راه طولانی برای مراودات میان کاپان و اصفهان وجود دارد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کاپان ارمنستان با بیان اینکه انتخاب شهر اصفهان برای همکاری با شهر کاپان به‌صورت یک انتخاب تصادفی نبوده است، گفت: این ابتدای راه است و راهی طولانی برای همکاری میان اصفهان و شهر کاپان خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی عابدین‌ورامینی امروز _شنبه بیست‌ونهم مهرماه_ در دیدار شهردار کاپان ارمنستان با شهردار اصفهان اظهار کرد: امروز سالگرد افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر کاپان است و یک سال از افتتاح این کنسولگری می‌گذرد.

وی با بیان اینکه در آن زمان «گئورک پارسیان» شهردار کنونی این شهر نبودند، اما دستوراتی که در مراتب سیاسی صادر کردند، بسیار در افتتاح این کنسولگری راهگشا بود، افزود: رابطه بین ملت ایران و ارمنستان، رابطه چند هزار سال است و ما این رابطه را با هیچ کشوری در منطقه نداشته‌ایم؛ رهبر معظم انقلاب نیز بر این شاخصه تأکید فراوانی داشته‌اند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کاپان ارمنستان تصریح کرد: بر این اساس، انتخاب شهر اصفهان برای همکاری با شهر کاپان تصادفی نبوده است، در نزدیکی شهر کاپان یک پل با قدمت ۴۰۰ ساله وجود دارد، این پل در زمان شاه عباس صفوی و به دستور یکی از فرزندان آن شاه ساخته شده است، همچنین آثاری از یک مسجد مسلمانان در این منطقه وجود دارد که حاکی از مراودات فرهنگی و هم‌زیستی دینی است که تمام این موارد نشان از رابطه دیرینه ایران و ارمنستان و احترام متقابل به فرهنگ یکدیگر است.

عابدین‌ورامینی گفت: جامعه ارامنه در شهر اصفهان یکی از قوی‌ترین جوامع ارامنه کل ایران است، علاوه‌بر حضور نماینده شهرداری اصفهان در صدر هیئتی اعزامی به شهر کاپان، هیئت‌های علمی از دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه بزرگ اصفهان در این شهر حضور پیدا کردند و در آینده‌ای نزدیک هم هیئتی از دانشگاه پلی‌تکنیک کاپان به اصفهان خواهند آمد؛ این ابتدای راه است و راهی طولانی برای همکاری میان اصفهان و شهر کاپان خواهیم داشت.

وی افزود: به پیشنهاد معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان، برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در شهر کاپان می‌تواند از پیشنهادهای خوب باشد؛ شهر کاپان ظرفیت خوبی برای برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی دارد.

راه طولانی برای مراودات میان شهرکاپان ارمنستان و اصفهان وجود دارد

اصفهان در عرصه فرهنگی، هنری و حتی علمی در سطح کشور زبانزد است

کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ضمن اشاره به سابقه دیرینه مراودات و ارتباطات ایران و ارمنستان و حضور شهروندان ارامنه در شهر اصفهان گفت: ظرفیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و علمی در شهر اصفهان وجود دارد که می‌تواند در صورت موافقت میان دو شهر برقرار شود.

وی افزود: شهر اصفهان در عرصه فرهنگی، هنری و حتی علمی در سطح کشور زبانزد بوده است و تداوم همکاری‌های مشترک با شهر کاپان می‌تواند در زمینه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان همچنین رویدادهایی هنری در زمینه شعر و نقاشی کودکان، تئاتر و سینما نیز برقرار شود.

راه طولانی برای مراودات میان شهرکاپان ارمنستان و اصفهان وجود دارد

امکان در اختیار گذاشتن دانش فنی به شهرداری کاپان وجود دارد

حسین کارگر، مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان که پیش‌از این به‌عنوان نماینده شهرداری اصفهان به شهر کاپان در صدر هیئتی اعزامی سفر کرده بود، با برشمردن برخی از ظرفیت‌های شهر اصفهان گفت: در زمینه مباحث مختلف از جمله طراحی شهری، همچنین مباحث مربوط به ایجاد المان‌های شهری و پیاده‌روسازی‌ها، امکان در اختیار گذاشتن دانش فنی به شهرداری کاپان وجود دارد.

وی افزود: شهر کاپان با دارا بودن منطقه‌ای کوهستانی همچون کوه صفه، همچنین گذر رودخانه‌ای در میانه شهر کاپان همچون زاینده‌رود، فصول مشترکی میان دو شهر اصفهان و شهر کاپان است که در قالب مباحث مختلف عمرانی می‌تواند به‌عنوان ظرفیت‌های مشاوره‌ای به این شهر عرضه شود.

مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: محله جلفای اصفهان با دارا بودن پنج هزار نفر جمعیت در منطقه پنج شهر اصفهان از جمله محلاتی است که می‌تواند مورد بازدید ارامنه باشد، همچنین در زمینه‌های اقتصادی و ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز می‌توان قابلیت‌هایی را برای ارتباطات برقرار کرد.

کد خبر 697802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.