چراغ سبز شورای امنیت به ماشین کشتار رژیم صهیونیستی

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت: کشورهای اروپایی عضو سازمان ملل پیشنهادی که روسیه ارائه کرده بود را وتو کردند و با این وتو اجازه دادند که ماشین کشتار رژیم همچنان بتازد و کودکان و زنان بیشتری را قربانی کند.

مهدی شکیبایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به رایزنی‌های وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات کشورهای منطقه، اظهار کرد: وقتی یکی از زنجیره‌های مقاومت در منطقه مورد تهدید قرار می‌گیرد نیاز به این است که علاوه بر حوزه‌های نظامی و امنیتی که به کمک گروه‌های مقاومت می آیند، فعالیت دیپلماتیک زنجیره‌های دیگر نیز در صحنه میدان فعال شوند.

وی افزود: از این منظر و از منظر انسانی با توجه به جنایاتی که رژیم صهیونیستی مرتکب شده و هنوز در حال ارتکاب است، وظیفه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ منطقه‌ای است که روندهای دیپلماتیک و دیپلماسی خود را در حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطینی و ملت مظلوم فلسطین فعال کند؛ با این هدف که بتواند با استفاده از این فرصت‌های دیپلماتیک و نیز تجمیع ظرفیت‌های سایر کشورهای عربی اسلامی از طریقی اعمال فشار به رژیم صهیونیستی وارد کند که این رژیم دست از جنایت و نقض آشکار حقوق بشر بردارد.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین ادامه داد: در این چارچوب وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفرهای دوره‌ای خود را به کشورهای منطقه آغاز کرده است که از عراق شروع شد و سپس با مقامات لبنان، رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین، دولتمردان سوریه و امیر قطر دیدار کرد؛ در کنار آن رئیس جمهور کشورمان نیز به صورت تلفنی با سران کشورهای مختلف از جمله عربستان، فرانسه، روسیه و … با این هدف که از روند دیپلماتیک بتوانند استفاده کنند صحبت کرد و نتیجه آن متصل شد به برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که قرار است در جده برگزار شود.

وی تصریح کرد: وقتی بحرانی پیش آمده و یک طرف گوش شنوا ندارد و همه قوانین و مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته، کشتار گروهی را در رأس کار خود قرار می‌دهد؛ در وهله اول استفاده از ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک می‌تواند کمک کننده به کاهش بحران باشد، همچنین همزمان با روند دیپلماسی و از طریق اجتماعاتی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، باید فشارهایی وارد شود تا بسیاری از کشورهایی که ساکت بودند و بنا نداشتند به مسئله ورود کنند پای کار بیایند.

شکیبایی اضافه کرد: هر چند کشورهای اروپایی که مدعی حقوق بشر هستند تلاش می‌کنند که رژیم صهیونیستی به کشتار خود ادامه دهد اما باید پای کار آمده و وظیفه خود را نسبت به آنچه که مدعی هستند برعهده بگیرند؛ خصوصاً سازمان ملل که متأسفانه وظیفه اصلی ایجاد ثبات و امنیت و مقابله با هرگونه بحران در سراسر دنیا را در اختیار دارد؛ دیشب کشورهای اروپایی عضو سازمان ملل پیشنهادی که روسیه ارائه کرده بود را وتو کردند و با این وتو اجازه دادند که ماشین کشتار رژیم همچنان بتازد و کودکان و زنان بیشتری را قربانی کند.

وی با بیان اینکه سازمان‌های بین المللی به ویژه شورای امنیت که بازوی اجرایی سازمان ملل هست در اختیار پنج کشور قرار دارد و این پنج کشور بر اساس سلایق شخصی خود از حق وتو که معروف به حق گردن کلفتی است، استفاده می‌کنند، ابراز کرد: آمریکایی‌ها هرگونه قطعنامه‌ای که در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شده و به شورای امنیت برای اجرا آمده است، را وتو کرده و رژیم را در مصونیت کامل از هرگونه تعقیب قرار داده‌اند که خود نشان می‌دهد سازمان ملل به ویژه شورای امنیت که وظیفه اصلی آن ایجاد امنیت پایدار در نقاط مختلف دنیا است به ابزاری برای تأمین اهداف و منافع کشورهای دارای حق وتو تبدیل شده است.

این کارشناس ارشد مسائل فلسطین با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در کنار انگستان و فرانسه مقدمات تشکیل رژیم صهیونیستی را فراهم کردند، تصریح کرد: این کشورها به عهد خود از قدیم پایبند بوده و هرگونه قطعنامه‌ای که بخواهد رژیم صهیونیستی را محکوم کند وتو می‌کنند و دقیقاً ابزار دست آنها است.

