شکست اتحادیه اروپا در برنامه‌های کاهش آلودگی هوا

مطالعات جدید نشان می‌دهد که از میان کشورهای گروه ۲۰، اتحادیه اروپا از ادغام طرح‌های کاهش آلودگی هوا در برنامه‌های آب‌وهوایی خود شکست خورده‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در بررسی خطرات ناشی از سوخت‌های فسیلی، از آتش‌سوزی‌های وسیع جنگلی تا جاری شدن سیل‌های ویرانگر همه مورد توجه قرار می‌گیرند، اما مستقیم‌ترین و حتی موذیانه‌ترین راه برای آسیب دیدن به‌دنبال استفاده از سوخت‌های فسیلی هم‌چون زغال‌سنگ، نفت و گاز، یعنی آلودگی هوا، امروزه به بخشی رایج از جهان توسعه یافته و پیشرفته تبدیل شده است و بسیاری از کشورها هنوز از مزایای سلامتی هوای پاک و اقدامات اقلیمی ناکام مانده‌اند.

حال آن‌که آلودگی هوا پیوند مستقیمی با سلامت عمومی و تغییرات آب‌وهوایی دارد و کیفیت بهتر هوا به‌طور چشمگیری تعداد مبتلایان به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و آسم را کاهش می‌دهد.

اتحاد جهانی آب‌وهوا و سلامت در راستای برجسته کردن اهمیت مقابله با آلودگی هوا به بررسی کشورهایی پرداخته است که طرح‌های بهبود کیفیت هوا را در برنامه‌های آب‌وهوایی ملی خود لحاظ می‌کنند.

طبق این بررسی‌ها کشورهای با درآمد پایین و متوسط بهتر از بعضی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهانی در این زمینه عمل می‌کنند و در میان کشورهای گروه ۲۰، اتحادیه اروپا در ادغام طرح‌های آلودگی هوا با برنامه‌های آب‌وهوایی خود شکست خورده است.

گروه ۲۰ شامل ۱۹ کشور دنیا، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا است که مسئولیت رسیدگی به عمده‌ترین موضوعات مرتبط به اقتصاد جهانی هم‌چون تغییرات اقلیمی، ثبات مالی بین‌المللی و توسعه پایدار را برعهده دارند.

شکست اتحادیه اروپا در برنامه‌های کاهش آلودگی هوا

موفق‌ترین کشورها در زمینه کاهش آلودگی هوا

مطالعات حاکی از آن است که کلمبیا در آمریکا و مالی در آفریقا با آگاهی کامل از اهمیت حفاظت از سلامت تنفسی از طریق اقدامات آب‌وهوایی و تضمین کیفیت هوا، امتیازات بالایی در این زمینه کسب کرده‌اند.

کلمبیا با شناسایی بخش‌هایی که باعث آلودگی هوا می‌شوند (کشاورزی، تولید برق، صنعت و حمل‌ونقل) در کنار طرح‌های پیش‌رونده کاهش آلودگی از جمله به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه‌ها، هدفی را برای کاهش کربن سیاه تا ۴۰ درصد تعیین کرده است.

مالی نیز با اشاره به اثرات نامطلوب کربن سیاه بر سلامتی و نقش آن در ایجاد مشکلات قلبی-عروقی و تنفسی، به معرفی برچسب‌های مرتبط با آفت‌کش‌ها برای کاهش آلودگی هوا و آب و نقش بهبود کیفیت هوا در پیشگیری از ۲.۴ میلیون مرگ زودرس تا سال ۲۰۳۰ تأکید کرده است و برنامه‌هایی در این زمینه دارد که نیازمند افزایش بودجه برای اجرای برنامه‌های تصفیه هوا است.

موفق‌ترین کشورهای اروپایی در زمینه کاهش آلودگی هوا

آلبانی و مولداوی از نظر کیفیت هوا در اروپا بالاترین رتبه را دارند. آلبانی با اشاره به تأثیر کیفیت بد هوا بر شرایط قلبی-عروقی و تنفسی از اجرای ارکان توافق سبز اتحادیه اروپا برای بالکان غربی خبر داده است که شامل اقدامات آب‌وهوایی در کنار مبارزه با آلودگی هوا می‌شود، در این کشور اقدامات خاصی نیز در بخش‌های کشاورزی و پسماند انجام گرفته است.

با این حال دیگر کشورهای اروپایی از جمله اتحادیه اروپا در رتبه‌بندی پایینی قرار دارند و هرچند تاکنون طرح‌هایی را برای مقابله با آلاینده‌های هوا در تعهدات خود گنجانده‌اند، در تلفیق آن با برنامه‌های آب‌وهوایی خود شکست خورده‌اند.

اتحادیه اروپا با ناتوانی از برقراری ارتباط میان آلودگی هوا، سلامت و اقدامات آب‌وهوایی از کشورهای دارای امتیاز بالاتر گروه ۲۰ مانند کانادا و چین عقب مانده است، حال‌آن‌که هزینه‌های انسانی ناشی از به تأخیر انداختن قطع استفاده از سوخت‌های فسیلی بسیار سنگین است.

شکست اتحادیه اروپا در برنامه‌های کاهش آلودگی هوا

کد خبر 697353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.