اسپانیا میزبان نخستین شهر دایره‌ای هوشمند اروپا / تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری در دبی

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «بهبود کیفیت زندگی شهروندان با هوشمندسازی ادینبورگ»، «دوربین‌های هوش مصنوعی در خدمت آتش‌نشانی تگزاس»، «افزایش مالیات گردشگری آمستردام برای دفع توریست‌های مزاحم!»، «بهبود کیفیت فضاهای عمومی کانادا با هوشمندسازی»، «رویکرد هوشمند شهر سوئدی برای کاهش مصرف انرژی»، «تأمین انرژی سبز از معادن قدیمی بریتانیا»، «اسپانیا میزبان نخستین شهر دایره‌ای هوشمند اروپا»، «معرفی کارت‌های شناسایی الکترونیکی در جمهوری چک»، «تسهیل ارزیابی پروژه‌های خلاق در تالین» و «تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری در دبی» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

بهبود کیفیت زندگی شهروندان با هوشمندسازی ادینبورگ

احداث یک مرکز عملیاتی برای افزایش دسترسی به اطلاعات ثبت شده در دوربین‌های دیجیتالی و تجزیه و تحلیل آن‌ها مهم‌ترین اقدام مدیران ادینبورگ برای هوشمندسازی شهر در مرحله اول بوده که پیش‌بینی شده است قابلیت افزایش ایمنی عمومی، بهبود مدیریت حمل‌ونقل و طراحی بهتر شهری را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، برنامه‌ریزان شهر با همکاری یکی از شرکت‌های فناوری اسکاتلند به توسعه یک نرم‌افزار پرداخته‌اند که می‌تواند به ثبت زمان واقعی داده‌های حاصل از سنسورهای هوشمند نصب شده در سراسر شهر کمک کند.

مدیران ادینبورگ ادعا کرده‌اند که تضمین کیفیت مطلوب زندگی شهروندان امروز و نسل‌های آینده در رأس اهداف آن‌ها برای هوشمندسازی شهر در مرحله اول بوده و قرار است طی مراحل بعدی نیز در اولویت اقدامات آن‌ها قرار گیرد.

به‌کارگیری سنسورهای هوشمند برای نظارت بر ترافیک، کیفیت هوای فضاهای عمومی و تعداد دفعات سفر در هر روز از دیگر اقدامات مدیران پایتخت اسکاتلند برای هوشمندسازی شهر خواهد بود که قرار است در مراحل بعدی اجرا شود.

دوربین‌های هوش مصنوعی در خدمت آتش‌نشانی تگزاس

دوربین‌های جدیدی که قرار است در سراسر آستین، مرکز تگزاس، نصب شود مجهز به سنسورهای هوش مصنوعی خواهد بود که داده‌های مربوط به آتش‌سوزی‌های احتمالی را به طور لحظه‌ای برای کارکنان و مدیران آتش‌نشانی فراهم می‌آورد و آن‌ها را به اعمال اقدامات زودهنگام سوق می‌دهد. این طرح به دنبال وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر طی یک سال گذشته و وقوع پیامدهای غیرقابل جبران ارائه شد و در نهایت به تصویب برنامه‌ریزان شهر رسید.

علاوه بر این، دوربین‌های هوش مصنوعی آستین قابلیت نظارت بر شبکه‌های الکتریکی شهر را برای مأموران آتش‌نشانی فراهم می‌آورد، ضمن این‌که به‌طور لحظه‌ای آن‌ها را از وجود دود در نقاط مختلف آگاه می‌کند.

اعضای شورای شهر آستین امیدوار هستند که به‌کارگیری دوربین‌های هوش مصنوعی نه‌تنها به آن‌ها در کشف آتش‌سوزی، بلکه برای شناسایی سایر انواع رویدادهای طبیعی کمک کند و به افزایش تاب‌آوری مناطق منجر شود.

افزایش مالیات گردشگری آمستردام برای دفع توریست‌های مزاحم!

آمستردام به‌منظور تغییر نحوه دید بازدیدکنندگان به آمستردام به‌عنوان شهری «آزاد»، مالیات گردشگری شهر را افزایش داد تا مانع ورود توریست‌هایی شود که مخل نظم اجتماعی شهر هستند.

