بیماری‌های مادرزادی قلبی را بشناسید

فوق تخصص جراحی قلب و عروق با اشاره به انواع بیماری‌های مادرزادی قلبی گفت: بیماری‌های ترکیبی، تنگی مسیر عبور خون، نقص رگ‌های خونی، بیماری‌های تک‌بطنی و وجود حفره در دیواره‌های قلب از جمله بیماری‌های مادرزادی قلبی است.

رامین بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بیماری مادرزادی قلبی اظهار کرد: نقصی که در ساختمان قلب نوزاد از بدو تولد به وجود می‌آید را بیماری مادرزادی قلبی می‌گویند.

وی با اشاره به انواع بیماری‌های مادرزادی قلبی افزود: بیماری‌های ترکیبی، تنگی مسیر عبور خون، نقص رگ‌های خونی، بیماری‌های تک‌بطنی و وجود حفره در دیواره‌های قلب از جمله بیماری‌های مادرزادی قلبی است.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق تصریح کرد: تورم دست و پا، خستگی و ضعف، تنفس تند یا تنگی نفس، سرماخوردگی‌های مکرر، کم‌وزنی، مشکل در تغذیه و کبود شدن پوست و لب و زبان از علائم بیماری مادرزادی قلبی هستند.

وی ادامه داد: سن بالای مادر، عفونت داخل رحم، روش‌های بارداری مصنوعی، سابقه بیماری قلبی در خانواده و ابتلای مادر به دیابت و لوپوس از علل بروز بیماری مادرزادی قلبی در جنین است.

بقایی با اشاره به راه‌های تشخیص بیماری مادرزادی قلبی گفت: MRI، اکوی قلب، تست ورزش، کاتتریزاسیون قلب و اشعه ایکس قفسه سینه از راه‌های تشخیص این بیماری است، همچنین راه‌های درمان این بیماری با توجه به سن، علائم و وخامت وضع بیمار متفاوت است و از جمله راه‌های درمان بیماری مادرزادی قلبی آنژیوگرافی، دارودرمانی، درمان آریتمی و جراحی قلب باز است.

وی با اشاره به شکاف مخفی و مادرزادی قلبی ASD اضافه کرد: یکی از اختلالات مادرزادی که به‌طور تقریبی شش تا ۱۰ درصد از نوزادان با آن متولد می‌شوند، ناهنجاری ASD یا سوراخ دهلیزی است.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: سوراخ دهلیزی یک سوراخ بین چپ و راست است که منجر به تغییر جهت جریان خون می‌شود، این شکاف مخفی می‌تواند خون حاوی اکسیژن را از دهلیز چپ به دهلیز راست ببرد.

وی با اشاره به بیماری‌هایی که در اثر سوراخ مادرزادی دهلیزی به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: افزایش فشارخون، بروز مشکلات تنفسی، افزایش ریسک عفونت قلبی، ایجاد اختلال در جریان خون و افزایش ریسک بروز آریتمی قلبی در بزرگسالی از جمله این بیماری‌ها است.

کد خبر 697524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.