تومور تخمدان در زنان جوان سرعت رشد بیشتری دارد / اهمیت دقت در جراحی توده

متخصص آنکولوژی زنان گفت: تومور تخمدانی که در زنان جوان رخ می‌دهد، به گونه‌ای است که سرعت رشد زیادی دارد و گاهی خونریزی درون آن پیش می‌آید.

فریبا بهنام‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سرطان تخمدان اظهار کرد: سرطان تخمدان ایجاد تومور بدخیم در ناحیه تخمدان است، تخمدان‌ها دو عضو بادامی شکل هستند که داخل حفره لگن و دو طرف رحم قرار گرفته و می‌توانند دچار تومور شوند.

وی با بیان اینکه تومور تخمدان دو دسته کلی دارد، افزود: تومورهایی هستند که بیشتر یک طرفه و در زنان جوان ۲۰ تا ۳۰ ساله رخ می‌دهند و به طور معمول با درد خود را نشان می‌دهند؛ همچنین گروه دوم گروه اصلی‌تر هستند که در زنان ۵۰ ساله و بالاتر اتفاق می‌افتند.

این متخصص آنکولوژی زنان تصریح کرد: توموری که در زنان جوان رخ می‌دهد، به گونه‌ای است که سرعت رشد زیادی دارد و گاهی خونریزی درون آن پیش می‌آید به همین دلیل در ناحیه شکم درد دارند و ممکن است دختر جوانی که در سنین زیر ۲۰ سال قرار دارد احساس کند مدتی است شکم بزرگی پیدا کرده و گاهی تصور بر چاقی دارد یا افرادی که لاغر هستند، شکم بزرگی پیدا می‌کنند که باید نسبت به بزرگی شکم خود حساسیت نشان دهند.

وی ادامه داد: توده تخمدان در زنان، کمتر منجر به آب آوردن شکم می‌شود، اما به طور معمول توده می‌تواند باعث بزرگی شکم شود؛ گاهی توده به حدی بزرگ نیست و گاهی به دلیل خونریزی و پیچش در آن درد ایجاد می‌شود؛ از این رو هم درد و هم بزرگی شکم هرکدام به تنهایی یا همراه یکدیگر در خانم‌های جوان باید مورد توجه قرار گیرد.

بهنام‌فر اضافه کرد: سرطان تخمدان که همراه با مایع شکم می‌شود، در زنان حدود ۵۰ سال به بالا رخ می‌دهد، اما گاهی در سنین کمتر نیز آب آوردن شکم را مشاهده می‌کنیم.

وی درباره چگونگی تشخیص سرطان تخمدان گفت: شایع‌ترین سرطان تخمدان اشاره به نوعی دارد که در زنان ۵۰ ساله و بالاتر اتفاق می‌افتد، تومورها به طور معمول هر دو تخمدان را درگیر می‌کنند و همراه با مایع شکم می‌شوند، به گونه‌ای که تومور از سطح تخمدان به داخل حفره لگن و شکم ریزش پیدا می‌کند و نقاطی مانند دانه ارزن که روی سطح اعضای داخل شکم و روده‌ها از تومور ریخته می‌شود را شاهد هستیم که به تدریج فرد دچار نفخ شکم و احساس بزرگی شکم و کم بودن اشتها می‌شود.

این متخصص آنکولوژی زنان تصریح کرد: مسئله قابل توجه در زمینه سرطان تخمدان، تأخیر در تشخیص است؛ زیرا سلامتی افراد تغییر چندانی نمی‌کند و این نوع سرطان مزمن و آرام عمل می‌کند؛ از این رو باید تمام سطوح کادر درمان، نسبت به این‌گونه علائم در زنان میانسال و سنین بالاتر حساس باشند.

انجام آزمایش خون و بافت‌شناسی به تشخیص سرطان تخمدان کمک می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که آزمایش خون می‌تواند این نوع سرطان را تشخیص دهد؟ ادامه داد: آزمایش خون می‌تواند کمک به تشخیص سرطان کند، اما تشخیص قطعی با این بوده که نمونه از بدن خارج شود و آزمایش بافت‌شناسی شود؛ اما سونوگرافی و آزمایش خون کمک‌های تشخیصی هستند.

بهنام‌فر درباره بیوپسی از تخمدان اظهار کرد: زمانی که توده تخمدانی مشکوک به تومور بوده، ممنوعیت مطلق وجود دارد که زیر سونوگرافی سوزن در توده فرو کنیم و تشخیص دهیم این توده از چه نوع است، زیرا اگر این توده محدود به تخمدان باشد در مرحله یک بیماری یا پیش آگهی قرار دارد که به خوبی درمان می‌شود؛ این در حالی است که اگر سوزن در این توده فرو شود، این اقدام، انتشار سلول‌های تومور را داخل حفره شکم ایجاد کرده و مرحله بیماری را بالا می‌برد.

وی گفت: زمانی پزشک اجازه دارد نمونه‌برداری انجام دهد که اگر شکم آب آورده از آن آب نمونه‌برداری کرده و سلول‌ها را بررسی کند یا با کمک سونوگرافی از نواحی که به نظر می‌رسد انتشار تومور به صورت دانه‌هایی از داخل حفره لگن و شکم انتشار پیدا کرده است، نمونه‌برداری انجام شود.

این متخصص آنکولوژی درباره شیوه درمان سرطان تخمدان؟ ادامه داد: مهم است که سرطان تخمدان از ابتدا به درستی جراحی شود، اگر توده‌ای مشکوک بوده و این مشکوک بودن به گونه‌ای است که توده ساختمان تو پر بوده و داخل آن رگ و عروق دارد و از جهت پر عروقی و زوائد و اجزای جامد مشکوک به بدخیمی شده است، باید در مرکز و تیمی جراحی شود که همان ابتدا درمان صحیح را برای فرد انجام دهد و اقدام به صورت نیمه کاره و خطا نباشد.

وی اضافه کرد: مسئله مهم این است که برای این افراد برش طولی انتخاب می‌شود که اگر نیاز به توسعه جراحی است باید برش را بزرگ‌تر کرد و اینکه داخل آن به صورت کامل چک می‌شود و مهم است که توده سالم خارج شود و هنگام خروج در دست جراح پاره نشود و حین جراحی منتشر نشود.

بهنام‌فر اظهار کرد: حین جراحی تا زمانی که بیمار بیهوش است، آزمایش انجام می‌شود که در این آزمایش، نمونه توسط پاتولوژیست فریز می‌شود و بلافاصله برش داده و رنگ‌آمیزی می‌کند و در مدت زمان نیم ساعت تا زمانی که عمل ادامه دارد با تقریب ۹۰ درصد پاتولوژیست اعلام می‌کند که توده بدخیم یا خوش‌خیم بوده و هر اقدامی نیاز باشد برای بیمار انجام می‌شود؛ اگر بیماری توسعه پیدا کرده باشد به طور قطع احتیاج به شیمی درمانی خواهد بود.

وی با اشاره به عوارض بعد از عمل سرطان تخمدان خاطرنشان کرد: اگر عمل به خوبی انجام شود عوارض کمتری دارد، اما اگر مجبور باشیم در زنان جوان تخمدان‌ها را خارج کنیم، کمبود هورمونی که پیش می‌آید آزاردهنده است که با یک سری اقدامات می‌توان عوارض را کمتر کرد، اما در بحث باروری در شرایطی که بیماری در مرحله اولیه است می‌توان باروری و رحم و تخمدان را حفظ کرد.

کد خبر 697477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.