۶۴ پروژه پژوهشی بزرگ‌مقیاس در مدیریت پژوهش فعال است/ حضور در دانشگاه‌ها برای تقویت تعاملات

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به وجود موضوع تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها در منظومه پژوهش گفت: حضور در دانشگاه‌ها برای تقویت تعاملات با هدف بهبود تعاملات بین مدیریت شهری و دانشگاه‌ها و مراکز علمی، از فروردین ۱۴۰۲ انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه پیشرفت علم به‌صورت روزانه، اتفاق می‌افتد و نباید در هیچ‌یک از حوزه‌ها عقب ماند، انجام پژوهش برای حرکت روی لبه علم بیش از پیش نمود پیدا می‌کند.

پژوهش، جست‌وجوی منظم و هدف‌داری است که مراحل آن باید به ترتیب طی شود تا به نتیجه و هدف برسد، چراکه با انجام آن می‌توان به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

توسعه حوزه‌های مختلفی همچون علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود؛ در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود و حتی اگر نشانه‌هایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد، آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی‌تواند مسیر مطمئنی را طی کند.

شهرداری به‌عنوان مدیریت اجرایی شهر، باید به‌روز باشد، بنابراین انجام پژوهش برای پیشرفت علمی این نهاد شهری و در نتیجه آن خدمت‌رسانی مناسب به شهروندان، ضروری خواهد بود.

با توجه به موارد مطرح شده، مدیریت پژوهش شهرداری اصفهان، ذیل معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی تشکیل شده است و درگاه ورودی علم و پژوهش به شهرداری محسوب می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از وضعیت فعالیت‌های پژوهشی شهرداری و برنامه‌های پیش‌روی آن است.

۶۴ پروژه پژوهشی بزرگ مقیاس در مدیریت پژوهش فعال است/حضور در دانشگاه‌ها برای تقویت تعاملات

منظومه پژوهش در مدیریت پژوهش شهرداری اصفهان تشکیل شد

ایمنا: مدیریت پژوهش شهرداری چه فعالیت‌هایی در راستای انجام پژوهش انجام داده است؟

نصوحی: مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان از سه اداره خلاقیت و نوآوری، پژوهش و ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است.

منظومه پژوهش نیز ذیل مدیریت پژوهش تشکیل شده است و ابعاد مختلفی دارد؛ این منظومه از پروژه‌های نظرسنجی و نیازسنجی، برنامه یک روز در دانشگاه، حمایت از پایان‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها، شورای پژوهش، برگزاری جشنواره پژوهش، باشگاه شهراندیشان، قراردادهای باز با دانشگاه‌ها، مدیریت پروژه‌های پژوهشی، مدیریت دانش، مناظره‌ها، اتاق‌های فکر، رویداد شهرگاه، کاربست و پیگیری تحقق نتایج و چاپ کتاب تشکیل شده است.

ایمنا: شورای پژوهشی شهرداری از چه زمانی فعال شد؟

نصوحی: در بخش شورای پژوهشی منظومه پژوهش در شهرداری اصفهان که فعالیت خود را از فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز کرد و اهدافی همچون سیاست‌‎گذاری، هدایت و ایجاد وحدت‌رویه در انجام طرح‌های مطالعاتی و فعالیت‌های پژوهشی حوزه مدیریت شهری، نهادینه کردن فرهنگ پژوهش‌محوری در حوزه مدیریت شهری و نظارت عالیه بر امور پژوهشی را دنبال می‌کند.

۲۸ جلسه ذیل شورای پژوهش _به‌طور تقریبی ماهانه یک جلسه_ برگزار شده است؛ اعضای این شورا را شهردار اصفهان به عنوان رئیس شورا، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار به عنوان دبیر شورا، مدیر پژوهش خلاقیت و فناوری‌های نوین، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و دو عضو هیئت علمی تشکیل می‌دهند.

ایمنا: پروژه‌های پژوهشی شهرداری اصفهان چگونه انجام می‌شود و چه فرایندی دارد؟

نصوحی: فرایند انجام پروژه‌های پژوهشی شهرداری اصفهان به‌ترتیب انجام نیازسنجی و استخراج عناوین پروژه‌های پژوهشی حوزه‌های مختلف، ثبت نیاز پژوهشی در سامانه «اصفهان من» از طرف حوزه متقاضی، بررسی و تصویب عناوین این پروژه‌ها در شورای پژوهش شهرداری، تأیید عناوین پروژه‌های پژوهشی در شورای اسلامی شهر (در صورتی که برآورد مالی پروژه بیش از ۷۰ میلیون تومان باشد)، انجام فراخوان، دریافت پروپوزال از شرکت‌کنندگان، ارزیابی پروپوزال و انتخاب فرد برتر به‌عنوان مجری پروژه، انعقاد قرارداد با مجری، نظارت، راهبری بر انجام پروژه پژوهشی و اتمام آن است.