پایتخت هلند افزایش مالیات توریستی خود بر اتاق‌های هتل‌ها را ۱۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ تعیین کرده که بالاترین مالیات گردشگری در اروپا و شاید جهان است. این افزایش حتی برای مسافرانی اعمال می‌شود که یک شب در هتل‌ها یا مهمان‌خانه‌ها اقامت دارند

مالیات بر گردشگری در اروپا رایج شده است، با این حال، برخلاف بسیاری از شهرهای دیگر، آمستردام مالیات توریستی خود را به‌عنوان یک نرخ ثابت در روز و درصدی از هزینه اقامت دریافت می‌کند که پس از ورود هر بازدیدکننده به هتل خود پرداخت می‌شود.

دلیل اصلی این مالیات، تمایل به تغییر نحوه دید بازدیدکنندگان از آمستردام است. آمستردام به‌عنوان یک شهر آزاد مشهور است که توسط بعضی از مشاغل به عنوان مکانی با امکانات نامحدود تبلیغ شده و همین تعابیر این حس را ایجاد می‌کند که در آمستردام هر رفتاری آزاد است.

بنابراین مقامات شهر به‌دنبال ترویج و تشویق محصولات، فعالیت‌ها و خدماتی هستند که به آرامش شهر و ساکنان آن کمک می‌کنند. این تلاش شامل ممنوعیت مهمانی‌های مجردی و استعمال دخانیات می‌شود که ممکن است باعث هرج‌ومرج شود.

اسپانیا میزبان نخستین شهر دایره‌ای هوشمند اروپا / تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری در دبی

بهبود کیفیت فضاهای عمومی کانادا با هوشمندسازی

مدیران بریتیش‌کلمبیا در کانادا از آغاز طرحی آزمایشی به مدت دو سال در شهر خبر داده و امیدوار هستند از این طریق کیفیت و ایمنی فضاهای عمومی را بهبود بخشند. افزایش ایمنی شهروندان در خیابان‌ها، بهبود مدیریت و ارتقای کیفیت فضاهای شهری از مهم‌ترین اقدامات مدیران بریتیش‌کلمبیا برای اجرای این طرح آزمایشی دوسالانه خواهد بود که قرار است با همکاری نهادهای مختلف شهری محقق شود. در این راستا، از رویکردهای شهر هوشمند بهره گرفته خواهد شد و به‌دنبال آن اقتصاد شهر رونق خواهد یافت، ضمن این‌که مدیریت فضاهای پارک شهری نیز بهبود قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.

مدیران بریتیش‌کلمبیا در نظر دارند بهبود کیفیت زندگی شهروندان را از طریق هوشمندسازی ارائه خدمات با تمرکز بر فراهم آوردن قابلیت تفکیک داده‌ها ممکن کنند. آن‌ها در نظر دارند از رویکردهای هوشمند برای تفکیک پیشرفته داده‌های ثبت‌شده در سنسورهای هوشمند برای بهبود خدمات شهری در دنیای واقعی بهره بگیرند و در واقع بر استراتژی‌های داده‌محور تمرکز کنند.

این افراد امیدوار هستند که به واسطه اجرای این پروژه، نه‌تنها کیفیت زندگی را برای شهروندان بهبود ببخشند، بلکه شهری هوشمند و آینده‌نگر به وجود بیاورند که نسل‌های آینده نیز در آن سطح بالای زندگی را تجربه خواهند کرد.

رویکرد هوشمند شهر سوئدی برای کاهش مصرف انرژی

مدیران هلسینگبورگ سوئد از اینترنت اشیا برای ردیابی پنجره‌های باز و لوله‌های در حال چکه در سراسر شهر بهره خواهند گرفت تا از طریق واکنش به‌موقع، مصرف منابع شهری را به حداقل برسانند. به این ترتیب سنسورهای اینترنت اشیا که در سراسر هلسینگبورگ نصب خواهد شد، داده‌های مربوط به عملکرد سازه‌ها را به مرکز پردازش آن‌ها ارسال خواهد کرد که این کار به کشف پنجره‌های باز و لوله‌های در حال چکه منجر خواهد شد و مدیران را به اعمال اقدامات زودهنگام برای رفع مشکلات موجود سوق خواهد داد. به دنبال این اقدامات، مدیران به شهروندان هلسنیگبورگ برای رفع مشکلات به وجود آمده هشدار خواهند داد که در پی آن، مصرف انرژی و آب شهری به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت، ضمن این‌که در اتخاذ سبک زندگی سالم توسط مردم اثربخش خواهد بود.

