ذخیره‌سازی ۲۱۰ هزار نمونه خون بندناف در سطح کشور

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: با ذخیره‌سازی ۲۱۰ هزار نمونه خون بندناف در سطح کشور، بزرگ‌ترین ظرفیت خون بند نافذ خاورمیانه را در اختیار داریم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان، مرتضی ضرابی امروز_ سه‌شنبه بیست‌وششم مهرماه_ در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی استان کردستان اظهار کرد: ضایعه دردناک و جبران‌ناپذیری کشتار مردم فلسطین و داغی که توسط رژیم کودک‌کش اسرائیل اتفاق افتاد، خواب را از چشم همه گرفت که امیدواریم آه این مظلومان سیل خروشانی شود که بساط ظلم، فساد و استبداد این رژیم را از زمین محو کند.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه گوشه‌ای بسیار کوچک از دستاوردهای دانشمندان خوب استان کردستان بوده که به منصه ظهور گذاشته شده است و این بخشی از توانایی جوانان کارآفرین کشورمان بوده که در جای خود کار ارزشمندی است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به دستاوردهای فناورانه پژوهشگاه رویان در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه رویان یک مجموعه نویددهنده تولد فرزند برای جامعه شناخته شده و مکانی برای درمان ناباروری و ارائه این خدمات به خانواده‌ها بوده است.

وی گفت: موضوع سلول‌های بنیادین خون بندناف در دهه ۸۰ در مجموعه رویان شکل گرفت و سلول‌های بنیادین یکی از خدمات گسترده جهاد دانشگاهی بوده است.

ضرابی با اشاره به اینکه موضوع اخلاق یکی از اولویت‌های استفاده از سلول‌های بنیادی بوده است، افزود: امروز در سطح جهان این موضوع حائز اهمیت است که اگر کشوری به فناوری جداسازی سلول‌های بنیادین دست پیدا کند، یک کشور داری ثروت بی‌انتها بوده است.

وی دانش جداسازی سلول‌های بنیادین خون بندناف در کشور را بومی ذکر کرد و گفت: سلول بنیادین به عنوان سلول اولیه تشکیل‌دهنده همه بافت‌های بدن بوده که ما به دانش جداسازی این سلول دست پیدا کرده‌ایم و این سلول‌ها توانایی تبدیل به سلول‌های قلبی، عصبی و انسولین‌ساز را دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، بانک خون بندناف را یک دستاورد مهم شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان دانست و اضافه کرد: امروز این سلول‌های بنیادین برای درمان بیماری‌های خطرناک مانند سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی‌ها و نقص ایمنی کاربرد دارد و امروز ده‌ها نفر با استفاده از سلول‌های خون بند ناف سلامتی خود را به دست آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با ذخیره‌سازی ۲۱۰ هزار نمونه خون بندناف به عنوان بزرگ‌ترین ظرفیت خون بند نافذ خاورمیانه گفت: در حال حاضر در تمام استان‌ها و در شهرستان‌های کردستان دفاتر نمایندگی خون بند ناف رویان فعال است.

ضرابی افزود: در دفتر نمایندگی خون بندناف رویان استان کردستان از ابتدای فعالیت تاکنون سه هزار نمونه خون بند ناف نوزادان کردستانی ذخیره‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه قدم بعدی ما در مرکز این است که ضمائم زایمانی را پالایش کنیم، اظهار کرد: تلاش ما این بوده که اولین مرکز پالایش ضمائم زایمانی را راه‌اندازی کنیم که امکانش در پارک علم و فناوری تهران فراهم شده است.

کد خبر 697202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.