ناقوس نسل‌کشی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌ونهم مهرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناقوس نسل‌کشی» به جدیدترین جنایت صهیونیست‌ها در حمله به یک کلیسا ارتدوکس در نوار غزه پرداخت و در ادامه نوشت: صهیونیست‌ها بامداد روز جمعه در جنایتی جدید، کلیسای ارتدوکس غزه را هدف حمله قرار دادند. در این حمله حداقل ۱۶ غیرنظامی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تخریب کلیسای ارتدوکس «سنت پورفیریوس یونان» که در دو هفته اخیر یکی از سرپناه‌های آوارگان غزه بود، واکنش خلیفه‌گری کلیسای ارتدوکس بیت‌المقدس را به دنبال داشت که در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه حملات هوایی اسرائیل علیه مؤسسات بشردوست از جمله کلیسا در نوار غزه را محکوم می‌کند، اعلام کرد: «حملات به کلیساها و مؤسسات آنها که سرپناه شهروندان بی‌گناه، بویژه کودکان و زنانی هستند که به دلیل حملات هوایی اسرائیل به مناطق مسکونی در ۱۳ روز گذشته، خانه‌های خود را از دست داده‌اند، یک جنایت جنگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

این روزنامه عکس یک امروز خود را به مراسم تشییع کشته‌های این حمله در کلیسا اختصاص داده و در ادامه به بیانیه سازمان همکاری اسلامی اشاره کرده و نوشته است: در این بیانیه تصریح شد: «اسرائیل نه فقط با مجازات دسته‌جمعی و محروم کردن مردم غزه از نیازهای اولیه، فاجعه انسانی رقم زده که با حمله به کلیسای ارتدوکس در غزه به وضوح قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه را نقض کرده است.»

ناقوس نسل‌کشی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به مورد حمله قرار گرفتن نظامیان آمریکا و صهیونیست‌ها از سه جبهه سوریه، عراق و یمن تیتر «اولین شلیک‌ها از جبهه واحد» را برگزید و در ادامه نوشت: با تداوم حملات ارتش صهیونیستی به غزه برای دومین هفته متوالی و ادعای مقامات این رژیم برای ورود زمینی به این منطقه تحت محاصره، جبهه‌های مقاومت هم طبق وعده‌های خود جبهه‌های جدید هر چند محدود به روی حامیان تل‌آویو گشوده‌اند. طبق گزارش‌های رسانه‌ای، گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه و یمن عملیات موشکی خود را به پایگاه‌های آمریکا انجام دادند تا سران کاخ سفید مجازات مقدماتی شراکت در جنایات صهیونیست‌ها را دریافت کنند؛ اقدامی که نشان می‌دهد منطقه آبستن تحولات جدیدی است که در صورت تشدید جنایات صهیونیست‌ها، مقاومت هم به دفاع از مردم فلسطین بر خواهد خواست.

این روزنامه در سرمقاله خود به قلم محمدجواد اخوان به آینده جنگ جمعیتی در سرزمین فلسطین پرداخت و نوشت: در طول ۷۵ سال گذشته نبرد جمعیتی مهمی در سرزمین فلسطین رخ داده و صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند با واردات مهاجران یهودی از اقصی‌نقاط عالم و اخراج اعراب فلسطینی اکثریت جمعیتی را به سود خود شکل دهند. اما به رغم هزینه کرد میلیاردها دلار و خشونتی بی‌حدومرز، عملاً این نبرد جمعیتی ناموفق بوده و همین الان هم جمعیت کل اعراب فلسطینی در کل این سرزمین (از بحر تا نهر) از یهودیان بیشتر است. از این رو، در سال‌های اخیر برای صهیونیست‌ها روشن‌شده که در صورت برگزاری یک همه‌پرسی آزاد از همین کسانی که امروز در این محدوده ساکن‌اند (حتی بدون در نظر گرفتن بازگشت آوارگان خارج از فلسطین) طومار رژیم‌صهیونیستی در هم خواهد پیچید.

ناقوس نسل‌کشی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تظاهرات ضد صهیونیستی از شرق تا غرب عالم اسرائیل در جنگ تبلیغاتی هم باخت» به بررسی گستردگی جهانی حمایت از فلسطین پرداخت و در ادامه نوشت: گستردگی جهانی حمایت از فلسطین در پنج قاره جهان بیش از هر چیز جهان شمولی آرمان آزادی فلسطین را نشان می‌دهد. با وجود آن‌که سانسور شدیدی درباره وقایع غزه وجود دارد و در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، توئیتر و فیس‌بوک اجازه انتشار تصاویر و گزارش‌های مربوط به بمباران غزه را نمی‌دهند، اما حمایت از فلسطین توانسته از سد سانسور در فضای مجازی عبور کند و فراگیری خود را در بسیاری از کشورهای جهان به نمایش گذارد. از سوی دیگر، فراگیری جهانی حمایت از فلسطین از شرق و غرب عالم بارزترین نشانه شکست دستگاه تبلیغاتی تل‌آویو است و نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها با بمباران منازل مسکونی نه تنها قافیه را در میدان جنگ باخته‌اند، بلکه فراتر از آن اشغالگران در تبلیغات جنگ نیز با یک شکست فاحش روبه‌رو هستند.

