قله صعود می‌کنند؛ من برای اولین بار در ایران به عنوان لیدر تیم انتخاب شدم که شامل ۱۵ کوه‌نورد از کشورهای مختلف می‌شد.

ایمنا: تاکنون چه تعداد از کوه‌نوردان ایرانی موفق به فتح این قله شده‌اند؟

دهقان: به‌طور کلی ۳۰ کوه‌نورد ایرانی تاکنون موفق شده‌اند به اورست صعود کنند؛ استان تهران، همدان، تبریز و زنجان مهد کوه‌نوردی هستند و تعداد اورستی‌های آن‌ها بیشتر است، در اصفهان نیز تنها من هستم که چنین عنوانی را کسب کرده‌ام، البته بعضی استان‌ها همچون چهارمحال نماینده ندارند.

صعود به بلندترین قله جهان نیازمند چه اقداماتی است؟

ایمنا: امکانات و تجهیزاتی که برای یک هیمالیانورد مورد نیاز است، چیست؟

دهقان: صعود معمولی در ایران هزینه آن‌چنانی ندارد، اما صعودهای خارجی نیازمند دان‌سوییت با قیمت ۵۰ میلیون تومان است؛ دان‌سوئیت به کاپشن و شلوار پَری می‌گویند که شبیه به لباس فضانوردان است؛ کفش سه‌پوش و کرامپون نیز از تجهیزات لازم برای صعود است؛ هرچند افراد باید در دوره‌های مختلف شرکت کنند و بعد تجهیزات را به صورت استاندارد تهیه کنند.

ایمنا: به عنوان سوال پایانی اگر توصیه‌ای به افراد علاقه‌مند به فتح اورست دارید، با آن‌ها در میان بگذارید.

دهقان: احتیاط، آموزش، تمرین و خودداری از غرور بی‌جا سبب می‌شود حوادث به حداقل برسد، همچنین توصیه می‌شود کوه‌نوردان از بردن اضافه‌بار به‌شدت خودداری کنند، همان‌گونه که اشاره کردم ابتدا فرد باید تجربه کافی در خصوص فتح قله‌های داخلی را داشته باشد و پس از آن مرحله به مرحله صعودها مرتفع‌تر شود، همچنین افراد باید با کسب تجربه، مشورت با افراد متخصص و عضویت در باشگاه‌های معتبر این هدف را به سرانجام برسانند. امیدوارم از ورزش کوه‌نوردی که علاقه‌مندان بسیاری دارد، حمایت شود، با وجود اینکه اورست را فتح کرده‌ام و بازخوردهای بسیار خوبی گرفته‌ام، اما از ما حمایت نمی‌شود.

کد خبر 697887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.