ضرورت توجه دستگاه‌ها به اجرای قانون هوای پاک / عوامل افزایش انتشار آلاینده‌ها چیست؟

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به عوامل انتشار آلاینده‌ها طی نیمه نخست و دوم سال در کلان‌شهرها گفت: در فصل تابستان با ترکیبات آلی فرار ناشی از انتشارات بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم و در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دمایی مواجه می‌شویم.

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه با انباشت آلاینده‌ها که منشأ انتشار آن به‌طور عمده صنایع و منابع متحرک هستند و دور از انتظار نبودن نقش بخش خانگی، در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دمایی مواجه می‌شویم، اظهار کرد: استقرار صنایع آلاینده و انتشار و تجمیع آلاینده‌ها، منجر به تشدید آلودگی هوای کلان‌شهرها می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر در فصل تابستان با ترکیبات آلی فرار ناشی از انتشارات بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم که با قرارگیری در وضعیت گرمای شدید خورشید به عنوان آلاینده ثانویه ازن تشکیل می‌شوند و در پایتخت به مدت سه سال و در کلان‌شهر اصفهان طی دو سال اخیر، شاهد معضل این نوع آلودگی هوا در تابستان بوده‌ایم.

اضافه کرد: از طریق دو شیوه می‌توانیم آلایندگی‌های اولیه را نظارت کنیم، با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌ها و انبارها و مباحث پایش نشت بخارات بنزین خودروها، می‌توان این میزان از آلایندگی‌ها را کاهش داد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: منابع و صنایع با مصارف گازسوز از جمله موتورخانه‌های منازل، تجاری، اداری و صنعتی اگر سیستم‌های کنترل و پایش نداشته باشند، انتشار گازهای نیتروژن آن‌ها می‌تواند به عنوان تولید آلاینده ثانویه خودروها نیز نقش داشته باشد، در دو تا سه سال اخیر شاهد بودیم که در کلان‌شهرها شرایط مناسبی در خصوص آلایندگی‌های گازی در نیمه دوم سال نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: پایش‌های شبانه‌روزی بسیار مناسبی با ورود قوه قضائیه برای برخورد با صنایع آلاینده که با نبود سیستم‌های کنترلی و فقدان رعایت حد استانداردها در طول شب به فعالیت مشغول بودند، اجرا شده است.

گل‌علیزاده با بیان اینکه طرح تهویه هوای مناسب در بعضی کلان‌شهرها به شیوه صحیح اجرایی نشده است، تاکید کرد: میزان بارگذاری‌ها در جهان با مباحث اندازه قدرت تهویه هوا صورت می‌گیرد تا با انتشار آنها بتوانند آن حجم را از سطح شهر خارج کنند، همچنین لازم است بدانیم زمانی که در فصل زمستان با وارونگی و سکون هوا مواجه می‌شویم و شاهد انباشت آلاینده‌ها هستیم، با فقدان وزش باد و هوارسانی ورود حتی ۱۰ واحد آلودگی، حدود هزار واحد به آلایندگی‌های قبلی می‌افزاید.

اسقاط خودروهای فرسوده در بهبود هوای پاک ۱۰ درصد اثر دارد

وی با اشاره به عملکرد دستگاه‌ها در زمینه قانون هوای پاک، اظهار کرد: مطابق با نظرسنجی تأثیر اسقاط خودروهای فرسوده در آلودگی هوا مشخص شد، اجرای آن در بهبود هوای پاک ۱۰ درصد اثر دارد، همچنین مبحث استاندارسازی سوخت مصرفی وسایل نقلیه ۱۰.۸ درصد، بهینه‌سازی و مصرف سوخت خانگی و صنایع ۱۰.۵ درصد، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ۹.۲ درصد، ارزیابی عملکرد مبتنی بر بودجه ۷.۲ درصد، تجهیز نیروگاه‌ها به سیستم‌های کنترلی ۷.۲ درصد، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ۶.۱ درصد و استاندارسازی سوخت مصرفی صنایع و نیروگاه‌ها ۵.۹ درصد است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را یکی از تکالیف اصلی دستگاه‌های ذی‌ربط دانست و افزود: از حدود ۳۷ میلیون وسایل نقلیه از جمله خودرو و موتورسیکلت نزدیک به ۱۶ تا ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم که به عنوان یکی از منابع اصلی آلاینده هوا در شهرهای بزرگ نقش ایفا می‌کنند.

وی درباره اینکه مطابق قانون هوای پاک در سال گذشته حدود ۲۹ هزار خودرو فرسوده اسقاط شده است، تاکید کرد: بر اساس ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو که اصلاحیه آن در مجلس و شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته است، خودروهای تولید داخل مکلف شدند؛ ۲۵ درصد از تولید خود را به اسقاط خودروی از رده خارج تخصیص دهند.

گل‌علیزاده منابع متحرک آلایندگی‌ها را شامل موتورسیکلت، خودروهای سواری و دیزلی دانست و گفت: بر اساس ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شاخص آلودگی در هوا، نقش آلایندگی‌های خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌ها بیشتر است، بنابراین بر اثر فعل و انفعالات روزانه، فعالیت خودروها طی بازچرخش این ذرات نشسته در سطح زمین، غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 697332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.