تأمین انرژی سبز از معادن قدیمی بریتانیا

انگلستان به‌منظور تأمین انرژی سبز خود از معادن زغال‌سنگ متروکه و بلااستفاده شهر گیتس‌هد به‌عنوان منابع بسیار قوی انرژی با کربن صفر در سراسر اروپا استفاده می‌کند. گیتس‌هد طی شش ماه گذشته انرژی سبز مورد نیاز برای خانه‌ها و کسب‌وکارهای شهر را از آب‌گرمی فراهم بهره برده که تونل‌های قدیمی زغال‌سنگ را پر کرده است.

معادن زغال‌سنگ بریتانیا پس از چندین دهه بلااستفاده بودن به‌تدریج از آب سیل و باران پر شده است که این آب توسط زمین گرم می‌شود و پاسخگوی نیازهای انرژی تجدیدپذیر امروزی بریتانیا است. آب‌های جمع‌شده در معادن متروکه زغال‌سنگ بریتانیا هرچه عمیق‌تر پیش برود، گرم‌تر می‌شود. دما در این معادن از ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است، اما در اعماق یک کیلومتری تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

سپس آب از طریق پمپ‌های حرارتی و استخراج‌کننده‌ها هدایت می‌شود که مایع را فشرده می‌کنند و پیش از توزیع آن از طریق شبکه‌های گرمایش شهر، آن را به دمای بسیار بالاتری می‌برند. پس از جذب شدن حرارت آب توسط ساختمان‌های اطراف، آب سرد شده دوباره وارد سیستم معدن می‌شود. این آب را می‌توان در تمام طول سال مورد استفاده قرار داد و از آن نه‌تنها برای گرم کردن، که در راستای خنک کردن خانه‌ها نیز بهره برد.

اسپانیا میزبان نخستین شهر دایره‌ای هوشمند اروپا

اروپا میزبان شهر جدیدی در جنوب غربی مادرید اسپانیا است که انتظار می‌رود به عنوان اولین شهر دایره‌ای این قاره معرفی شود. این پروژه ۲۹۰۰ هکتار (حدود ۴.۵ مایل مربع) وسعت خواهد داشت و قرار است طی ۲۰ سال تکمیل شود.

شهر باداخوس اسپانیا به‌زودی میزبان یک شهر هوشمند عظیم به نام الیزیوم‌سیتی خواهد بود که دارای سیستم قطار سریع‌السیر، پارک موضوعی در سطح دیزنی‌لند، پارک آبی، چندین هتل، یک زمین گلف و بسیاری از دیگر امکانات پیشرفته است. هدف از ایجاد این شهر که قرار است از ابتدا هوشمند و از حیث انرژی دایره‌ای (خودکفا) ساخته شود، توسعه مکانی است که هر فردی در سراسر جهان تمایل دارد در آن کار، زندگی و بازی کند.

فاز اول این شهر هوشمند قرار است در سال ۲۰۲۳ تکمیل شود و شامل توسعه یک هتل پنج ستاره، پارک موضوعی در سطح دیزنی‌لند، یک هتل موضوعی چهار ستاره، پارک ماجراجویی آبی، مرکز کنفرانس، مرکز داده، یک مجموعه ورزشی و سرگرمی برای اجرای حرفه‌ای فوتبال و موسیقی و یک اسکله تفریحی خواهد بود.

فاز دوم آن نیز شامل پنج یا شش هتل دیگر، یک پیست اتومبیل‌رانی فرمول یک، یک مرکز سوارکاری و چندین جاذبه گردشگری دیگر است که مجریان طرح هنوز در حال تعیین آن‌ها است. فاز دوم الیزیوم‌سیتی در حال حاضر برای تکمیل در سال ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده است.

اسپانیا میزبان نخستین شهر دایره‌ای هوشمند اروپا / تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری در دبی

معرفی کارت‌های شناسایی الکترونیکی در جمهوری چک

جمهوری چک اعلام کرد که نخستین کارت‌های شناسایی الکترونیکی مورد استفاده در سطح کشور در ژانویه ۲۰۲۴ عرضه می‌شود و خیلی زود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این شناسه‌ها در حال حاضر برای استفاده در داخل کشور طراحی شده است و قابلیت استفاده بین‌المللی ندارد.

