مشاغل ناسازگار شهری قم در شهرک‌های صنوف جانمایی می‌شود

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم گفت: بحث انتقال مکانیکی‌ها، صافکاری‌ها و نقاشی‌ها در دستور کار قرار دارد تا سد معبر و مزاحمت برای شهروندان مرتفع شود، تا پایان سال جاری نیز شهرک صنوف برای این مشاغل آماده می‌شود.

احمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وظایف این اداره‌کل در ارتباط با نظم و انضباط شهری است و به‌طور جزئی شامل جلوگیری از سد معبر، پلیس ساختمان، معضلات اجتماعی و نظارت بر بازارهای روز است.

وی افزود: اکثر مأموریت‌هایی که در شهرداری انجام می‌شود، مربوط به سامانه ۱۳۷ است و بیشتر اقدامات اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم نیز از طریق گزارش‌هایی که از این سامانه ارسال شده انجام می‌شود که پس از گزارش با کدها به نمایندگان اداره در هشت منطقه ابلاغ و مراحل آن انجام می‌شود.

شفیعی ادامه داد: پیام‌های دریافتی از سامانه ۱۳۷ به چند بخش تقسیم می‌شود که پیام‌های اورژانسی کمتر از ساعت بررسی می‌شود و اگر زمان بیشتری بخواهد به اطلاع شهروندی که تماس گرفته می‌رسانیم که این موضوع نیازمند زمان است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم گفت: زمانی که پیام از طریق ۱۳۷ به مأمورین ما در مناطق هشت‌گانه ابلاغ می‌شود، پس از تاییدیه گرفتن از طریق ناظران عالی که در ستاد مشغول به کار هستند، پیگیری و موضوع برطرف شده تأیید و سامانه بسته می‌شود.

وی تصریح کرد: در گذشته متکدیان، دست‌فروشان و وانت بارها وضعیت نامناسبی در سطح شهر داشتند، اما در حال حاضر در هسته مرکزی شهر دیگر شاهد این وضعیت نیستیم.

شفیعی در خصوص ساماندهی بازارهای روز تصریح کرد: شهرداری وانت‌بارهای جمع‌آوری شده در سطح شهر را در ۱۱ بازار روز در هشت منطقه ساماندهی کرد و بستر برای آن‌ها فراهم شد تا در بازار روزها امرار معاش کنند و شهروندان نیز از این اقدام راضی هستند.

ساماندهی آهن‌فروشان در قم در دستور کار شهرداری

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم با بیان اینکه یک‌سری شغل‌های مزاحم در سطح شهر وجود دارد، گفت: در ابتدا باید برای این مشاغل بستر فراهم شود و در شهرک صنوف مستقر شوند؛ چند شغل از جمله آهن‌فروشان نیز در سال‌های گذشته از سطح شهر جمع‌آوری و به شهرک صنوف منتقل شده‌اند.

وی تصریح کرد: در برنامه آتی انتقال مکانیکی‌ها، صافکاری‌ها و نقاشی‌ها را مدنظر داریم تا سد معبر و مزاحمت برای شهروندان مرتفع شود؛ تا پایان سال جاری نیز شهرک صنوف برای این مشاغل آماده می‌شود و پس از آن با سیر مراحل قانونی این مشاغل به شهرک صنوف منتقل می‌شوند، بنابراین صنوفی که دارای مزاحمت هستند، باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند.

شفیعی در رابطه با بازسازی منازل گفت: برای تعمیرات منازل باید از طریق مراجعه به شهرداری منطقه مجوز دریافت و سپس تعمیرات انجام شود، اما اگر ضرر و زیان و خسارتی متوجه کوچه و خیابان شود، شهرداری به مالک اخطار می‌دهد و خسارت را دریافت می‌کند.

ساخت طبقات مازاد ممنوع است

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم در خصوص ساخت طبقات مازاد در سطح شهر گفت: حدود یک‌سال است که ساخت طبقات مازاد ممنوع شده است و از ساخت جلوگیری می‌شود و اگر طبقات مازادی وجود داشته باشد، مربوط به گذشته است.

وی گفت: در صورت ساکن بودن در طبقات مازاد تخریب برای شهرداری سخت و ممکن است با سیر مراحل قانونی مالک جریمه شود، اما باید نظارت به سمتی برود که ساختمان طبق پروانه ساخته شود.

شفیعی در رابطه با صنوفی که حق و حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کنند، تأکید کرد: مأموران ما به محل مراجعه خواهند کرد و با اخطار و ابلاغ فرصت رفع تخلف شهری داده می‌شود و در صورت توجه‌نکردن، حکم پلمب محل صادر خواهد شد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم گفت: طبق تبصره «۱» از بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، وظیفه قانونی شهرداری این است که مشکلات و معضلات سطح شهر را رفع کند.

نقش شهرداری در ساماندهی متکدیان

وی در ارتباط با ساماندهی کودکان کار و متکدیان سطح شهر افزود: طبق آخرین آئین‌نامه شورای عالی کشور، شهرداری دو وظیفه دارد، یکی در حوزه جمع‌آوری و دیگری در امر آماده کردن محل و در اختیار گذاشتن برای سایر ارگان‌ها است که این کار انجام شده است.

شفیعی گفت: موضوع مهم در این زمینه این است که متکدی و کودکان کار باید ساماندهی شوند، در این راستا، قانون حدود ۱۴ ارگان را در امر ساماندهی مکلف دانسته و این کار در حال انجام است، اما لازم است وظایف بهتر انجام شود و این ساماندهی دقیق‌تر باشد.

کد خبر 697283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.