عشایر زودتر منطقه را ترک کنند

منصور شیشه فروش گفت: با توجه به سوابق رخداد حوادثی که سال‌های گذشته داشتیم از جمله سرمازدگی، بارش رگباری باران و برف و سرمایی عشایر زودتر منطقه را ترک کنند.

منصور شیشه فروش در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استان اصفهان بیش از ۶۰ هزار عشایر دارد که معمولاً کوچ‌رو هستند که اوایل اردیبهشت وارد استان می‌شوند و در شهرستان‌های فریدونشهر، سمیرم، فریدن، چادگان، دهاقان و شهرضا در بیش از ۵۰۰ نقطه استقرار پیدا می‌کنند.

وی افزود: دو شهرستان بزرگ عشایری در استان وجود دارد که یکی از آنها سمیرم با استقرار ۴۸۰۰ خانوار عشایر با ۶۵۰ هزار رأس دام است که فکاهی هستند و پس از دوره کوچ به نقاط کهکیلویه بویر احمد، خوزستان، بوشهر و فارس کوچ می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تصریح کرد: در طول تابستان توسط امور عشایر به خانوارها در زمینه آبرسانی سیار، بازگشایی ایل‌راه‌ها، توزیع پنل خورشیدی، ارائه خدمات بهداشتی درمانی دام‌ها ارائه خدمات شد.

وی در ادامه گفت: عشایر به خاطر نقش‌شان در تولید گوشت، لبنیات و صنایع دستی برای استان خیلی مهم هستند که بیش از یک میلیون رأس دام دارند و در استان مستقر می‌شوند و با توجه به تقویم کوچ عشایر، از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر باید در استان بمانند و بعد به مناطق دیگر کوچ کنند.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: در شش ماه گذشته، هزار و ۴۰۰ کیلومتر بازگشایی و بازسازی راه در سمیرم انجام شده، ابنیه فنی اجرا شده، آبرسانی سیار با ۴ تانکر در ۵ ماه و ۳۶۵ پنل خورشیدی توزیع شده و اقداماتی در خصوص بهداشت و درمان و آموزش مسائل ایمنی در محل استقرارشان ارائه خدمات شده است.

وی عنوان کرد: طبق گزارش رسیده حدود صد خانوار چادرنشین همچنان در منطقه هستند و ۳۰۰ خانوار که سرپناهی دارند هنوز نرفته‌اند که به امور عشایر توصیه شده هر چه زودتر به مناطق دیگری چون فارس، بوشهر و کهکیلویه کوچ کنند که دچار شرایط سال گذشته نشوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تأکید کرد: پیش بینی می‌شود که بارش‌ها صورت بگیرد و امروز هم بارش‌هایی را در مناطق جنوب غرب کشور داشتیم اولین سامانه بارشی هست که هشدار زرد داده شده ولی به هر حال با توجه به سوابق رخداد حوادثی که سال‌های گذشته داشتیم از جمله سرمازدگی، بارش رگباری باران و برف و سرمایی که گاهی وجود دارد، عشایر در دامنه کوه‌ها و مناطقی که هستند دچار مشکل می‌شوند و توصیه می‌شود زودتر به مناطق دیگر کوچ کنند و در مناطقی که هستند اصول ایمنی را رعایت کنند که با سیلاب و سرما زدگی مواجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه در فریدونشهر با پنج هزار خانوار و ۲۴۰ هزار رأس دام نیز تقریباً ۱۵۰ خانوار هنوز هستند، گفت: از امور عشایر درخواست کردیم تا با ارسال پیامک به عشایر از آن‌ها بخواهند زودتر مناطق خطرپذیر را ترک کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ۵۰۰ خانوار از عشایر استان هنوز در مناطق مختلف هستند که به امور عشایر تأکید شده با توجه به مخاطرات جوی باید زودتر منطقه را ترک کنند.

کد خبر 697464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.