راهکار مصر برای جلوگیری از خروج ارز خارجی

بانک مرکزی مصر به بانک‌های زیرمجموعه اعلام کرد که استفاده کاربران از کارت‌های اعتباری را برای تراکنش‌های ارزهای خارجی در داخل و خارج از کشور محدود کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بانک مرکزی مصر هفته گذشته به بانک‌های سراسر کشور اعلام کرد که استفاده از کارت‌های نقدی پوند مصر را برای خرید در خارج از کشور به حالت تعلیق درآورند تا از خروج ارز خارجی جلوگیری شود.

این دستورالعمل شفاهی اکنون به‌صورت کتبی و در قالب اعمال محدودیت‌هایی برای کارت‌های اعتباری گسترش پیدا کرده و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

بانک مرکزی در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به شواهد به دست آمده، طی ماه‌های اخیر بعضی از سفته‌بازان بدون مسافرت واقعی از کارت‌های اعتباری برای برداشت‌های نقدی خارج از کشور استفاده می‌کنند، به همین دلیل دستور افتتاح و فعال‌سازی حداکثر سقف اعتبار برای این کارت‌ها به بانک‌ها ابلاغ شده است؛ به این ترتیب تراکنش‌های داخلی کارت‌های اعتباری اکنون به معادل ۲۵۰ دلار در ماه محدود خواهد شد.

مصر طی دو سال گذشته با کمبود ارز خارجی روبه‌رو بوده، اما از مارس تاکنون علی‌رغم افزایش شکاف با نرخ بازار سیاه ارز خود را در برابر دلار ثابت نگه داشته است؛ تراکنش‌های کارت‌های نقدی و اعتباری در این کشور هر دو با نرخ رسمی حدود ۳۱ پوند به دلار محاسبه می‌شود، در حالی که در بازار سیاه هر دلار حدود ۴۰ یا ۴۱ پوند مصری به فروش می‌رسد.

آنچه طی تحقیقات مشخص شده این است که ۷۰ درصد از کارت‌های اعتباری مورد استفاده توسط مردم در قاهره مربوط به تراکنش‌هایی می‌شود که از خارج از مصر سفارش داده شده است که این امر به خروج ارز خارجی از کشور منجر می‌شود.

به این ترتیب بانک مرکزی قانونی تعیین کرده است که مسافران مصری به مقاصد خارج از کشور می‌توانند سقف اعتبار خود به مبلغ ۱,۰۰۰ دلار (۳۲ هزار پوند مصری) را دریافت کنند، اما پیش از آن باید بانک اطلاع دهند که قصد مسافرت دارند.

کد خبر 697386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.