لزوم رعایت نکات ایمنی استفاده از وسایل گرمایشی / علائم مسمومیت با CO را بشناسید

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با اشاره به علائم مسمومیت با گاز CO گفت: این علائم مشابه حالت‌های سرماخوردگی است؛ به‌گونه‌ای که فرد احساس سردرد، سرگیجه و بی‌حالی دارد، با رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی می‌توان تا حد قابل توجهی از مسمومیت با CO جلوگیری کرد.

مهدی مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی می‌توان تا حد قابل توجهی از میزان تلفات ناشی از مسمومیت با گاز CO در فصل سرما جلوگیری کرد و رعایت توصیه‌های ایمنی وظیفه تمام شهروندان به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بخاری از وسایلی است که موارد ایمنی پیش از استفاده از آن باید مد نظر قرار گیرد، افزود: یکی از اقدامات پرخطر در استفاده از بخاری، بی‌توجهی به نوع لوله‌های بخاری است، استفاده از لوله‌های غیراستاندارد در بخاری اشتباهی است که می‌تواند منجر به خطر افتادن جان افراد شود و با توجه به اهمیت این موضوع، لوله‌های بخاری باید به صورت دوره‌ای از لحاظ ایمنی چک شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر تصریح کرد: یک لوله بخاری استاندارد باید کمترین پیچ زانو و خمیدگی را داشته باشد، به‌طوری که مسیر لوله پیچیده نباشد و استفاده‌کنندگان از بخاری باید دقت کنند که رنگ شعله بخاری آبی بسوزد و تنها در زمان استفاده از دستگاه بخور آب اگر بخاری رنگ شعله متمایل به زرد باشد، مشکلی ندارد، اما در غیر این صورت رنگ شعله باید آبی باشد.

وی با اشاره به خطرات ناشی از استفاده نادرست آب‌گرم‌کن ادامه داد: ایمنی این وسیله نیز باید به صورت دوره‌ای چک شود، چراکه بخاری و آب‌گرم‌کن از وسایلی هستند که اگر به ایمنی آن‌ها بی‌توجه باشیم، ممکن است میزان منواکسید کربن هوا را افزایش دهند و اکسیژن هوا را بگیرند.

مرادیان استفاده از سنسورهای اکسیژن روی سیستم‌های حرارتی را ضروری دانست و گفت: برای استفاده ایمن از وسایل گرمایشی، باید سنسورهای اکسیژن روی این وسایل نصب یا تا حد امکان از وسایل گرمایشی استفاده شود که مجهز به سنسورهای اکسیژنی است.

وی اضافه کرد: فضای خروجی دودکش‌های بخاری و آب‌گرم‌کن به‌خصوص در منازل با مساحت کمتر از ۱۰۰ متر مربع، باید به‌طور مرتب چک شود، همچنین شهروندان در زمان استفاده از وسایل گرمایشی درزهای منزل را نپوشانند، چراکه مکان مسقف باید دارای ورودی اکسیژن به فضا باشد، به این منظور لازم است محفظه زیرین در ورودی ساختمان آزاد باشد و به هیچ‌وجه پوشیده نشود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با اشاره به علائم مسمومیت با گاز منواکسید کربن خاطرنشان کرد: این علائم مشابه حالت‌های سرماخوردگی است؛ به‌گونه‌ای که فرد احساس سردرد، سرگیجه و بی‌حالی دارد، همچنین در صورتی که این گاز در طول بلندمدت در فضایی باشد، افراد ساکن در آن فضا را درگیر بیماری‌هایی مانند ام‌اس، آلزایمر و تاری دید خواهد کرد.

کد خبر 697272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.