کردستان یک استان محروم نیست

استاندار کردستان گفت: استان کردستان کە قطب دانش‌بنیان و فعالیت‌های علمی است را نمی‌توان محروم تلقی کرد و رسالت ما کنار زدن این برچسب‌ها از استان کردستان است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، امروز _چهارشنبه بیست و ششم مهرماه_ در مراسم اختتامیە نمایشگاە دستاوردهای فناورانە جهاد دانشگاهی کردستان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سرمایەهای استان کردستان، نیروهای انسانی خوش‌فکر و مستعدی است کە توانستە در همە زمینەها خود را اثبات کند.

وی افزود: واقعیت این است کە استان کردستان برخلاف آنچە کە در محاورەها متداول شدە یک استان محروم نیست و این محروم دانستن و محروم خطاب کردن استان بە نوعی کفران نعمت‌هایی است کە خدا بە این استان ارزانی داشتە است.

استاندار کردستان ادامە داد: جنگ هشت سال دفاع مقدس و همچنین پیش از انقلاب تعمد بر محرومیت نگەداشتن استان کردستان در رژیم پهلوی سبب شدە کە کردستان از سیر توسعە عقب مانده و استعدادها و ظرفیت‌های آن بەخوبی شکوفا نشود.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز گفتە می‌شود کە استان کردستان در بسیاری از زمینەها با شاخص‌های کشوری فاصلە دارد این بە معنای محرومیت ذاتی استان کردستان نیست، بلکە بە معنای از دست دادن فرصت‌ها است.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: یکی از راهکارهای اصلاح این دیدگاە و برداشتن عنوان محرومیت از سیمای کردستان و کنار زدن این برچسب رسیدن بە خودباوری است و اینکە دیگران را بە این باور برسانیم کە کردستان سرزمینی با استعدادهای فراوان است کە می‌بایست آن‌ها را شکوفا کرد.

‌وی ادامە داد: می‌بایست خود را بە عنوان یک استانی که در عرصە علم و پژوهش و فناوری بە ویژە دانش بنیان در کشور پیشران است، معرفی کنیم.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: استانی کە قطب دانش‌بنیان و قطب فعالیت‌های علمی است را نمی‌توان بە عنوان استان محروم تلقی کرد و رسالت ما کنار زدن این برچسب‌ها از استان کردستان است.

رقابت با محصولات خارجی نیازمند توسعه محصولات دانش‌بنیان است

اکبر اسدی، رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان گفت: رقابت با محصولات مشابە خارجی در کشور نیازمند حرکت به سمت محصولات دانش‌بنیان است و در این راستا باید از ظرفیت دانشگاەها استفادە کنیم و ارتباط بین صنعت و دانشگاە مستحکم شود.

وی افزود: طی چند سال گذشتە تأکیدات مقام معظم رهبری مبتنی بر مسائل اقتصادی بودە و این موضوع یکی از نکات مهم در شعارهای سال است.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان ادامه داد: سال جاری نیز بە نام "رشد تولید، مهار تورم" نام‌گذاری شدە و رشد تولید و مهار تورم جز با حرکت دانش‌بنیان و با علم و تکنولوژی اتفاق نخواهد افتاد.

وی تصریح کرد: بر مبنای این مفهوم جهاد دانشگاهی بە عنوان یک نهاد انقلابی و دانش بنیان و علمی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی و اشتغال و کارآفرینی وارد شدە و منشأ خیر و برکت در کشور بوده است.

اسدی خاطرنشان کرد: در جهاد دانشگاهی استان نیز، سعی بر این بودە تا با فعال‌سازی مجموعەهای فناوری کە زیرنظر جهاد دانشگاهی هستند، ظرفیت و توانمندی‌های آن‌ها را بە منصە ظهور برسانیم و یک خودباوری بین مسئولان و جوانان ایجاد کنیم.

وی گفت: در واقع جهاد دانشگاهی حلقە واسطە شرکت‌های زیرنظر این مجموعە بوده و وجە شاخص این شرکت‌ها حضور نیروهای جوان و تحصیل کردە است.

رئیس جهاد دانشگاهی کردستان اضافە کرد: در این نمایشگاە ۱۸ غرفە شرکت کردند کە از این تعداد ۱۵ غرفە مربوط بە شرکت‌های دانش بنیان بود کە بیشتر آن‌ها مربوط بە شهرستان بیجار بودند.

کد خبر 697099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.