این بیماری منجر به کندی ضربان و مرگ بیمار می‌شود / علائم بلوک قلبی چیست؟

فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: اگر فردی سابقه جراحی قلب، بیماری‌های عروق کرونر، بیماری خودایمنی لوپوس، نارسایی قلبی یا کاردیومیوپاتی، سابقه حمله یا سکته قلبی و بیماری‌های زمینه‌ای دیابت و فشار خون داشته باشد، در معرض بلوک قلبی است.

رامین بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره بیماری بلوک قلبی اظهار کرد: آریتمی یا غیرطبیعی و نامنظم بودن ضربان قلب، انواع مختلفی دارد که بلوک قلبی یکی از آنها است، بلوک قلب زمانی اتفاق می‌افتد که سیگنال الکتریکی کنترل‌کننده ضربان قلب تا حدی یا به صورت کامل مسدود شود.

وی با بیان اینکه بلوک قلبی یک بیماری گره دهلیزی-بطنی قلب است و در ضربان قلب اختلال ایجاد می‌کند، افزود: خطرناک بودن یا نبودن بلوک قلبی، بستگی به میزان انسداد سیگنال‌های الکتریکی قلب دارد، در صورت انسداد کامل پالس‌های الکتریکی قلب، ایست ناگهانی قلب رخ می‌دهد، در صورت نیمه‌مسدود شدن پالس‌های الکتریکی قلب، تپش و ایست ناگهانی ضربان قلب همراه با سبکی سر و غش کردن همراه است.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق درباره علائم بلوک قلبی تصریح کرد: غش کردن، تپش قلب نامنظم، احساس تنگی نفس، درد در قفسه سینه، نفس‌های سریع و پی‌درپی و احساس حالت تهوع بی‌دلیل از علائم فرد مبتلا به بلوک قلبی بوده، این در حالی است که علائم بیماری بلوک قلبی با توجه به درجه و شدت بیماری متفاوت است.

وی در پاسخ به این سوال که بیماری بلوک قلبی چند درجه دارد؟ ادامه داد: بلوک قلبی درجه یک شامل کند شدن سیگنال الکتریکی قلب بوده و خفیف‌ترین نوع از بلوک قلب است که نیاز به درمان ندارد، بلوک قلبی درجه دو شامل ضربان قلب آهسته، کاهش تعداد ضربان‌های قلب است و می‌تواند علامت داشته یا نداشته باشد، همچنین نرسیدن سیگنال مناسب به برخی قسمت‌های قلب از جمله علائم این درجه از بلوک قلبی است. در بلوک قلبی درجه سه نیز احتمال مرگ ناگهانی فرد وجود دارد، هیچ سیگنال الکتریکی به قلب نمی‌رسد، ریتم ضربان قلب ضعیف و بسیار کند است و احتمال توقف و ایست کامل ضربان قلب وجود دارد.

بقایی درباره بلوکه شدن قلب گفت: اگر فردی سابقه جراحی قلب، بیماری‌های عروق کرونر، بیماری خودایمنی لوپوس، نارسایی قلبی یا کاردیومیوپاتی، سابقه حمله یا سکته قلبی و بیماری‌های زمینه‌ای دیابت و فشار خون داشته باشد، در معرض بلوک قلبی است؛ همچنین اگر فردی پرکاری تیروئید، سطح پتاسیم بالا و پیش‌تر سابقه جراحی قلب باز داشته باشد، بیشتر از سایر بیماران قلبی در معرض خطر ابتلاء به این عارضه قلبی است.

وی درباره روش درمان بلوک قلبی اضافه کرد: نوع درمان بلوک قلبی به درجه و شدت بیماری بستگی دارد و با توجه به شدت علائم، از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است؛ از این‌رو درمان بلوک قلب درجه یک به درمان خاصی نیاز ندارد، درمان بلوک قلب درجه دو نیاز به یک ضربان باز دارد تا ضربان قلب را در حد تعادل نگه دارد، درمان بلوک قلب درجه سه تنها در شرایط اضطراری کشف شده است و برای درمان آن به ضربان‌ساز قلب نیاز است.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق خاطرنشان کرد: اگر بلوک قلبی درمان نشود، ممکن است فرد به نارسایی قلبی مبتلا شود، ایست قلبی ناگهانی را تجربه کند، در معرض سکته یا حمله قلبی قرار گیرد و آریتمی یا ضربان قلب نامنظم را تجربه کند.

کد خبر 697421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.