نخستین مسیر دوچرخه‌سواری زیست‌محیطی جهان در کرواسی

جدیدترین مسیر دوچرخه‌سواری زاگرب به‌طور کامل سبز است و نخستین پوشش آسفالت زیست‌محیطی در کشور کرواسی به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کرواسی برای نخستین بار به یک آسفالت زیست‌محیطی مجهز شده که به‌طور کامل سبز است. این آسفالت جدید، پوشش یک مسیر دوچرخه‌سواری جدید در امتداد ساحل جنوبی رودخانه ساوا به‌طول ۱۶۰ کیلومتر است که از مرکز زاگرب می‌گذرد.

ماده مورد استفاده برای سطح مسیر به دلیل مشخصات فنی آن منحصربه‌فرد توصیف شده است، به این معنی که تولید آن بدون از بین بردن پارامترهای کیفی، آسیب کمتری برای محیط زیست دارد.

در تولید آسفالت زیست‌محیطی یا اکو آسفالت زاگرب، از نوعی قیر طبیعی استفاده شده است که از کربوهیدرات‌، پروتئین‌، رزین‌، لیگنین، موم و چربی ساخته می‌شود. تهیه این قیر طبیعی بسیار ساده‌تر از قیر مورد استفاده در آسفالت‌های رایج است، چراکه برخلاف آن‌ها به تولید نفت و پالایشگاه وابسته نیست. از سوی دیگر ذوب کردن قیر هیچ هزینه‌ای برای سلامتی ندارد و کیفیت آن به دلیل تأخیر در تولید کاهش پیدا نمی‌کند. از سوی دیگر تولید قیر طبیعی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از قیرهای شیمیایی رایج است.

مسیر دوچرخه‌سواری سبز زاگرب بخشی از پروژه راه سبز کرواسی است که با هدف توسعه زیرساخت‌هایی برای ترویج تحرک پایدار راه‌اندازی شده و قرار است به‌منظور جلب‌توجهات عمومی به مشخصات سازگار با محیط زیست، آسفالت کل مسیر به رنگ سبز رنگ‌آمیزی شود.

شهرداری زاگرب اعلام کرد که پس از پایان مراحل آسفالت‌کشی، اقدامات بیشتری شامل محوطه‌سازی، نصب نیمکت و تجهیزات، همچنین گسترش محوطه‌های استراحت در کنار پل عابر پیاده در این جاده انجام خواهد گرفت.

کرواسی میزبان نخستین مسیر دوچرخه‌سواری زیست‌محیطی جهان

کد خبر 697812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.