اولین سازنده خودرو بنزینی جهان + زندگی نامه کارل بنز

کارل فریدریش بنز ( Carl Friedrich Benz) بنیان‌گذار شرکت مرسدس بنز و مخترع اولین خودروی بنزینی است.

به گزارش ایمنا، خودرو، ماشین یا اتومبیل وسیله نقلیه چرخداری است که با استفاده از نیروی محرکه تولیدی موتور قادر به حرکت کردن است. با توجه به پیشرفت علم و صنایع و مدرنیزه شدن روند زندگی نمی‌توان از نقش اساسی و مهم خودرو در زندگی امروزه چشم پوشی کرد. بزرگترین صنعت تولیدی جهان در حال حاضر صنعت خودروسازی است.

نخستین خودرو واقعی با نیروی بخار

به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد اولین خودرو جهان چه بود و در چه تاریخی تولید شد اما در حالت واقع بینانه می‌توان گفت وسیله متحرک که چیزی شبیه به خودرو بود برای نخستین بار در سال ۱۶۷۸ توسط پدر فردیناند فربیست مبلغ مسیحی بلژیکی در چین طراحی و ساخته شد که توسط فشار بخار کار می‌کرد. این خودرو اولیه ۶۵ سانتی‌متر طول داشت و به‌عنوان وسیله سرگرمی برای امپراتور چین ساخته شده بود. نخستین خودرو واقعی با نیروی بخار که برای جابه‌جایی انسان و بار به‌کار گرفته شد در سال ۱۷۶۷ توسط نیکل ژوزف کان فرانسوی طراحی و ساخته شد. خودروی کان می‌توانست ۴ تن بار به همراه ۲ خدمه را با سرعت ۷/۸ کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد.

اولین سازنده خودرو بنزینی جهان + زندگی نامه کارل بنز

اولین ماشین اختراع‌شده

برای صحبت از اولین خودرو نمی‌توانیم یک تاریخ دقیق را نام ببریم و با اطمینان بگوییم که در این تاریخ این فرد بالاخره اولین اتومبیل را اختراع کرد. شاید به این علت که اختراع ماشین آرام آرام و مرحله به مرحله صورت گرفت. شاید هم به این دلیل که از همان ابتدا ماشین‌ها به صورت متفاوت و در چند شاخه تقریباً مجزا از هم ساخته شدند. به این ترتیب می‌توان گفت که نه تنها یک فرد و نه فقط یک اتفاق بلکه سلسه جریان‌های مختلفی که در جغرافیای متفاوت رخ دادند در کنار هم قرار گرفتند و باعث شدند ماشین اختراع شود. تقریباً به هر وسیله نقلیه چرخ‌داری که توسط نیروی غیر جاندار (انسانی و حیوانی) حرکت می‌کرد، واژه اتومبیل اتلاق می‌شد. شاید بر این اساس اولین خودروی دنیا کالسکه دیگ بخاری Cugnot در سال ۱۷۶۹ باشد.

اولین ماشین بنزینی جهان

اگر منظور از اتومبیل، وسیله نقلیه‌ای با قوای محرکه درون‌سوز باشد، آن وقت مدل Patent Motorwagen آقای بنز نخستین خواهد بود. اولین اتومبیل شرکت بنز در سال ۱۸۸۵ طراحی شد و یک سال بعد به ثبت اختراع رسمی رسید. اما شرکت بنز تا سال ۱۹۰۱ پیشوند مرسدس را به خود نگرفت. اولین خودروی ساخته شده با عنوان Patent Motorwagen شناخته می‌شد که تنها سه چرخ داشت و نیز تک سیلندر بود. اولین اتومبیل ساخته شده تنها ۰.۷۵ اسب‌بخار تولید می‌کرد. ساخت اتومبیل چهار چرخ برای بنز تا سال ۱۸۹۳ به طول انجامید. بنز نام اولین اتومبیل چهار چرخ را نیز ویکتوریا قرار داد. گفتنی است؛ این خودرو تنها ۳ اسب‌بخار را به خریدار خود ارائه می‌داد و موتور آن فقط ۱۷۴۵ سی‌سی گنجایش داشت.

کارل بنز کیست؟

کارل بنز با نام اصلی کارل فردریش مایکل وایلانت ۲۵ نوامبر ۱۸۴۴ متولد شد. او یک مهندس و مخترع آلمانی بود. که سال‌ها در زمینه اختراع و ساخت موتورهای درون‌سوز تلاش کرد تا اینکه در سال ۱۸۷۳ توانست یک موتور پیستونی بنزینی دو زمانه بسازد. پس از این تصمیم گرفت موتور درون‌سوز را روی یک وسیله نقلیه نصب‌کرده و یک وسیله نقلیه موتوری تولید کند. سرانجام کارل بنز در سال ۱۸۸۶ چنین وسیله‌ای را ساخته و نام پَتنت موتورواگن (Patent Motorwagen) را روی آن نهاد. این وسیله اولین خودروی دنیا محسوب می‌شود و کارل بنز آن‌را در تاریخ ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶ بنام خود در آلمان ثبت اختراع و در تاریخ ۳ جولای ۱۸۸۶ بنز از اختراع خودرو نزد عموم مردم در مانهایم آلمان رونمایی کرد.

وی در ۴ آوریل ۱۹۲۹ درگذشت.

بنز موتور واگن

بنز موتورواگن یک وسیله سه‌چرخ با موتور نصب‌شده در عقب بود. در این خودرو علاوه بر موتور درون‌سوز، اختراعات فراوان دیگری هم بکار رفته بود. ازجمله چرخ‌های فولادی با لاستیک‌هایی که طراحی خود کارل بنز بودند. برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های عقب از زنجیر استفاده‌شده بود و یک سیستم تسمه‌ای ساده نیز به‌عنوان گیربکس تک سرعته عمل می‌کرد. اولین نمونه موتورواگن مجهز به یک موتور ۹۵۴ سی‌سی تک سیلندر چهارزمانه بود که دوسوم اسب بخار قدرت در ۲۵۰ rpm تولید می‌کرد.

اولین سازنده خودرو بنزینی جهان + زندگی نامه کارل بنز

اولین ماشین ساخته شده در ایران

اولین ماشینی که در کارخانجات صنعتی ایران ساخته شد همان پیکان است. این خودرو در سال ۱۳۴۶ و کارخانه صنعتی ایران ناسیونال، تحت لیسانس کارخانه تالبوت فرانسه روانه بازار شد. پس از آن نیز ماشین‌های اتوبوس، مینی بوس و وانت در این کارخانه ساخته شدند.

در همان سال ۱۳۴۶، ماشین‌های شاهین و آریا نیز توسط کارخانه پارس خودرو تولید شدند. این کارخانه در سال ۱۳۵۱ به شرکت جنرال موتورز ایران تبدیل شده و ساخت خودروهای شاهین و آریا را متوقف کرد. سپس در حوزه تولید سواری‌های شورولت ۲۵۰۰ و ۲۸۰۰ سی سی و سه نوع ماشین سواری دیگر به نام‌های بیوک، شورولت نوا و کادیلاک تحت لیسانس جنرال موتورز آمریکا فعالیتش را ادامه داد. سال ۱۳۴۷ نیز ژیان در کارخانه سایپا تولید و به بازار ایران معرفی گردید. البته ساخت ژیان تنها تا سال ۱۳۵۹ ادامه داشت. پس از آن کارخانه ساخت رنو ۵ را جایگزین ژیان کرد.

کد خبر 697817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.