برنامه‌ریزی استراتژیک برای جمع‌آوری پسماندهای نصف‌جهان

با توجه به افزایش تولید پسماندها، شهرداری اصفهان ظرفیت‌های جدیدی برای جمع‌آوری پسماند خشک در این شهر در نظر گرفته است؛ این ظرفیت‌ها موجب کاهش تحویل این مواد بازیافتی به مبادی غیرمجاز و مشکلاتی همچون زباله‌گردی خواهد شد که نقطه آغاز آن تغییر مفاد قراردادهای پیمانکاران و راه‌اندازی سامانه «اصپاک» است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با انجام هر فعالیتی در شهر، ماده‌ای به‌صورت جامد، مایع یا گاز به‌وجود می‌آید که «پسماند» نام دارد؛ پسماندهای گازی همان آلودگی هوا، مایع به‌صورت فاضلاب و جامد نیز پسماندهای خشک و تر را شامل می‌شود.

با توجه به اینکه مدیریت پسماند شهری یکی از وظایف اصلی مدیریت شهری محسوب می‌شود و نصف‌جهان نیز از نظر خدمات شهری در کشور زبانزد است، وظیفه خطیر مدیریت این چرخه به سازمانی تحت عنوان «سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان» واگذار شده است.

چرخه مدیریت پسماند از تولید، حمل، جمع‌آوری، انتقال، پردازش، دفع و دفن تشکیل شده است و با توجه به اینکه فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند بیشتر در زمینه جمع‌آوری و حمل با شهروندان ارتباط مستقیم دارد، استفاده از روش‌هایی برای ارتقای رضایت شهروندان، دریافت بیشتر پسماندها و در نتیجه تکمیل چرخه مدیریت پسماند باید در دستور کار قرار گیرد.

تمام این موارد موجب شده است که خدمت‌رسانی ویژه پیمانکاران جمع‌آوری پسماندهای تر و خشک، در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان قرار گیرد.

برنامه‌ریزی استراتژیک برای جمع‌آوری پسماندهای نصف جهان

واگذاری جمع‌آوری پسماند خشک از درِ منازل شهروندان به پیمانکار اختصاصی

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می‌گوید: این ادعا را داریم که هر سال باید خدمات و تسهیلات جدیدی را به شهروندان نصف‌جهان ارائه کنیم.

وی می‌افزاید: امسال نیز همچون سال‌های گذشته، جمع‌آوری پسماند خشک به‌صورت هفته‌ای یک‌بار در محدوده‌های مشخص از درِ منازل، به یک پیمانکار اختصاصی از طریق مزایده واگذار شده است تا این پسماند را از واحدهای تجاری و مسکونی، سطح معابر و تمام مجموعه‌های شهر اصفهان جمع‌آوری کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: برای یک سال آینده (تا اواخر شهریورماه ۱۴۰۳) ایستگاه‌های جمع‌آوری پسماند خشک به تعداد ۷۲ ایستگاه، شامل ایستگاه‌های ثابت و سیار در اختیار پیمانکاران جمع‌آوری پسماند تر مناطق پانزده‌گانه قرار گرفته که این موضوع موجب ایجاد رقابت بین پیمانکاران شده است تا در حوزه درآمدی خود، شهروندان را به تحویل پسماند خشک به ایستگاه‌ها تشویق کنند.

وی اضافه می‌کند: همچنین با واسپاری جمع‌آوری پسماند خشک از درِ منازل شهروندان به پیمانکار اختصاصی، این پیمانکار در حال فعالیت تخصصی است و به‌نوعی فضای تشویقی برای شهروندان ایجاد می‌کند که در مجموع موجب دریافت و جمع‌آوری پسماندهای خشک، بیش از سال‌های قبل خواهد شد.

