الگوگیری روحانیون و عالمان دینی از سیره حاج شیخ عبدالکریم حائری

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: روحانیان و عالمان دینی با الگوگیری از سیره حاج شیخ عبدالکریم از سال‌های پیش از انقلاب همواره در صحنه بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی امروز _پنجشنبه بیست‌وهفتم مهرماه_ در کنگره بزرگداشت حاج شیخ عبدالکریم حائری در اراک اظهار کرد: شیخ عبدالکریم در دوران خفقان رضاخانی، شجره طیبه حوزه‌های علمیه اراک و قم را شکل داد و حرم مطهر حضرت معصومه (س) را سامان بخشید.

وی افزود: در سایه این کانون‌های معنوی، فقهای بزرگی مانند امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و سایر مراجع تربیت شدند و به برکت آن‌ها، اسلام ناب محمدی احیا شد و نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفت.

امام جمعه اراک با بیان اینکه ایشان به دلیل جایگاه ویژه در میان مردم و ارتباط وسیع با جوانان در راهبری رخدادهای انقلاب نقش‌آفرینی مستقیم داشته‌اند، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه کشور و به ویژه حوزه علمیه استان مرکزی وام‌دار خدمات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی است.

وی با اشاره به تحصیل پنج‌هزار طلبه در ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های علمیه استان مرکزی افزود: استان مرکزی در انجام این اقدامات از سیره امام راحل (ره)، رهبر معظم انقلاب و حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی الگو گرفته است.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ده‌ها کنگره برای بزرگداشت این علما در استان مرکزی برگزار کرده‌ایم تا آثار و برکات این بزرگان را در جامعه شاهد باشیم، ادامه داد: برگزاری این کنگره‌ها نقش مهمی در گسترش فرهنگ والای اسلامی و انقلابی در این استان داشته است.

وی با اشاره به نگارش چندین کتاب در راستای بزرگداشت مفاخر و بزرگان استان مرکزی گفت: در این راستا هفت جلد کتاب درباره پدر حضرت امام خمینی (ره) به رشته تحریر درآمده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی افزود: این برنامه، پیش کنگره است و کنگره اصلی در شهر قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آثار و برکات حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی پس از ۱۰۰ سال همچنان مورد توجه عالمان دینی است و پس از این هم چراغ راه طلاب و روحانیون خواهد بود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: حوزه علمیه امام خمینی (ره) یا مدرسه سپهداری اراک یکی از اولین حوزه‌های علمیه کشور و به نوعی مادر حوزه علمیه قم به شمار می‌رود و علما و بزرگان بسیاری در حوزه علوم اسلامی تربیت و به جامعه معرفی کرده که هم اینک آثار و برکات آن‌ها چراغ راه اقشار مختلف جامعه قرار دارد.

وی اظهار کرد: شیخ عبدالکریم حائری به مدت ۱۶ سال در اراک و مدرسه سپهداری اقامت داشت و پس از آن به همراه آیت‌الله محمدتقی خوانساری، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله اراکی به قم مهاجرت کرده و حوزه علمیه فعلی شهر قم را ساختند.

امام جمعه اراک با بیان اینکه پیام رهبر معظم انقلاب در کنگره اصلی که آبان ماه سال جاری در قم برگزار خواهد شد، ارائه می‌شود، گفت: رسالت حوزه علمیه تعلیم و تربیت جوامع اصلی، مقابله با ظلم و استبداد، ارائه اسلام ناب محمدی (ص)، مجاهدت در راه اخلاق در جهان و پیشرفت و اقتدار مسلمانان است.

وی با بیان اینکه باید تلاش شود حوزه‌های علمیه در صحنه‌های مختلف جهانی نقش‌آفرینی کرده و رسالت خود را انجام دهد، افزود: استان مرکزی در مدت ۱۵۰ سال اخیر با دارا بودن بزرگان و مفاخر بسیار و در رأس آنان امام خمینی (ره) آثار و برکات و نقش بسیاری در کشور و جهان داشته است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: دکتر قریب به عنوان پدر طب کودکان کشور زمانی که در گرکان حضور داشت با توصیه حاج شیخ عبدالکریم به تحصیل رشته پزشکی پرداخت.

وی با بیان اینکه شاگردان حاج شیخ عبدالکریم هر یک بحر طویل و دایره المعارفی هستند، تصریح کرد: در رأس آنان امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب قرار دارند که دستاوردهای بزرگی برای کشور و جهان به همراه داشته‌اند، بنابراین جامعه روحانیت امروز وظیفه دارد با الگوگیری و حضور فعال در لایه‌های مختلف جامعه، در راستای هدایتگری اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان و نوجوانان نقش‌آفرینی کند و برای دفاع از اسلام و انقلاب در برابر نظام سلطه بایستند.

به گزارش ایمنا، در این کنگره، پیام آیت‌الله مظاهری توسط نماینده ولی فقیه در استان مرکزی قرائت شد.

کد خبر 697362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.