ضرورت توسعه دانش بومی با هدف دستیابی به شهر پایدار و زیست‌پذیر

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم گفت: همایش توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر یکی از مسائل مهم در راستای تحقق شهرهای پایدار و زیست‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمدحسین دهناد عضو هیئت علمی دانشگاه قم و رئیس کمیسیون عمران و رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی قم امروز – سه شنبه بیست و پنجم مهرماه- در حاشیه نخستین همایش توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری همایشی هستیم که یکی از موضوعات و مسائل بسیار مهم در راستای شهرهای پایدار و اکولوژی محور است.

وی افزود: این همایش از این جهت که هم پژوهشگران مختلف دستاوردها و نتیجه تحقیقات خود را عرضه کنند و هم افرادی که دست‌اندرکاران مسائل اجرایی در مدیریت شهری خصوصاً توسعه فضای سبز هستند حضور دارند، بسیار مهم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی قم خاطرنشان کرد: منافع این تعامل و ارتباط، قطعاً به شهرها برمی‌گردد، چرا که می‌توان از تجربیات شهرها نیز استفاده کرد و آخرین تحقیقات و دستاوردها را مورد ارائه قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه در شهر قم مسائل مهمی در حوزه فضای سبز وجود دارد، ادامه داد: بخش قابل توجهی از بودجه شهر قم برای توسعه فضای سبز تخصیص داده شده است، اما نکات و ملاحظاتی وجود دارد که باید به صورت جدی به آنها توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه در شهر قم با محدودیت‌هایی در خصوص تأمین منابع آب مواجه هستیم، تصریح کرد: مدیریت منابع آب یکی از چالش‌ها و موضوعات مهم در شهرهایی است که به دنبال توسعه پایدار هستند، با اینکه اقداماتی در این زمینه انجام شده اما باید تلاش شود از پساب و آب‌هایی که تصفیه شده‌اند و نه آب شرب، در فضای سبز استفاده شود.

دهناد گفت: هم‌چنین باید بر روی گونه‌های بومی که با شرایط آب و هوایی شهر قم سازگار هستند کار کرد زیرا تنوع گونه‌های گیاهی در شهر قم بالاست؛ در بحث درختان برگ ریز هم که جذابیت بیشتری نسبت به درختان همیشه سبز هستند باید تمرکز و فعالیت کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم افزود: در خصوص ضوابطی که برای کاشت گونه‌های مختلف گیاهی و عدم از بین بردن ایمنی معابر و عابران پیاده وجود دارد، باید نظام نامه‌ای تنظیم شود.

کد خبر 696680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.