آمادگی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازمان دامپزشکی جهت عقیم سازی سگ‌های ولگرد در استان آمادگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جولان سگ‌های ولگرد در شهر یاسوج به یکی از معضلات حل‌نشدنی در شهر تبدیل شده‌است و عزم جزمی از طرف دستگاه‌های متولی برای مقابله با این معضل مشاهده نمی‌شود.

وجود سگ‌های ولگرد در بلوارها به ویژه در بلوارهای اصلی علاوه بر چهره زشت موجب ناامنی برای افرادی که علاقه‌مند به پیاده‌روی و ورزش در این بلوارها دارند و از لحاظ زیست‌محیطی و بهداشت عمومی نیز موجب مشکلات فراوان است.

علاوه بر حضور سگ‌های ولگرد در معابر شهری و خیابان‌های اصلی شهر، برخورد خودروها با این سگ‌ها و رها شدن لاشه در خیابان‌ها و حاشیه خیابان و بوی بد و متعفن نیز از دیگر مشکلات جولان سگ‌های ولگرد در شهر یاسوج و مناطق حاشیه‌ای است.

آمادگی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد

سید مختار رجایی‌فر مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، امروز _دوشنبه، بیست و چهارم مهرماه_ در جمع خبرنگاران در خصوص جولان سگ‌های ولگرد در برخی از مناطق استان، تصریح کرد: به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض مزاحم و ولگرد از وظایف این نهاد است، ولیکن این آمادگی در حوزه دامپزشکی وجود دارد که در صورت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در یک مکان مشخص و محصور، اقدامات واکسیناسیون و عقیم‌سازی توسط دامپزشکی استان صورت گیرد.

وی افزود: قیمت هر دوز واکسن هاری ۵۰۰ هزارتومان است که تاکنون بصورت رایگان توسط دامپزشکی برای این حیوانات انجام می‌شد، اما برای ساماندهی این مهم در صورت همکاری شهرداری و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی عمل عقیم‌سازی نه معدوم‌سازی انجام می‌شود و از بروز این خطر بالقوه جلوگیری می‌شود، هرچند هنوز شهرداری جایگاهی برای این موضوع پیش‌بینی نکرده‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: از مجموع ۱۴ هزار سگ در مناطق روستایی ۹ هزار سگ در زمینه هاری واکسیناسیون انجام شده‌است و در مناطق شهری کلینیک‌های دام کوچک را داریم که برای سلامتی صاحب حیوان با واکسن‌های هفت‌گانه واکسینه می‌شوند.

وی تغییرات مدیریتی مستمر دستگاه‌های اجرایی مرتبط به حوزه دامپزشکی در کهگیلویه و بویراحمد را از جمله عوامل بی‌نتیجه ماندن مصوبات ساماندهی سگ‌های ولگرد در یاسوج و سایر نقاط استان عنوان کرد و گفت: با تغییر مدیران روند پیگیری حل معضل سگ‌های ولگرد باید از اول آغاز شود و این یک چالش اساسی است.

رجایی‌فر خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته با برگزاری نشست‌های مختلف با حضور مسئولان مربوطه مقرر شد این موضوع پیگیری و به نتیجه برسد اما متأسفانه عزم جدی وجود ندارد.

وی از یک پدیده دیگر در اثر آمیزش سگ با گرگ و تولید «گرگاس وحشی» خطرناک خبر داد و گفت: این عامل یک تهدید برای محیط زیست و آسیب جبران‌ناپذیر است.

کد خبر 696481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.