کارت‌های شناسایی الکترونیکی که eDoklady (به معنای اسناد الکترونیکی) نامیده می‌شوند، در قالب یک برنامه گوشی هوشمند در دسترس خواهند بود که برای کار کردن نیازی به اینترنت ندارد.

استفاده از کارت‌های شناسایی الکترونیکی راحت‌تر و امن‌تر از نمونه‌های سنتی فیزیکی خواهد بود، زیرا کارت‌های پلاستیکی اغلب گم می‌شوند یا به سرقت می‌روند که این امر در اکثر موارد به جرایم سرقت هویت منتهی می‌شود.

امنیت کارت‌های شناسایی دیجیتال از طریق گزینه‌های احراز هویت بیومتریک همچون اثر انگشت یا تشخیص چهره، در کنار گزینه تنظیم پین برای محافظت بیشتر افزایش پیدا می‌کند و در صورت گم یا دزدیده شدن گوشی، امکان غیرفعال کردن آن به راحتی وجود دارد.

تسهیل ارزیابی پروژه‌های خلاق در تالین

برنامه‌ریزان تالین، پایتخت استونی، رویکرد جدیدی را ارائه داده‌اند که بر اساس آن قابلیت ارزیابی پروژه‌های خلاق فراهم می‌آید. مدیران طرحی را موسوم به استراتژی توسعه تالین تا سال ۲۰۳۵ ارائه داده‌اند و در نظر دارند تا شهر را به مرکزی جهانی برای علم، نوآوری و آزمایش تبدیل کنند.

ارزیابی پروژه‌های خلاق یکی از استراتژی‌های مهم شهر برای تحقق این هدف خواهد بود که قرار است از طریق تغییر نحوه صدور برای بهره‌گیری از دارایی‌های شهری محقق شود. برنامه‌ریزان شهر امیدوار هستند که بهبود ارزیابی پروژه‌های خلاق بتواند نقش مهمی در ترویج نوآوری‌ها در بخش‌های خصوصی و عمومی شهری ایفا کند و از این طریق به بهبود کیفیت زندگی مردم منجر شود.

استراتژی ارزیابی پروژه‌های خلاق تالین امکان آزمایش رویکردهای مختلف را در فضاهای شهری به‌طور رایگان و مبتنی بر معیارهای ارزیابی خاصی تا ۱۲ ماه ممکن می‌کند و جالب این‌که امکان اجرای آن طی تمام روزهای این بازه زمانی وجود دارد.

تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری در دبی

مرکز دیجیتالی دبی در امارات متحده عربی با همکاری کمپانی‌های فناوری در نظر دارد زیرساخت‌های امنیت سایبری شهر را تقویت کند و به ارائه خدمات بهتر برای تضمین امنیت دارایی‌ها و سیستم‌های دولتی بپردازد.

به دنبال تقویت سیستم امنیت سایبری دبی نهادهای دولتی مختلفی از خدمات امنیتی بی‌شمار مرکز دیجیتالی برخوردار خواهند شد، ضمن این‌که شهر از نظر هوشمندی در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت. در این راستا، قرار است خدمات مرکز امنیت سایبری دبی به افزایش امنیت اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و سیستم‌های نهادهای دولتی کمک کند که این امر به سهم خود تاب‌آوری دیجیتالی شهر را بهبود قابل‌توجهی خواهد بخشید.

تقویت سیستم امنیت سایبری دبی رشد نمایی اتصال دیجیتالی را ممکن خواهد کرد و از این طریق در بهبود امنیت دیجیتالی زیرساخت‌های مهم نهادهای دولتی شهر اثربخش خواهد بود. علاوه بر این، تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری به ارتقای سطح دیجیتالی شهر کمک خواهد کرد، یک فضای امن سایبری را به وجود خواهد آورد، در ارتقای سطح تحولات دیجیتالی امارات نقش مهمی ایفا خواهد کرد و در نهایت، در پیشرفت نوآوری‌های شهر هوشمند بسیار اثربخش خواهد بود.

اسپانیا میزبان نخستین شهر دایره‌ای هوشمند اروپا / تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری در دبی

کد خبر 697499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.