اطلاع‎‌رسانی فراخوان پروژه‌های پژوهشی از مسیرهای مختلفی همچون بارگذاری در سامانه‌های ستاد و اصفهان من، ایمیل به پژوهشگران بر اساس بانک اطلاعاتی پژوهشگران شهرداری اصفهان، بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی، بارگذاری‌ها در پایگاه سیویلیکا و ارسال نامه فراخوان و RFP آن از طریق فکس و شبکه دولت توسط دبیرخانه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی برای دانشگاه‌ها، دفاتر ارتباط با صنعت، جهادهای دانشگاهی و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور انجام می‌شود.

از مجموع ۶۴ پروژه پژوهشی بزرگ‌مقیاس در مدیریت پژوهش، ۵۸ پروژه پایان یافته و شش مورد دیگر در حال انجام است.

جلسات نظارت و راهبری پروژه‌های پژوهشی با حضور مجری پروژه، ناظر علمی، نمایندگان حوزه بهره‌بردار و نماینده مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین برگزار می‌شود که این جلسات برای هر پروژه در طول یک‌سال شش تا ۱۰ جلسه برگزار می‌شود. برگزاری این جلسات برای نظارت بر فرایند انجام آن و بررسی گزارش‌های مرحله‌ای و نهایی پروژه و اعلام نظرات اصلاحی به مجری است.

از مجموع ۶۴ پروژه پژوهشی بزرگ مقیاس در مدیریت پژوهش، ۵۸ پروژه پایان یافته و شش مورد دیگر در حال انجام است؛ همچنین از ۱۳۳ پروژه مسئله‌محور ۱۱۵ پروژه به تمام رسیده و ۱۸ مورد نیز در حال انجام است.

ایمنا: موضوع قراردادهای باز با دانشگاه‌ها که از سوی شهرداری اصفهان مطرح شد، چگونه عملیاتی شده است؟

نصوحی: قراردادهای باز با دانشگاه‌های اصفهان منعقد شده است که این قرارداد با دانشگاه پیام‌نور استان به ارزش دو میلیارد تومان، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان به ارزش یک میلیارد تومان، دانشگاه هنر اصفهان به ارزش یک‌ونیم میلیارد تومان، دانشگاه آزاد اسلامی به ارزش دو میلیارد تومان و شهرک علمی و تحقیقاتی به ارزش ۱۰ میلیارد تومان است.

نظرسنجی از خدمت‌رسانی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان به‌صورت سالانه همزمان با ایام نوروز انجام می‌شود

شهرداری اصفهان اتاق‌های فکر فعالی دارد که شامل هیئت‌های اندیشه‌ورز ایمنی حمل‌ونقل و ترافیک، منابع انسانی، میز فرهنگ، مدیریت بحران و حوزه بانوان و اتاق فکر ایمنی می‌شود.

تاکنون ۳۰ پروژه نظرسنجی رضایت‌سنجی اتمام یافته است و در حال حاضر سه پروژه در حال انجام و دو پروژه در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارد؛ همچنین نظرسنجی از خدمت‌رسانی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان به‌صورت سالانه همزمان با ایام نوروز انجام می‌شود.

تاکنون حمایت مالی از ۲۹ پایان‌نامه مقطع دکترا انجام شده است

ایمنا: در رابطه با حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی چه اطلاعاتی در اختیار دارید؟

نصوحی: فرایند حمایت از پایان‌نامه‌ها، ۱۰ مرحله دارد و به‌ترتیب مراجعه به سامانه پایان‌نامه‌های دانشجویی شهرداری اصفهان به نشانی http://www.thesis.isfahan.ir انتخاب موضوع پایان‌نامه از عناوین موجود در سامانه با پیشنهاد دانشجو و در ارتباط با شهرداری، ثبت درخواست در سامانه پایان‌نامه‌ها تأیید اولیه و معرفی به حوزه‌های بهره‌بردار، بررسی و تأیید پیشنهاد دانشجو توسط کارگروه تخصصی پایان‌نامه‌ها، تأیید نهایی شورای پژوهشی (در صورت حمایت مالی)، سقف حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی (مقطع کارشناسی ارشد ۸۰ میلیون ریال و مقطع دکترا ۱۶۰ میلیون ریال)، عقد قرارداد با دانشجو، ارسال گزارش مدیریتی دانشجو به حوزه بهره‌بردار و تحویل پایان‌نامه و مستندات پرداخت مالی و تسویه حساب را شامل می‌شود.

تاکنون حمایت مالی از ۲۹ پایان‌نامه مقطع دکترا، حمایت مالی از ۱۸۷ پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد، حمایت معنوی از ۶۲ پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد و حمایت معنوی از شش پایان‌نامه مقطع دکترا انجام شده است.

در راستای استفاده از ابزارهای مدیریت دانش، مصاحبه با افراد خبره و مصاحبه با مدیران بازنشسته (برای تدوین کتاب تجربه‌شهر) انجام شده است.

