خطر فرونشست در کمین بیش از ۴۰ مدرسه در اصفهان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به شناسایی ۴۰ مدرسه دچار فرونشست در اصفهان گفت: ۴۰۸ کلاس و ۱۸ هزار و ۲۳۰ نفر دانش‌آموز بر اثر فرونشست زمین دچار آسیب‌دیدگی شده است.

مجید نسیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره طرح بازسازی مدارس آسیب دیده از فرونشست اظهار کرد: ۳۱ مدرسه با ۳۰۰ کلاس درس و ۱۳ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز در نواحی چهار، پنج، شش و مناطق برخوار، پیربکران، فلاورجان، شاهین‌شهر براثر فرونشست زمین دچار آسیب بیشتری شده و باید تخریب و بازسازی شود.

وی با بیان اینکه در کل استان ۴۰ مدرسه با ۴۰۸ کلاس و ۱۸ هزار و ۲۳۰ نفر دانش‌آموز براثر فرونشست زمین دچار آسیب‌دیدگی شده است، افزود: ۹ مدرسه با ۱۰۸ کلاس و چهار هزار و ۸۳۰ دانش‌آموز نیازمند ترمیم و مقاوم‌سازی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به انعقاد قرارداد طی سال جاری برای ساخت ۲۳ مدرسه آسیب‌دیده از فرونشست در استان تصریح کرد: این مدارس با ۱۷۱ کلاس درس در نواحی چهار، پنج، شش و مناطق برخوار، فلاورجان و پیربکران است.

وی ادامه داد: از این تعداد، شش پروژه در ناحیه چهار با ۵۱ کلاس درس، هشت پروژه در ناحیه پنج با ۵۷ کلاس درس، سه پروژه در ناحیه شش اصفهان با ۱۸ کلاس درس، سه پروژه در شهرستان برخوار با ۲۷ کلاس درس، دو پروژه با ۱۲ کلاس درس در شهرستان پیربکران و یک پروژه با شش کلاس درس در فلاورجان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود دو مدرسه شش کلاسه در ناحیه چهار و پنج اصفهان تا پایان امسال بهره‌برداری شود.

نسیمی گفت: بر اساس استعلام کارشناسان از مناطق و نواحی آموزش و پرورش، بیش از ۱۰ هزار کلاس درس با قدمت بالای ۴۰ سال قبل از ۱۳۶۰ در سطح استان وجود دارد که با روش‌های سنتی و بدون در نظر گرفتن آئین‌نامه‌های خاص ساخته شده است که ۳۰ درصد فضای آموزشی سطح استان را در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: مطابق برآوردها نزدیک به سه هزار کلاس درس فرسوده نیازمند بازسازی و اقدامات فوری است که برای جایگزین کردن آنها باید از ظرفیت مجمع خیران مدرسه‌ساز و اعتبارات دولتی بهره‌مند شویم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان افزود: از مجموع کل کلاس‌های فعال در استان اصفهان، قدمت ساخت حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ کلاس درس بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ است و نزدیک به ۹ هزار و ۴۰۰ کلاس درس بعد از سال ۷۶ در استان ساخته شده‌اند.

وی تصریح کرد: تقسیم‌بندی مدارس در استان اصفهان بر اساس ویرایش دوم آئین‌نامه زلزله طی تدوین سال ۱۳۷۴ انجام شده است. ساختمان‌هایی که بعد از این سال و مطابق با ویرایش آئین‌نامه در سطح استان ساخته شدند جزو بناهای محکم و پایدار در مقابل زلزله شناخته شده‌اند.

نسیمی گفت: بر اساس گزارش‌ها مدارس احداث شده بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ با صرف هزینه‌هایی نیازمند مقاوم‌سازی هستند تا با پایداری آن‌ها در زمان زلزله با فروریزش آسیب‌های جانی برای دانش‌آموزان نداشته باشد. عمارت‌های قبل از سال ۶۰ با توجه به قدمت و شرایط ساخت به‌طور عمده مدارسی هستند که صلاح نیست آن‌ها را مقاوم‌سازی کنیم و باید به‌تدریج از صحنه آموزش حذف شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات شناسنامه مدارس، در شهرستان اصفهان سرانه فضای آموزشی ۶.۲۶ متر مربع است. به‌رغم تلاش‌هایی که انجام شده هنوز در سطح شهرستان‌های استان ۱۶۱ فضای دونوبته شامل ۳۳۲ آموزشگاه، ۶۵ فضای دونوبته شامل ۱۳۰ آموزشگاه در نواحی شش‌گانه شهرستان اصفهان و در مجموع استان ۲۲۶ فضای دونوبته شامل ۴۵۲ واحد آموزشی وجود دارد.

کد خبر 697285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.