ساکتی با بیان اینکه تولید پسماند خشک در اصفهان وجود داشته است و مشکل در تحویل آن در مبدا بود که با این اقدامات در حال رفع آن هستیم، اضافه می‌کند: به‌صورت سالانه با انجام تحلیل آماری، ایستگاه‌های سیاری که به سطح بار منطقی رسیده باشد، با احداث ساختمانی به ایستگاه ثابت تبدیل می‌شود، همچنین ایستگاه‌های سیار کم‌بار که توجیه اقتصادی نداشته باشد، با جانمایی مناسب و بررسی، نظرسنجی و تحلیل آماری در نقطه‌ای قرار می‌گیرد که بتواند ظرفیت دریافت پسماند خشک را تا حد مناسبی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: سامانه هوشمند اصپاک راه‌اندازی شده است تا شهروندان بتوانند از روش‌های مختلفی برای تحویل پسماند خشک استفاده کنند و حتی در صورتی که روزهای مختلفی این پسماند در منزل شهروندان تولید می‌شود، با ثبت درخواست در این سامانه، نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: سامانه اصپاک ظرفیتی است که در حال حاضر برای جمع‌آوری پسماند خشک استفاده می‌شود و موجب حق انتخاب شهروندان در زمینه مشارکت در حفظ محیط زیست شده، زیرا این مشارکت در گذشته کمتر بوده است.

در آینده نزدیک یک ایستگاه بازیافت برای امور خیریه در شهر اصفهان فعال خواهد شد تا شهروندانی که علاقه‌مند به مشارکت در امور خیر هستند، پسماند خود را به این ایستگاه تحویل دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: به شهروندان اطمینان می‌دهیم سازمان مدیریت پسماند، ذیل شهرداری اصفهان تمام تلاش خود را برای مشارکت شهروندان و تحویل پسماندهای خشک به مبادی مجاز به کار می‌بندد تا این مهم محقق شود.

ساکتی اضافه می‌کند: در حال حاضر در سامانه اصپاک بیمه آتش‌سوزی منازل شهروندان فعال است و برای آینده نیز کیف پول و استفاده از آن برای اصفهان‌کارت و ظرفیت‌های گردشگری فعال خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: همچنین در آینده نزدیک یک ایستگاه بازیافت برای امور خیریه در شهر اصفهان فعال خواهد شد تا شهروندانی که علاقه‌مند به مشارکت در امور خیر هستند، پسماند خود را به این ایستگاه تحویل دهند؛ در حال حاضر در حال انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن مددکاری زندانیان هستیم تا شهروندان در صورتی که نیاز می‌بینند، پسماند خود را برای آزادسازی زندانیان و کمک به خانواده آن‌ها تحویل دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در مجموع در حال تلاش هستیم تا تمام ظرفیت‌های فکری شهروندان را فعال می‌کنیم که این اقدامات پس از انجام نظرسنجی از شهروندان انجام می‌شود تا مشخص شود به چه دلیل پسماند خشک خود را به مبادی غیرمجاز تحویل داده‌اند.

وی تاکید می‌کند: قرار نیست به‌دلیل ترحم یا دلسوزی، پسماندهای خشک را به مبادی غیرمجازی تحویل دهیم که از پشت پرده آن خبر نداریم، بنابراین تمام ظرفیت‌ها همچون مباحث اقتصادی، بیمه آتش‌سوزی، کالاهای تشویقی و امور خیریه استفاده شده است تا بتوانیم پسماند خشک شهروندان را در مبادی مجاز تحویل بگیریم.

ساکتی اظهار می‌کند: از شهروندان درخواست می‌کنیم همکاری لازم را با شهرداری اصفهان داشته باشند تا بتوانیم به‌عنوان یک شهر پیشرو، موضوع زباله‌گردی را حذف کنیم، زیرا فعالیت‌های جدید سازمان مدیریت پسماند به تحویل بیشتر پسماند خشک توسط شهروندان، ایجاد رقابت برای جمع‌آوری آن بین پیمانکاران و جلوگیری از پدیده زباله‌گردی کمک خواهد کرد.