برگزاری رویداد شهرگاه در شش دانشگاه اصفهان در حوزه‌های تخصصی مالی و اقتصادی و سرمایه انسانی، برنامه‌ریزی، مدیریت پسماند، شهرسازی و معماری و گردشگری، عمران شهری و رسانه انجام شده است و در مجموع ۳۹۱ نفر در این جلسات حضور یافتند.

حضور در دانشگاه‌ها برای تقویت تعاملات با هدف بهبود تعاملات بین مدیریت شهری و دانشگاه‌ها و مراکز علمی از فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام شده است.

جلسات مناظره علمی و مدیریتی در خصوص مشکلات آب و زاینده‌رود با مورد توجه قرار گرفتن مواردی شامل بررسی راهکارهای هم‌گرایی ذی‌نفعان استان‌های مختلف در حوزه زاینده‌رود، مشارکت ذی‌نفعان در مسائل حکمرانی آب، تأثیر جریان زاینده‌رود بر اقتصاد ملی، نیازهای زیست‌محیطی تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود و چالش‌های تأمین نشدن آب آن، فرونشست زمین در اصفهان و علل آن، حقوق آب و حقابه زاینده‌رود از دیدگاه‌های فقهی و حقوقی و قانونی و چالش‌های کیفیت آب در حوزه زاینده‌رود نیز برگزار شده است.

از ایجاد اکسپوی نصف‌جهان تا دوچرخه‌سواری بانوان در باشگاه شهراندیشان بررسی می‌شود

ایمنا: باشگاه شهراندیشان ذیل معاونت برنامه‌ریزی، یعنی مدیریت پژوهش در نظر گرفته شده است؛ چه فعالیت‌هایی برای این باشگاه انجام شده است؟

نصوحی: در زمینه ایجاد ظرفیت باشگاه شهراندیشان، عضویت ۶۰ نفر در این باشگاه در سامانه اصفهان‌من، تشکیل ۱۲ جلسه شورای سیاست‌گذاری باشگاه، انجام اقدامات مربوط به قرارداد پلتفرم شبکه اجتماعی برای باشگاه با شرکت یکان، طراحی لوگو و تدوین قرارداد برندینگ، دسته‌بندی و اولویت‎بندی موضوعات پیشنهادی حوزه‌های شهرداری در مناظره شهری، گفتگوی شهراندیشی و مباحثه جمعی و تهیه تقویم زمانی در سال جاری، انعقاد قرارداد مشاور برای باشگاه، تدوین قرارداد اجرایی طرح شهرجو، حضور در دو نمایشگاه جامع خدمات شهری و ملی فن‌نما انجام شده است.

با توجه به تشکیل باشگاه شهراندیشان، پیشنهاداتی برای جلسات گفت‌وگو مطرح شده است که از جمله آن‌ها حکمرانی مردمی در شهر اصفهان، آسیب‌شناسی برنامه‌های اصفهان در ادوار مختلف، آسیب‌شناسی محلات اصفهان، حاشیه‌نشینی در اصفهان، بررسی سیاست‌های نوسازی و بازآفرینی‌شهری، آینده‌نگری تغییرات اقلیمی اصفهان، آسیب‌شناسی سیما و منظرشهری، خانه هوشمند، تأثیرات رینگ چهارم ترافیکی، مدیریت بازیافت ضایعات ساختمانی، وجود ساختمان‌های بلند مرتبه بدون استانداردهای‌ایمنی، توسعه برند شهر (ایجاد اکسپوی شهر اصفهان)، توسعه گردشگری محلات، مدیریت هوشمند شهر اصفهان، پول مجازی و دیجیتالی شهرداری اصفهان، شهرداری اصفهان در متاورس، تحلیل اقدامات و برنامه‌های فرهنگی شهرداری در ایام نوروز ۱۴۰۲، راهکارهای توسعه فرهنگ وقف در مدیریت شهری‌، امکان‌سنجی دریافت عوارض عبور و مرور در شهر اصفهان و ایجاد صندوق توسعه شهری در اصفهان و راهکارهای اجرایی است.

همچنین پیشنهاداتی برای جلسات مناظره نیز مطرح شده است که سیاست‌گذاری شهری در مسئله دوچرخه‌سواری بانوان‌، استفاده از پساب و تأثیر آن بر عرصه‌های فضای سبز، توسعه آرامستان باغ رضوان و بررسی نظرات موافقان و مخالفان ایجاد آرامستان غرب‌، نیازسنجی آموزشی فراغتی شهروندان با توجه به نیازهای روز، بررسی اثرات اقصادی دریافت وام توسط شهرداری، بایدها و نبایدهای طرح توسعه بازارهای روز کوثر، محدوده ترافیک‌، فضاهای تفریحی در کلان‌شهر اصفهان، اثربخشی رسانه‌های شهرداری، توسعه افقی یا عمودی شهر و بایدها و نبایدهای تشکیل مدیریت جامع شهری و دوچرخه‌سواری شهروندان از جمله این موارد است.

کد خبر 697105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.