ساخت ماده‌ای که در صورت وجود سلول سرطانی می‌درخشد

محققان ماده‌ای پیمایشگر ساختند که می‌تواند در صورت وجود تومور سرطانی شروع به درخشش کند، ‌با استفاده از این ماده امکان تشخیص اولیه سلول سرطانی را فراهم کند. این پیمایشگر برای نظارت بر عملکرد داروهای ضدسرطان در بدن نیز مفید است.

به گزارش ایمنا، در فیلم‌های علمی تخیلی، هنگامی که شوالیه‌ها قصد دارند بر دشمن غلبه کنند، شمشیرهای لیزری خود را در مبارزه استفاده می‌کنند. مشابه این ایده در دنیای نانو در حال پیاده‌سازی است.

محققان دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکا نشان دادند که این نانوابزار مولکولی را می‌توان برای مقابله با تومور سرطانی استفاده کرد. با الهام از فرآیندی که سلول‌ها برای جمع‌آوری پروتئین‌ها استفاده می‌کنند. عیشان بارمن و جف دبلیو بولت، استادان علوم رادیولوژی پروب‌های بی نهایت کوچکی ایجاد کردند که وقتی با آنزیم‌های خاصی در سلول‌های سرطانی مواجه می‌شوند، شروع به تابش می‌کنند.

توانایی تشخیص تومورها به طور کامل و در مراحل اولیه می‌تواند به طور قابل توجهی تصویربرداری از تومور سرطانی را افزایش دهد و نتایج درمان بیمار را بهبود بخشد.

بارمن در مورد کاوشگرهای تشخیص آنزیم خود مونتاژ شونده موسوم به nanoSABER گفت: این روش می‌تواند تغییردهنده بازی برای درمان سرطان باشد.

در حال حاضر، بیوپسی بافت روش استاندارد برای تشخیص بیشتر سرطان‌ها است، اگرچه ممکن است دقیق نباشد و حتی بخش‌هایی از تومورهای پنهان در حاشیه بافت را از دست بدهد. این رویکرد تیم جانز هاپکینز می‌تواند این مشکل را حل کند و به پزشکان اجازه می‌دهد تا فعالیت سرطانی را در کل تومورها تشخیص دهند و درک صحیحی در مورد فعالیت‌های تهاجمی احتمالی آنها ارائه دهند. لجوماین آنزیمی است که در توسعه سلول‌های سرطانی نقش مهمی دارد.

ابزار جدید محققان در حضور این آنزیم‌های مرتبط با سرطان تجمع کرده و سیگنالی را منتشر می‌کند که می‌تواند توسط طیف‌سنجی رامان، دریافت شود. این به کاوشگرها اجازه می‌دهد تا سلول‌های سرطانی به‌طور دقیق مشخص شوند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه جانز هاپکینز تاکید کردند که روش آنها همچنین می‌تواند به پزشکان اجازه دهد تا با دقت بیشتری بر تجمع داروهای ضدسرطان در تومورها در طول درمان نظارت کند و عملکرد این درمان‌ها را مشخص کنند.

نتایج تحقیقات این تیم در نشریه Advanced Science منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 697677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.