سودطلبی کسب‌وکارهای اروپایی در دوران تورم/ هوش مصنوعی، آینده تبادلات کسب‌وکارها با مشتریان

گزارش سالانه تحلیلگران شرکت مشاوره بین‌المللی اکسنچر حاکی از آن است که سودطلبی کسب‌وکارهای اروپایی‌ با کاهش حجم یا ارائه خدمات و کیفیت آن‌ها همراه بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بحران هزینه‌های زندگی ساکنان بعضی از کشورهای اروپایی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و سطوح بی‌سابقه تورم در این قاره باعث افزایش قیمت‌ها و وارد آمدن فشار بر بودجه خانوارها شده است. کسب‌وکارها نیز مجبور شده‌اند خود را با این شرایط تطبیق دهند. بر اساس گزارش تحلیلگران شرکت مشاوره بین‌المللی اکسنچر، کسب‌وکارها برای محافظت از سود خود «وسواس مشتری» را قربانی می‌کنند. وسواس مشتری به‌معنای قرار گرفتن نیازهای مشتریان در مرکز تصمیمات و فعالیت‌های مدیران کسب‌وکارها است.

راهکار کسب‌وکارها برای حفظ سود در دوران تورم

راهکار کسب‌وکارهای اروپایی برای مطابقت یادشده «انقباض تورمی» یا «اسکیم‌فلیشن» بوده است. انقباض تورمی (shrinkflation‌) عبارت است از تورم در کنار قیمت ثابت اما کاهش حجم و محتوای هر بسته خوراکی از جمله نوشیدنی‌ها و مواد غذایی و اسکیم‌فلیشن (Skimpflation) تورمی پنهان شامل ثابت ماندن قیمت‌ها، اما کاهش کیفیت خدمات و محصولات در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

سودطلبی کسب‌وکارهای اروپایی در دوران تورم/ هوش مصنوعی، آینده تبادلات کسب‌وکارها با مشتریان

شرکت مشاوره جهانی اکسنچر در گزارش خود به ارزیابی وضعیت رابطه بین مصرف‌کننده و کسب‌وکارها پرداخته و از چگونگی تلاش مشاغل برای محافظت از سود و کاهش هزینه‌های خود با وجود شرایط دشوار اقتصادی پرده‌برداری کرده است.

این گزارش توضیح می‌دهد که کاهش هزینه‌های کسب‌وکار در واقع به معنای تجربه بدتر مشتری است، زیرا حدود ۳۷ درصد از افراد مورد بررسی معتقدند که شرکت‌ها سود را بر تجربه مشتری ترجیح می‌دهند. از سوی دیگر ۴۰ درصد از مدیران ارشد اعلام کرده‌اند که قصد دارند قیمت‌ها را افزایش دهند تا افزایش هزینه‌ها را به مشتریان منتقل کنند.

ترجیح سود به مشتری

همان‌طور که گفته شد راهکار کسب‌وکارها برای حفظ سود در دوران تورم و کاهش هزینه می‌تواند به شکل از دست دادن کیفیت یا کمیت در محصولات انجام گیرد، همان‌طور که بسیاری از شرکت‌های اروپایی طی چند ماه اخیر به استفاده از راهکارهای نه‌چندان خوشایند انقباض تورمی یا اسکیم‌فلیشن در کنار ثابت ماندن قیمت‌ها پرداخته‌اند.

سودطلبی کسب‌وکارهای اروپایی در دوران تورم/ هوش مصنوعی، آینده تبادلات کسب‌وکارها با مشتریان

کاهش کیفیت یا اندازه محصولات و کاهش خدمات مشتری همه به از دست رفتن مشتریان منتهی می‌شود، زیرا خدمات مشتری خوب برای ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار حیاتی است، با این حال بعضی از شرکت‌ها این عنصر حیاتی را قربانی می‌کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

تخمین زده می‌شود که ضرر احتمالی درآمد کسب‌وکارها به دنبال بی‌توجهی در رسیدگی مناسب و مدیریت صحیح شکایات در اروپا می‌تواند به ۸۸۷ میلیارد دلار برسد که از ۴۹۴ میلیارد دلار سال ۲۰۲۰ بسیار بیشتر است.