این روزنامه اخبار ویژه امروز خود را به تحلیلی از گزارش فرانک گاردنر خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی، درباره ناتوانی اسرائیل در حمله زمینی به غزه اختصاص داده است.

ناقوس نسل‌کشی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تیک‌تاک تا فروپاشی صهیونیست‌ها» به استقبال جهانی از چالش اجرای سرود «سلام یا مهدی» در حمایت از فلسطین در فضای مجازی پرداخت و در ادامه نوشت: در اعتراضات مجازی و اعلام حمایت مردم جهان از مردم مظلوم فلسطین نیز، در چند روز اخیر چالشی در تیک‌تاک و اینستاگرام با موضوع همبستگی با مردم فلسطین راه افتاد که مسلمانان و تعداد زیادی غیرمسلمان در آن شرکت کردند. در این چالش، مردم با نسخه لبنانی سرود سلام فرمانده (سلام یا مهدی) حدود ۵۰۰ هزار ویدئو ضبط کردند که در نوع خود آماری عجیب و حیرت‌آور است و هر دقیقه نیز بر تعداد آن افزوده می‌شود. در این چالش خودجوش، کاربران تیک‌تاک از همه نقاط جهان اعم از روسیه، کره‌جنوبی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، سوئیس، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، کشورهای عربی، کشورهای آفریقایی و ده‌ها کشور دیگر، با ماسک پرچم فلسطین، سرود «سلام یا مهدی (عج)» را با احترام نظامی به حجت خدا زمزمه کردند. موضوع قابل توجه دیگر این است که طبق داده‌های گوگل ترند، سرچ عبارت «یا مهدی» در ۶-۵ روز اخیر به‌طور فزاینده‌ای به صورت تصاعدی تغییر کرده و مردم در برخی نقاط جهان آن را در گوگل جست‌وجو کردند و نسبت به محتوای آن کنجکاو شدند.

ناقوس نسل‌کشی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چالش‌های دو جنگ بی پایان» به نقش ایالات متحده در دو جنگ اوکراین و اسرائیل پرداخته است. این روزنامه در سرمقاله امروز به قلم احمد غلامی به بررسی دو برداشت از قدرت پرداخته است و نوشته است: دو نوع برداشت از قدرت را باید از یکدیگر تفکیک کرد؛ یکی قدرت به معنای سلطه و دیگری قدرت اجتماع. ماکس وبر قدرت را سلطه می‌خواند: «گروه معینی از اشخاص که از فرمانی با محتوای مشخص اطاعت کنند». اما از دید انریکه دوسل همان‌گونه که در یادداشت‌های قبل گفته شد، قدرت عبارت است از «اراده اجماعی اجتماع یا مردم که در نخستین لحظه خود خواستار فرمان برداری مرجع اقتدار می‌شود.»

ناقوس نسل‌کشی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با اشاره به افزایش تورم در سال‌های اخیر پرداخت و با تیتر «مچ‌اندازی تورم و دستمزد» نوشت: مچ‌اندازی تورم و دستمزد در یک دهه اخیر، بیشتر به نفع تورم بوده و هر چقدر شوک‌های تورمی سنگین‌تر شدند، ضربه محکم‌تری به دستمزدها خورده است. در این شرایط، بسیاری از افراد این فرضیه را مطرح می‌کنند که دستمزد سال ۱۴۰۲، در مقایسه با سال‌های گذشته از قدرت خرید پایین‌تری برخوردار بوده است و این سطح از دستمزد حتی کفاف اجاره‌خانه و هزینه‌های خوراکی را نمی‌دهد. برای بررسی دقیق‌تر، می‌توان دستمزد سال جاری را با نرخ تورم و دلار تعدیل کرد. مقایسه میزان دستمزد سال ۱۴۰۲ با سال‌های قبل نشان‌دهنده این است که قدرت واقعی دستمزد در برخی سال‌های قبل بیشتر از سال جاری است، البته دستمزد سال ۱۴۰۲، در کف یک دهه اخیر قرار ندارد.

ناقوس نسل‌کشی

کد خبر 697607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.