۶۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کردستان فعال است

استاندار کردستان گفت: تخصیص‌های عمرانی در سال ۱۴۰۲ برای توسعه و عمران استان کردستان معادل شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، شامگاه سه‌شنبه_ بیست‌وپنجم مهرماه_ با همراهی معاون اجرایی رئیس‌جمهور در بازدید از پروژه راه‌آهن همدان -- سنندج، اظهار کرد: در سفر اول رئیس‌جمهور به کردستان، مطالباتی از سوی مردم استان مطرح شد که راه‌آهن و فرودگاه سقز یکی از آن مطالبات بود که امروز شاهد تحقق وعده رئیس جمهور به مردم کردستان هستیم.

وی ظرفیت گردشگری استان کردستان را موهبتی ویژه و به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان و منطقه برشمرد و گفت: توسعه ظرفیت‌های حمل‌ونقلی، ریلی و هوایی و تقویت این زیرساخت‌ها به توسعه همه جانبه استان کردستان کمک خواهد کرد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: عملیات ساخت پروژه راه‌آهن همدان - سنندج از سال ۱۳۸۴ شروع و تا سال ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: ۹۵۰ نفر روزانه و در چند شیفت به صورت جهادی در روند این پروژه کار کرده‌اند که این امر مصداق کار جهادی است چرا که یک سوم این کلان پروژه در یک سال و دو سومش در ۱۷ سال قبل انجام شده که این نشان‌دهنده اهتمام و عنایت ویژه دولت به استان کردستان است.

زارعی‌کوشا گفت: راه‌آهن همدان - سنندج شش ایستگاه شامل سه ایستگاه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و سه ایستگاه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد.

وی تصریح کرد: طول خط‌آهن تهران - همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می‌شود که سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

۶۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کردستان فعال است

جابجایی سالیانه ۳۰۰ هزار مسافر در راه‌آهن سنندج - همدان

استاندار کردستان با بیان اینکه این خط‌آهن در مسیر سنندج - همدان - تهران و مشهد تردد می‌کند، اضافه کرد: در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ حدود ۶۰۰ هزار نفر توسط این خط جابجا می‌شوند و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و در افق ۱۴۲۰ به سه میلیون تن می‌رسد.

وی گفت: از جمله مزایای بهره‌برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه، نگاه ویژه دولت به کردستان با شاخص‌های مختلف قابل اثبات بوده که یکی از آنها عملکرد عمرانی و توجه خاص به عمران و آبادانی استان کردستان است، گفت: این رویکرد و سیاست‌گذاری کلان می‌تواند فاصله محرومیت را کاهش و از بین ببرد.

وی دستیابی کردستان به شاخص‌های میانگین کشور را از دیگر اهداف خدمت در این استان برشمرد و تخصیص‌های عمرانی در سال ۱۴۰۲ برای توسعه و عمران استان را معادل ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: با عنایت ویژه دولت سیزدهم به کردستان و همراهی و حمایت مردم این استان از خدمتگزاران نظام، شاهد اتفاقات بزرگی در استان خواهیم بود.

کد خبر 696861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.