بازخوانی حضور تاریخی رهبر انقلاب در یادمان‌های شهدا

در سالروز حضور مقام معظم رهبری در یادمان شهدای پاوه، از یادمان‌هایی نام خواهیم برد که روزی میزبان رهبر انقلاب بودند و هر کدام صفحات ماندگاری از رشادت، دلاوری و جان‌فشانی شهدای این خاک را در خود به یادگار نگه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌وپنجم مهرماه یادآور حضور تاریخی رهبر انقلاب در یادمان شهدای پاوه است، یادمانی که مَشهد تعدادی از شهدای گران‌قدری است که در جریان محاصره شهر پاوه در مردادماه سال ۱۳۵۸، به وسیله نیروهای ضد انقلاب به شهادت رسیدند.

مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ و در جریان سفر به استان کرمانشاه پس از دیدار پرشور مردم پاوه و منطقه اورامانات با حضور در این یادمان، ضمن قرائت فاتحه از ایثار و مقاومت شهدای سرافراز و مظلوم منطقه در مبارزه با ضد انقلاب و دشمن بعثی تجلیل کردند.

ایشان در جریان این سفر از وفاداری مردم پاوه به انقلاب اسلامی سخن به میان آوردند و فرمودند: «من در دوران جنگ، در سال ۶۰ آمدم پاوه. فضای سختی بود. انسان می‌دید که دشمن سعی کرده است فضای ناامنی را بر این منطقه تحمیل کند، اوایل یا نیمه‌های فروردین بود، برف روی زمین بود، ما رفتیم روی ارتفاعات. من دیدم همراهان ما اصرار می‌کنند که اینجا ناامن است، باید برگردید، یعنی آن روز ارتفاعات مشرف به شهر امنیت نداشت. در یک چنین شرایطی، مردم پاوه و برگزیدگان پاوه و جوانان مؤمن پاوه ایستادند، مقاومت کردند و توانستند این جایگاه برجسته را برای خودشان حفظ کنند. منطقه این‌جور بود. حالا من پاوه را که مرکزیت داشت و اساس کار، پاوه بود، ذکر می‌کنم؛ والّا شهرستانِ آن روز که شامل روانسر و جوانرود و ثلاث باباجانی و بقیه‌ی مناطق کوچک بود، همه در این حرکت عظیم شرکت داشتند؛ البته پاوه محور بود، مرکز بود.»

حضور رهبر انقلاب در یادمان شهدای پاوه، ششمین حضور ایشان در مناطق زیارتی راهیان نور و نشانه تاکید معظم‌له بر زنده نگه‌داشتن حماسه‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس است.

بازخوانی حضور تاریخی رهبر انقلاب در یادمان‌های شهدا

یادمان شهدای هویزه و پیوندی با روضه‌های کربلا

نخستین حضور مقام معظم رهبری در یادمان‌های شهدا به تاریخ بیستم اسفندماه سال ۱۳۷۵ بازمی‌گردد که ایشان در جمع زائران راهیان نور در یادمان شهدای هویزه حاضر شدند؛ این یادمان در نزدیکی شهر هویزه قرار دارد و با نام شهید محمدحسین علم‌الهدی و ۶۷ شهید آرمیده در آن عجین شده است.

رهبر انقلاب در این یادمان به بیان خاطراتی از شهید علم‌الهدی پرداختند: «من در همین‌جا، از شهید علم‌الهدی پرسیدم: شما از سلاح و تجهیزات چه دارید که این‌گونه مصمم به جنگ دشمن می‌روید؟ دیدم اینها دل‌هایشان آن‌چنان به نور ایمان و توکل به خدا محکم است که از خالی بودن دست خود هیچ باکی ندارند.»

یادمان زیارتی شهدای هویزه ویژگی‌هایی دارد که شاید در هیچ جای دیگری پیدا نمونه و نظیر آن پیدا نشود، گذشته از گنبد فیروزه‌ای و گلدسته‌های کاشی‌کاری شده‌اش که از کیلومترها آن‌طرف‌تر جلوه‌گری می‌کند، نحوه شهادت و تدفین برخی از شهدای حماسه هویزه در محل شهادتشان، حال و هوای زائران منطقه را به روضه‌های کربلا پیوند می‌زند.

یادمان شلمچه؛ مکانی که ملائکه الهی به آن تبرک می‌جویند

مقام معظم رهبری هشتم فروردین‌ماه سال ۱۳۷۸ برای بار دیگر راهی مناطق زیارتی راهیان نور شدند و در یادمان شلمچه که یادآور عملیات‌های بزرگی نظیر بیت‌المقدس، رمضان و پشتیبانی والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ و کربلای ۸ است، حضور پیدا کردند.

معظم‌له در جریان حضور در این یادمان با بیان اینکه ملت ایران در دوره معاصر، هر چه عظمت و عزت در دنیا دارد، به برکت خون رزمندگانی است که در این سرزمین‌های خونین حضور یافتند، ابراز داشتند: «من این سرزمین را یک سرزمین مقدس می‌دانم. اینجا نقطه‌ای است که ملائکه الهی که شاهد فداکاری مخلصانه این شهدای عزیز بودند به آن تبرک می‌جویند.»

