عوامل موثر در یائسگی زودرس را بشناسید + راهکار درمان

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه توقف قاعدگی به مدت ۱۲ ماه تا قبل از ۴۰ سالگی را یائسگی زودرس می‌گویند، گفت: استرس، ژنتیک، سیگار کشیدن و سطح زندگی، عوامل مؤثر در یائسگی زودرس است.

ندا مقتدری‌اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه توقف قاعدگی به مدت ۱۲ ماه تا قبل از ۴۰ سالگی را یائسگی زودرس می‌گویند، اظهار کرد: استرس، ژنتیک، سیگار کشیدن و کیفیت زندگی، عوامل مؤثر در یائسگی زودرس هستند.

وی با اشاره به تأثیر استرس بر یائسگی زودرس افزود: استرس با تغییر دادن سطح هورمون‌ها باعث تغییر در عملکرد تخمدان‌ها می‌شود و فعالیت آن‌ها را کم می‌کند، در جامعه امروزی که عوامل زیادی در افزایش استرس وجود دارد، یائسگی زودرس افراد زیادی را درگیر کرده است.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برای جلوگیری از یائسگی زودرس باید زنان استرس خود را کاهش دهند، تصریح کرد: ورزش، تغذیه سالم، صحبت کردن، خواب مناسب، مصرف نکردن کافئین و الکل، تفریح و تکنیک تنفس آرام از جمله راهکارهای کاهش استرس است.

وی با اشاره به تکنولوژی‌های جدید برای جلوگیری از یائسگی زودرس ادامه داد: یکی از راه‌های جلوگیری از یائسگی زودرس، بررسی سطح هورمون‌ها به‌طور مداوم است تا در صورت کاهش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون راهکارهای مفید مانند تزریق استروژن یا تحریک تخمدان‌ها انجام شود، از جمله راهکارها و تکنولوژی‌های به‌روزتر می‌توان استفاده از لیزر و پی‌آرپی را نام برد.

مقتدری‌اصفهانی در پاسخ به این سوال که آیا زنان یائسه باید سالانه تست پاپ‌اسمیر دهند؟ گفت: اگر فردی یائسه شده است یا دوران پس از یائسگی را سپری می‌کند، باید تست پاپ‌اسمیر را تا ۶۵ سالگی انجام دهد و بعد از این سن در صورتی که سه تست پاپ‌اسمیر طبیعی پشت سرهم داشته و طی دو سال گذشته هیچ تست غیرطبیعی نداشته باشد، می‌تواند انجام این تست را متوقف کند.

وی خاطرنشان کرد: زنانی که هیسترکتومی کامل یعنی عمل برداشت رحم را به دلیل شرایط غیرسرطانی انجام دادند و سابقه تستی که نشان‌دهنده شرایط پیش از سرطان باشد را نداشته باشند، می‌توانند تست پاپ‌اسمیر را متوقف کنند.

کد خبر 697460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.