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در بهبود تعاملات

رونمایی از ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Bard به‌عنوان چت‌ربات‌های آموزش‌دیده و مجهز به حجم عظیمی از داده‌ها که قادر به انجام مکالمات انسان‌مانند هستند، به این معنی است که ماشین‌ها می‌توانند افراد را با جزئیات دقیق‌تر تفسیر و رفتارها، نگرش‌ها و انتظارات جدید را برای تعاملات دیجیتالی خود ایجاد کنند. این امر بر نحوه تعامل کسب‌وکارها با مشتریان تأثیر می‌گذارد.

سودطلبی کسب‌وکارهای اروپایی در دوران تورم/ هوش مصنوعی، آینده تبادلات کسب‌وکارها با مشتریان

به‌عنوان مثال کمتر از یک سال پس از راه‌اندازی فناوری ChatGPT، تقریباً ۱۳ درصد از کاربران آن اعلام کردند که از این نوع ابزار به‌عنوان روش اصلی خود برای برنامه‌ریزی تعطیلات استفاده می‌کنند. از آنجا که ۷۷ درصد از مردم با هوش مصنوعی محاوره‌ای آشنا هستند، فناوری‌هایی همچون ChatGPT یک فناوری با آگاهی فرهنگی انبوه به‌شمار می‌رود.

کسب‌وکارها نیز در حال تلاش برای ایجاد ارتباط میان خدمات خود و این فناوری جدید هوش مصنوعی هستند، به‌طوری‌که بعضی از آن‌ها این امکان را برای مردم به وجود می‌آورند که با استفاده از ChatGPT از فروشگاه‌های مواد غذایی، کالا سفارش دهند یا از آن برای کمک به ساخت عناصر سفر خود استفاده کنند.

هوش مصنوعی مولد تجربه مردم از اینترنت را از معاملاتی به شخصی ارتقا می‌دهد. این فناوری از مدل‌های بزرگ زبانی برای ایجاد مکالمات هوشمند و دوطرفه استفاده می‌کند و برای پرسش‌ها و نه صرفاً درخواست‌های ارائه‌شده توسط مردم، پاسخ یا راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد.

در دنیای کسب‌وکارها تقریباً نیمی از مصرف‌کنندگان (۴۲ درصد) برای توصیه‌های محصول، ۴۴ درصد تکمیل وظایف در محل کار و ۳۳ درصد برای توصیه‌های سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی از یک ابزار هوش مصنوعی محاوره‌ای مانند ChatGPT بهره می‌برند. این فناوری در نهایت بسیاری از رابط‌های مورد استفاده بشر را تغییر خواهد داد و برندها سعی خواهند کرد از این درک روبه افزایش برای شکل دادن به محصولات، خدمات و تجربیات بسیار مرتبط استفاده کنند، در حالی که برندهای هوشمند فراتر از آن عمل خواهند کرد و به سمت توسعه یک برند پاسخگو به کمک این فناوری خواهند رفت.

سودطلبی کسب‌وکارهای اروپایی در دوران تورم/ هوش مصنوعی، آینده تبادلات کسب‌وکارها با مشتریان

در نهایت استدلال می‌شود که این فناوری، رابط‌های مبتنی بر اینترنت مورد استفاده مردم را بیشتر تغییر خواهد داد و برندها تلاش خواهند کرد تا به سرعت آن را در محصولات، خدمات و تجربیات خود به کار گیرند.

با این حال هرچند عده‌ای از مردم از فناوری‌های جدید مانند ابزارهای هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند، برخی فعالانه سعی می‌کنند از آن دور شوند. در واقع ۳۱ درصد از افراد مورد بررسی در بررسی حاضر اعلام کرده‌اند به‌طور مداوم در حال استفاده از فناوری‌های شخصی هستند، اما بسیاری از آن‌ها و دیگر مردم در تلاشند برای این استفاده محدودیت‌هایی تعیین کنند. دلیل این امر تأثیرات منفی استفاده بیش از حد از فناوری‌ها برای سلامت روحی و جسمی عنوان شده است.

کد خبر 696903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.