حضور رهبر انقلاب در تاریخ هشتم فروردین‌ماه ۱۳۷۸ در مشهد شهیدان شلمچه، نورانیت خاصی به این منطقه داد و بنا به دستور معظم‌له یادمان شهدای شلمچه توسط آستان مقدس رضوی بنا شد، در این یادمان هشت شهید مدفون هستند که زیارتگاه زائران راهیان نور و مسافران کربلا است.

بازخوانی حضور تاریخی رهبر انقلاب در یادمان‌های شهدا

یادمان دوکوهه و تجلی روح معنویت

یادمان دوکوهه، یادمان دیگری بود که نهم فروردین‌ماه سال ۱۳۸۱ میزبان رهبر انقلاب بود، ایشان در جمع زائران این یادمان با اشاره به اینکه این پادگان، شاهد فداکاری‌ها، اخلاص‌ها، ایمان‌ها و روحیه‌های مالامال از امواج صفا و طراوتی است که از جوانان مؤمن بسیجی و فداکار بروز کرده است. فرمودند: هر دلی که برای حقیقت، احترام قائل است، هر انسانی که برای معنویت، صفا، اخلاص و انسانیت ارزش قائل است، باید این طور مکان‌ها و خاطره‌ها را همیشه عزیز بدارد.

رهبر انقلاب در ادامه این دیدار، درس‌های نهضت حسینی را نیاز امروز و فردای بشر خواندند و افزودند: امروز که خودخواهی‌های حاکمان مستکبر، بیشتر از هر زمان شده است‌، این درس‌های ماندگار، به‌شدت مورد نیاز انسان است‌.

یادمان دهلاویه، عروج‌گاه شهید چمران

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پنجم فروردین سال ۸۵ نیز با حضور در یادمان دهلاویه دلاوری‌های شهید چمران را گرامی داشتند و اظهار کردند: جان‌هایی در اینجا قربان اهداف بلند اسلامی شدند؛ که این شهید عزیز ما _شهید چمران_ یکی از نمونه‌های برجسته آن است. یاد شهدا گرامی باد! یاد سرداران شهید و مجاهدان راه خدا گرامی باد! یاد شهیدان خوزستان و جوانان مخلص عرب _از اهواز و سوسنگرد و شادگان و حمیدیه و هویزه و دیگر مناطق این استان و شهیدان آبادان و خرمشهر_ گرامی باد! اینها این کشور را بیمه کردند.

این یادمان به خاطر دلاوری‌های شهید چمران و محل شهادت وی، آوازه نامش در تمام کشور پیچید و امروز با یادمان ساخته شده و شهید گمنامی که در دل خود جای داده، زیارتگاه عاشقان شده است.

بازخوانی حضور تاریخی رهبر انقلاب در یادمان‌های شهدا

یادمان فتح‌المبین و ۸ شهید گمنامی که در آن آرمیده‌اند

مقام عظمای ولایت در یازدهم فروردین سال ۸۹ با حضور در یادمان فتح‌المبین با بیان اینکه ملت ایران هرگز نباید مقطع حساس، تاریخی و پرافتخار دوران دفاع مقدس را فراموش کند، زیرا آن مقطع یک تجربه گران‌سنگ است، فرمودند: «جوان‌های عزیز، فرزندان من که اغلب شما در آن روزها نبودید، آن روزهای سخت و تلخ را ندیدید؛ این دشت زیبا، این صحنه چشم‌نواز، این زمین حاصلخیز، در یک روزی زیر پای دشمن شما بود، چکمه‌پوشان رژیم بعثی در همین سرزمینی که مال شماست، متعلق شماست، آن چنان جهنمی برپا کرده بودند که انسان از جهات مختلف تأسف می‌خورد.»

هشت شیار، منطقه یادمانی فتح‌المبین است که شش روز قبل از آغاز این عملیات حماسه فرماندهی شهید مجید بقایی و هم‌رزمانش را به یاد دارد و به نام برخی از این شهدا نام‌گذاری شده است، هشت شهید گمنام منطقه عملیاتی فتح‌المبین نیز در کنار شیارها، نوزدهم دی‌ماه سال ۸۱ به خاک سپرده شدند.

یادمان شهدای شرق کارون و روزهایی که فراموش نمی‌شود

یادمان شهدای شرق کارون، آخرین یادمانی بود که مزین به قدوم رهبر انقلاب شد، ایشان در ششمین روز از سال ۹۳ در این یادمان و در منطقه عمومی عملیات شکست حصر آبادان حضور پیدا کردند و با بیان اینکه باید همواره یاد دوران دفاع مقدس زنده نگه داشته شود، تأکید کردند: «دشمن می‌خواهد ما یادمان برود؛ می‌خواهد قضیه دفاع مقدس از یادمان برود، فداکاری‌ها از یادمان برود، شخصیت‌هایی را که در این فداکاری‌ها نقش آفریدند یا نشناسیم یا از یاد ببریم، این جور می‌خواهند، برخی می‌خواهند آن دوران را تخطئه کنند، آن جهت‌گیری را و آن مسیر را که امام بزرگوار حکیم و بنده بصیر الهی آن مسیر را معین کرده بود، تخطئه کنند برای اینکه می‌دانند که هر ذره‌ای و هر نقطه‌ای از این حوادث، برای ملت ایران فراموش‌ناشدنی است و تأثیرات بزرگ سازنده‌ای دارد.»

کد خبر 696663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.