برنامه‌ریزی استراتژیک برای جمع‌آوری پسماندهای نصف جهان

ایجاد فضای رقابتی، با تحویل ایستگاه‌های پسماند به پیمانکاران جمع‌آوری پسماند تر در مناطق پانزده‌گانه

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان می‌گوید: در قراردادهای جدید جمع‌آوری پسماند خشک، ایستگاه‌های ثابت و سیار در اختیار پیمانکاران جمع‌آوری پسماند تر مناطق پانزده‌گانه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه در حال گذر به سمت هوشمند شدن جمع‌آوری پسماند حرکت می‌کنیم، در مرحله گذار به این سمت برای تفکیک‌های مناسب هستیم.

سامانه اصپاک راه‌اندازی شده است و علاوه بر آن همچون گذشته، موضوع جمع‌آوری پسماند خشک با عبور خودروی مخصوص نیز انجام می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان می‌افزاید: سامانه اصپاک راه‌اندازی شده است و علاوه بر آن همچون گذشته، موضوع جمع‌آوری پسماند خشک با عبور خودروی مخصوص نیز انجام می‌شود.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه ایستگاه‌های ثابت و سیار پسماند در مناطق وجود دارد، جمع‌آوری پسماند خشک نیز به پیمانکاران جمع‌آوری پسماند تر واگذار شد تا رقابتی بین این شرکت‌ها ایجاد شود و بتوانند حجم بیشتری پسماند خشک را تحویل بگیرند.

برنامه‌ریزی استراتژیک برای جمع‌آوری پسماندهای نصف جهان

لزوم توجه به تغییرات روش جمع‌آوری پسماندها در شهر

احمدرضا مصور، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به حرکت از کارگر حوری به‌سمت ماشین‌محوری در فعالیت‌های حوزه خدمات شهری شامل رفت‌وروب، نظافت و حمل‌ونقل زباله می‌گوید: از اهداف این اقدام، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و دقت بیشتر در انجام امور است که علاوه بر این، سیاست هوشمندسازی موضوعات خدمات شهری نیز در دست پیگیری است، زیرا باید فضایی ایجاد کنیم تا خودروی زباله‌کش به‌وسیله ابزارهای مکان‌یاب جی‌پی‌اس، کنترل شود.

وی با بیان اینکه منطقه‌ای که به پیمانکار جمع‌آوری پسماند تحویل می‌شود، باید اطلاعات مکان‌مند آن برداشته شده باشد، می‌افزاید: در واقع هزینه‌ای که برای نظافت هر متر مربع از یک خیابان صرف می‌شود، باید از طریق این اطلاعات‌مکان‌مند مشخص باشد.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مکانیزه‌کردن بیشتر و هوشمندسازی نظافت معابر شهری را در دستور کار داریم، خاطرنشان می‌کند: بهره‌وری نظافت نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا در صورت صرف هزینه‌های زیاد، در نهایت پسماند به موقع جمع‌آوری نشود، از نظر بهره‌وری چرخه معیوبی خواهیم داشت.

وی اضافه می‌کند: شهرداری روش جمع‌آوری پسماند را تغییر داده و در عمل مقداری از حجم جمع‌آوری کم شده است که این اقدام منجر به اشکالاتی شد، البته باید توجه داشته باشیم که رفتارهای تولید پسماند تغییر کرده است و در قسمت‌های مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار چرخه مدیریت پسماند، باید این تغییرات را لحاظ کنیم که این اقدام تاکنون انجام نشده است.

به گزارش ایمنا، جمع‌آوری پسماند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌های، در حوزه شهرداری اصفهان توسط سازمان مدیریت پسماند انجام می‌شود؛ با توجه به اینکه چرخه مدیریت پسماند از تولید تا دفع و دفن ادامه دارد، هر چقدر بتوانیم این چرخه را تکمیل‌تر کنیم، شرایط مطلوب‌تری خواهیم داشت.

تکمیل این چرخه به‌وسیله فرهنگ‌سازی و تسهیلاتی که برای شهروندان در نظر گرفته می‌شود، میسر خواهد بود که راه‌اندازی سامانه اصپاک نیز از جمله این موارد است؛ به‌نظر می‌رسد تغییر مفاد قرارداد پیمانکاران جمع‌آوری پسماند موجب افزایش تحویل پسماند توسط شهروندان به مبادی رسمی می‌شود.

کد خبر 696509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.