آیا تا به حال دچار پانیک شده‌اید؟ / علل و علائم بروز این اختلال را جدی بگیرید

یک روانشناس بالینی گفت: فرد مبتلا به پانیک (اختلال هراس) به صورت ناگهانی و به ظاهر بدون هیچ دلیلی، وحشت کامل را به همراه نشانه‌هایی مانند تنگی نفس، افزایش تعداد ضربان قلب، گیجی، لرزش دست‌ها و تعریق احساس می‌کند.

میترا مولایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اختلال پانیک (هراس) اظهار کرد: فرد مبتلا، به صورت ناگهانی و به ظاهر بدون هیچ دلیلی، وحشت کامل را به همراه نشانه‌هایی مانند تنگی نفس، افزایش تعداد ضربان قلب، گیجی، لرزش دست‌ها، تعریق، سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا و فشرده شدن دست و پاها احساس می‌کند.

وی افزود: فرد تصور می‌کند که به زودی رویدادی بسیار فاجعه‌آمیزتر برایش رخ خواهد داد، به عنوان مثال می‌ترسد دچار حالت‌های بدتری مانند غش کردن یا استفراغ و حمله قلبی شود، گاهی نیز دچار این حس غیرطبیعی می‌شود که دیگر خودش نیست، این حالت را به گیر افتادن در قفس ببر تشبیه کرده‌اند، در حالی که در قفس، ببری وجود ندارد، لازم است بدانیم این حمله‌ها کوتاه است و به همان اندازه که ناگهانی شروع شده، ناگهانی نیز به پایان می‌رسد.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: در ابتدای شروع بیماری، فرد نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه عوامل محیطی باعث بروز حمله‌ها می‌شود، اما با گذشت زمان، موقعیت‌هایی که حمله‌ها در آنها رخ داده، باعث شرطی شدن فرد شده و فرد به تدریج از موقعیت‌هایی که فکر می‌کند در آنها حمله رخ داده به تدریج اجتناب می‌کند.

وی ادامه داد: این وضعیت، به تدریج باعث گذرهراسی، انزوای اجتماعی و علائم اضطراب منتشر و دلسردی می‌شود، تا جایی که بیمار از مکان‌هایی که فکر می‌کند حمله پانیک در آنها رخ خواهد داد و باعث شرمساری او می‌شود یا نمی‌تواند از آنها فرار کند، اجتناب می‌کند و به تدریج منزوی می‌شود.

مولایی‌نژاد اضافه کرد: حدود ۱۰ درصد افراد دچار حملات پانیک منفرد و گاه‌گاه می‌شوند که اهمیتی بالینی ندارد و نباید به عنوان اختلال پانیک تشخیص داده شود، وقایعی مانند جنگ و سوانح رانندگی نیز می‌توانند باعث علائمی شبیه به پانیک شود.

وی گفت: پرکاری تیروئید و تومورهای غده فوق کلیه نیز می‌توانند اختلال اضطرابی شبیه به پانیک ایجاد کنند، ترس‌های اختصاص به اشیا و موقعیت‌های خاص مانند مار و ارتفاع و تزریق نیز ممکن است در افراد علائمی اضطرابی ایجاد کند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: افراد مبتلا به وسواس شدید نیز ممکن است در صورت مواجهه با گردوغبار علائمی شبیه به پانیک ناشی از آلودگی را تجربه کنند، در اختلال روان‌پریشی نیز ممکن است علائم پانیک در پاسخ به هذیان و توهم رخ دهد.

وی با بیان اینکه تشخیص اختلال پانیک با مشاوره روانپزشک و روانشناس بالینی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: اختلال پانیک و سایر اختلالات اضطرابی می‌تواند با عوارض و مشکلات مختلفی همراه باشد، لذا فرد باید برای درمان به متخصصان مربوطه مراجعه کند تا اختلال کنترل و درمان شود.

کد خبر 697473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.