نوآوری جهانی ترکیه در بهره‌برداری از انرژی باد سیستم بی‌آرتی

ترکیه از سیستم حمل‌ونقل سریع (بی‌ارتی) خود برای تولید انرژی استفاده می‌کند که این ابتکار امروزه توجه بسیاری از شهرها و کشورهای سراسر جهان را به‌سمت خود جلب کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیستم نوآورانه تلفیقی حمل‌ونقل سریع (بی‌آرتی) و تولید انرژی ترکیه امروزه توجهات بسیاری را در سطح بین‌المللی به خود جلب کرده است. در این سیستم توربین‌های بادی محور عمودی کنار جاده‌، باد تولیدی ناشی از تردد وسایل‌نقلیه عبوری سریع‌السیر استانبول را به انرژی تبدیل می‌کنند. تحت این سیستم، به‌طور متوسط یک کیلووات انرژی در ساعت انرژی ذخیره می‌شود.

اقدام نوآورانه ترکیه برای تولید انرژی

سیستم نوآورانه تبدیل باد به انرژی ترکیه در سال ۲۰۱۷، تحت حمایت شهرداری استانبول راه‌اندازی شد و شامل یک توربین بادی با محور عمودی هوشمند است که با بهره‌گیری از عنصر جابه‌جایی‌های شهر، بزرگراه‌ها را به منابع انرژی تجدیدپذیر تبدیل می‌کند. در این سیستم از نیروی باد ناشی از حرکت اتوبوس‌های سریع‌السیر استانبول انرژی تولید می‌شود.

نوآوری جهانی ترکیه در بهره‌برداری انرژی از باد سیستم بی‌آرتی

روی توربین‌های به‌کار رفته در این سیستم که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، پنل‌های خورشیدی قرار دارد که قابلیت اندازه‌گیری دما را هم دارند. سیستم نوآورانه ترکیه همچنین دارای حسگرهای رطوبت، باد، دی‌اکسیدکربن و یک پلت‌فرم اینترنت اشیای (IoT) هوشمند برای اتصال به زیرساخت‌های دیگر است. این سیستم به‌عنوان ایستگاه پایش زلزله نیز عمل می‌کند و ایمنی شهرهایی را که در آن نصب شده است بهبود می‌بخشد.

دستگاه‌های به‌کاررفته در سیستم نوآورانه تلفیقی ترکیه به دلیل اندازه نسبتاً کوچک، قابلیت نصب در تمام مکان‌هایی هم‌چون کنار مسیرها و پشت‌بام‌ها را دارند که نمی‌توان در آن‌ها از توربین‌های سنتی استفاده کرد.

سیستم حمل‌ونقل سریع‌السیر استانبول به‌منظور مقابله با مشکل تراکم ترافیک فزاینده در شهر راه‌اندازی شد و امروزه به بیش از ۷۵۰ هزار مسافر در روز خدمات‌رسانی می‌کند. میزان باد تولیدی در اثر تردد وسایل‌نقلیه این سیستم از همان ابتدا طراحان را به فکر طراحی سیستمی برای تولید انرژی این باد تولیدی انداخت که امروزه به‌واسطه اشاعه بالای آن در رسانه‌های اجتماعی، در بسیاری از دیگر کشورهای جهان شناخته شده است.

نوآوری جهانی ترکیه در بهره‌برداری انرژی از باد سیستم بی‌آرتی

موفقیت یک پروژه دانشجویی در سطح جهانی

این سیستم که در ابتدا به‌عنوان یک پروژه تحصیلی توسط یکی از دانشجویان عمران رد شده است، اما در اداره ثبت اختراع ترکیه به‌ثبت رسیده بود، با مراجعه طراح آن، توجه شهرداری را به خود جلب کرد و مورد آزمایش قرار گرفت. موفقیت سیستم طراحی‌شده در سطح جهان شناخته شد و برای شرکت در برنامه‌های کارآفرینی کشورهایی مانند ایالات‌متحده‌آمریکا، انگلستان و هلند دعوت به عمل آمد. در مسابقه‌ای که در نروژ برگزار شد، پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر کارآفرین ترکیه رتبه اول را کسب کرد.

کد خبر 697641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.