تداوم افزایش قیمت گاز در اروپا

قیمت گاز طبیعی در اروپا طی هفته گذشته در حال افزایش بوده، زیرا رویدادهای اخیر جهانی از جمله درگیری‌ها میان رژیم اسرائیل و حماس بازارها را با فقدان اطمینان مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوج‌گیری درگیری‌ها میان رژیم اسرائیل و غزه، سایه‌ای وسیع بر چشم‌انداز بازارهای جهانی انرژی افکنده است. قیمت گاز طبیعی اروپا به دلیل نگرانی‌های فزاینده مبنی بر وجود یا فقدان عرضه کافی در وضعیت نوسانی قرار دارد.

به دنبال این وضعیت قیمت بنچمارک (معیار) گاز طبیعی اروپا در هلند هفته گذشته با ۴۱ درصد افزایش به ۵۶ یورو در هر مگاوات‌ساعت یعنی بالاترین حد در هشت ماه گذشته رسید. این قیمت طی یک ماه بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته، با این حال هنوز کمتر از نصف قیمت یک سال قبل است.

از سوی دیگر پس از آن که غول نفتی آمریکا، شورون، به‌دنبال تشدید درگیری رژیم اسرائیل و حماس تولید خود را در میدان گاز طبیعی تمار در نزدیکی سواحل فلسطین اشغالی متوقف کرد، فقدان قطعیت‌های جهانی به روند این افزایش دامن زد.

اهمیت تعطیلی میدان گازی تمار برای اروپا

تعطیلی این میدان گازی از آن جهت برای اروپا مهم است که گمان می‌رود میدان تمار بیش از ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز دارد و این میزان معادل واردات سالانه گاز طبیعی اروپا است. به گفته شورون، این میدان ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز فلسطین اشغالی را برای تولید برق تأمین می‌کند.

تعطیلی طولانی‌مدت این میدان منجر به کاهش صادرات گاز این منطقه به همسایگانش از جمله مصر می‌شود که خود تأمین صادرات گاز به بازار اروپا را برعهده دارد. پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات مصر ۷.۵ میلیون تن باشد که مقصد عمده آن اروپا و ترکیه است. این کشور قصد دارد در ماه جاری صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) را از سر بگیرد.

در همین حال کارگران تأسیسات گاز طبیعی مایع شرکت شورون در استرالیا بار دیگر بر برنامه خود برای از سرگیری اعتصابات در هفته جاری تا زمانی تأکید کردند که مذاکرات ادامه دارد.

قیمت گاز اروپا نیز پس از انتشار اخباری مبنی بر آسیب دیدن خط لوله گاز دریایی رابط بالتیک بین فنلاند و استونی افزایش یافت، زیرا این نشت منجر به بسته شدن موقت خط لوله شد و تعمیرات ممکن است چندین ماه طول بکشد.

آیا اروپا باید نگران عرضه گاز باشد؟

نکته اطمینان‌دهنده این است که ذخیره‌سازی گاز در سراسر اروپا بیش از ۹۰ درصد ظرفیت دارد و انبارهای اوکراینی در حال ذخیره حجم‌های بیشتری از گاز هستند.

به گزارش سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک، همچنین احتمال زیادی وجود دارد که اروپا زمستان بسیار معتدلی داشته باشد که این امر به‌طور بالقوه تقاضا برای سوخت‌های گرمایشی را کاهش دهد.

با این حال از آنجا که احتمال می‌رود نشت خط لوله رابط بالتیک پیامدهایی به‌دنبال داشته باشد، نگرانی‌هایی در مورد آسیب‌پذیری زیرساخت‌های خط لوله اروپا مطرح شده است و حتی اگر اتحادیه اروپا در زمستان امسال با مشکلات عرضه قابل‌توجهی مواجه نشود، تأثیر مداوم اختلالات جهانی گاز همچنان قیمت‌ها را بالا نگه می‌دارد که این بالا ماندن قیمت‌ها در اصل هزینه‌ای است که در نهایت خانواده‌ها و مشاغل باید متحمل شوند.

کد خبر 696600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.