وی با بیان اینکه همه مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و امنیتی را نمی‌توان در سازمان ملل حل و فصل کرد چون هیچ امیدی به سازمان ملل برای ایجاد همگرایی بین ملت‌های دنیا و امنیت پایدار نیست، افزود: این روزها سازمان‌های بین المللی و گروه‌های دیگری مانند شانگهای، گروه بریکس و گروه G 20 شکل گرفته و بسیاری از کشورهای دنیا برای عضویت در آنها صف کشیده‌اند تا در این اتحاد و ائتلاف‌های بین المللی و منطقه‌ای حضور پیدا کرده و به نحوی انحصار را از دست این کشورها بگیرند؛ از این رو کشورهایی که با یکه تازی و حق وتو و گردن کلفتی معترض هستند دنبال راهکاری هستند برای اینکه تأثیرات خود را بر تصمیمات جهانی بگذارند؛ همه اینها نشان می‌دهد سازمان ملل از وظیفه اصلی خود دور شده و به ابزاری برای بعضی کشورها تبدیل شده است.

شکیبایی در خصوص پیش بینی جنگ رژیم صهیونیستی و فلسطین اذعان کرد: این اتفاق که در صحنه فلسطین افتاده و واکنش‌های بین المللی که صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد همچنان فلسطین مسئله اول جهان است و تا این مشکل حل نشود هیچ مشکلی در دنیا که مرتبط با قدرت‌های دنیا است، حل شدنی نیست.

وی افزود: تحرکات آمریکا و اروپا در حمایت از رژیم صهیونیستی و کشورهایی مثل چین و روسیه در حمایت از فلسطین نشان می‌دهد که برخلاف مسیری که آمریکایی‌ها در عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی پیگیری می‌کردند، مسئله چیز دیگری است و آن اشغالگری در فلسطین است و تا این مسئله حل نشود نمی‌توان سراغ عادی سازی رفت.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین تصریح کرد: وقتی ملت فلسطین را در این مسئله در نظر گرفته نمی‌شود؛ ملت فلسطین هم برای اینکه بگوید صاحب این زمین هست دست به اقدام می‌زند و رهبران گروه‌های فلسطینی اعلام می‌کنند که هدف آنها برهم زدن روندهای شکل گرفته دور از اراده فلسطین است و می‌بینیم که در حال حاضر این ملت به پا خواسته و صحنه را کاملاً عوض کرده است.

وی افزود: اگر اروپا و آمریکا دست از حمایت اسرائیل بر می‌داشتند امکان این وجود داشت که فلسطینی‌ها بتوانند بخش مهمی از سرزمین اشغالی خود را آزاد کنند اما آنها این اجازه را به فلسطین نمی‌دهند؛ آمریکایی‌ها دو هزار نیرو به فلسطین آورده‌اند پس چطور می‌توان گفت که آنها میانجی هستند؟ بنابر این حق فلسطینی‌ها است که به تصمیمات شما اعتنا نکنند.

شکیبایی ابراز کرد: منطقه به گونه‌ای شده که کوچک‌ترین محاسبه اشتباه از هر طرف کنترل اوضاع را از دست همه خارج خواهد کرد و منطقه و جهان را به سمتی خواهد برد که مطمئناً مورد خواست کشورهای اروپایی نیز نخواهد بود.

وی در خصوص پیش بینی خود از اتفاقات اخیر، گفت: اگر عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان انجام می‌گرفت، پس از آن به سراغ سایر کشورهای عربی اسلامی می‌آمدند اما این عادی سازی باید در فضایی پایدار صورت بگیرد که این روند از بین رفت و هر چقدر تنش‌ها بیشتر شود و جبهه‌های گسترده‌تری باز شود از روند عادی سازی بیشتر دور خواهند شد.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود: همچنین در بحث‌های اقتصادی آمده بود که کریدور جدیدی از هند آغاز شود و از کشورهای عربستان، عراق، سوریه و اردن بگذرد و به اسرائیل برسد؛ اما در همان نقطه بسیار حساس تنشی به وجود آمده که اگر جلوی آن گرفته نشود سال‌ها در بحران خواهد ماند؛ بنابر این گسترش دامنه جنگ به ضرر آمریکایی‌ها نیز هست هرچند به ضرر فلسطینی‌ها هم خواهد بود.

وی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود رژیم صهیونیستی حمله محدودی به فلسطین داشته باشد، اما چند نکته حائز اهمیت است؛ اولاً رژیم جبهه جدیدی با لبنان و سوریه باز نخواهد کرد اما در چارچوب اینکه بخواهند کاری را در صحنه نوار غزه بکنند یا یک حمله محدود زمینی انجام دهند و آنجا را در اختیار بگیرند تلاش می‌کنند مرزهای فلسطین را در اختیار داشته باشند و تا مدت‌ها نوار غزه را تحت کنترل خود در آورند.

شکیبایی افزود: رژیم صهیونیستی سعی می‌کند از این فرصت استفاده کند تا جایی که حتی کوچ اجباری فلسطینی‌ها را رقم بزند؛ همه اینها بستگی دارد به اینکه کشورهای عربی اسلامی در چه جایگاهی قرار بگیرند و چقدر در برابر اسرائیل ایستادگی کنند.

کد خبر 697660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.