استفاده از ظرفیت پلیس امنیت اقتصادی برای رسیدگی به تخلفات بورسی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از ظرفیت پلیس امنیت اقتصادی برای رسیدگی به ناهنجاری ها و تخلفات بازار سرمایه استفاده می شود.

به گزارش ایمنا، مجید عشقی امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم مهرماه_ در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی و سازمان بورس، در خصوص برخی تخلفات صورت گرفته در بازار سرمایه، اظهار کرد: در زمینه شناسایی تخلفات بازار سرمایه استعلامات زیادی از پروژه‌های متعددی صورت گرفته و پرونده‌هایی در برخی استان‌ها تشکیل شده است، که باید در این زمینه همکاری‌هایی با پلیس امنیت اقتصادی صورت گیرد.

وی افزود: حتی در چند ماه گذشته در استان کهگیلویه از افرادی با عناوین سازمان بورس، سو استفاده صورت گرفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: براساس قانون توسعه ابزارها، ضابطان قانونی سازمان بورس هم می‌توانند با پلیس امنیت اقتصادی در زمینه مبارزه با جرایم و تخلفات بازار سرمایه همکاری کنند.

عشقی درباره نحوه برخورد با مجرمان بورسی هم گفت: با اقدامات نظارتی سازمان بورس ناهنجاری‌ها بازار سرمایه شناسایی می‌شوند که باید سرعت برخورد با این مجرمان بورسی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اکنون پرونده‌ای از تخلفات بازار سرمایه وجود دارد که برخوردی با آن صورت نگرفته که امیدواریم با همکاری پلیس امنیت اقتصادی در این حوزه اقداماتی صورت گیرد.

استفاده از ظرفیت پلیس امنیت اقتصادی برای رسیدگی به تخلفات بورسی

مفاد تفاهم نامه همکاری پلیس امنیت اقتصادی و سازمان بورس

با توجه به مواد ۲۸ و ۲۹ قانون آئین دادرسی کیفری و در راستای انجام تکالیف سازمان در اجرای بند ۸ ماده ۷ و ماده ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار و وظایف و مأموریت‌های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران در بازار سرمایه، تحقق عدالت و امنیت اقتصادی، پیشگیری و مبارزه با جرایم و تخلفات مرتبط با بازار سرمایه، تفاهم نامه همکاری بین پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی و سازمان بورس و اوراق بهادار منعقد شد.

بر این اساس، مبارزه با جرایم و تخلفات مرتبط با بازار سرمایه از طریق مشارکت در فرایند کشف جرم، مستندسازی پرونده‌ها و احراز حقیقت نزد مراجع قضائی صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است؛ این تفاهم‌نامه براساس اهدافی چون مواجهه به موقع و قاطع با مجرمان و پیشگیری از وقوع جرایم، ارتقا سطح امنیت اقتصادی، سلامت و شفافیت بازار سرمایه، شناسایی گلوگاه‌های فساد و تسریع در روند کشف، مستندسازی و پیگیری به موقع جرایم به عنوان ضابط قضائی در بازار سرمایه منعقد می‌شود.

موضوعات مربوط به تفاهم‌نامه شامل همکاری و تعامل سازنده جهت پیشگیری از وقوع جرایم، کشف به موقع و مبارزه مستمر با آن‌ها، ارتقا سطح مستندسازی پرونده‌ها، تعقیب متهم، انجام تحقیقات مقدماتی و پیگیری پرونده‌ها مطابق دستورات قضائی تا حصول نتیجه است.

همکاری و تعامل به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات طرفین، همکاری در راستای ارتقا سطح علمی و تجربی کارکنان و کارشناسان طرفین در چارچوب تفاهم‌نامه، به کارگیری ظرفیت‌های موجود طرفین در سطح مرکز و سایر استان‌ها در جهت پیشبرد اهداف تفاهم‎نامه از دیگر موضوعات مربوط به تفاهم نامه است.

همکاری در راستای کشف جرایم، تعقیب و مراقبت از مظنونین جرایم مرتبط با بازار سرمایه، انجام وظایف مرتبط با امور ضابطان قضائی و انجام تکالیف قانونی در کشف، مستندسازی، پیگیری و رسیدگی به پرونده‌ها، توقف فعالیت، شناسایی و توقیف اموال نامشروع، احضار و دستگیری متهمان در بازار سرمایه، بازجویی، بازرسی اماکن از سوی پلیس و مبارزه مستمر با هر گونه فساد و جرم در بازار سرمایه تا رسیدن به نتیجه نهایی در چارچوب قوانین و مقررات جاری از جمله تعهدات طرفین در این تفاهم‌نامه بوده است.

تعامل و همکاری در زمینه شناسایی اشخاص مظنون به ارتکاب جرایم مرتبط با بازار سرمایه، همکاری در تعقیب و استرداد متهمان بازار سرمایه از طریق پلیس بین‌الملل، مشارکت فنی و حقوقی در زمینه طرح و پیگیری پرونده‌های حوزه بازار سرمایه، به اشتراک‌گذاری آمار و اطلاعات مربوط به پرونده‌های کیفری در بازار سرمایه در حدود قوانین جاری با بهره گیری از پایگاه‌های اطلاعاتی از دیگر تعهدات این تفاهم نامه است.

اضافه می‌شود؛ تبادل طرح‌ها و تجربیات در زمینه‌های کشف، مستندسازی و انجام تحقیقات از متهمان با بهره‌گیری از امکانات فنی و تخصصی، به اشتراک‌گذاری موارد زمینه‎ساز ارتکاب جرایم در بازار سرمایه و در صورت لزوم انجام عملیات‌های مشترک در جهت پیگیری جرایم، برگزاری دوره‌های آموزشی علمی و تجربی مشترک به منظور آشنایی هر چه بیشتر با شگردهای ارتکاب جرایم و روش‌های مقابله با آن‌ها، اولویت‌بخشی به درخواست‌های طرفین در انجام وظایف قانونی، تبادل نظرات و پیشنهادات در جهت اصلاح قوانین و تکمیل طرح‌ها و لوایح قانونی پیشنهادی نیز از تعهدات تفاهم نامه به شمار می‌رود.

گفتنی است؛ به منظور اجرای مفاد تفاهم‌نامه، پلیس و سازمان ضمن معرفی یک نفر نماینده مطلع و تام‌الاختیار در جهت پیشبرد موضوعات اقدام می‌کنند و همچنین در صورت نیاز و با موافقت طرفین، کمیته‌ای متشکل از اعضای منتخب سازمان و پلیس نیز تشکیل خواهد شد.

درباره دیگر شرایط این تفاهم نامه می‌توان گفت که طرفین تعهد می‌کنند در حین اجرای تفاهم‌نامه و پس از آن از افشای اطلاعات محرمانه یکدیگر خودداری کرده و کمال امانت‌داری را در حدود مقرر در قوانین و مقررات در این خصوص رعایت کنند.

در صورت لزوم اخذ مجوزهای خاص در اجرای مواردی از تفاهم نامه یا برنامه‌های مربوطه، طرفین ملزم به رعایت و اخذ مجوزهای لازم خواهند بود.

موارد احتمالی اختلاف در تفسیر و اجرای تفاهم نامه از طریق تعامل، مذاکره و تفاهم مشترک بر طرف خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ مدت زمان تفاهم نامه از تاریخ انعقاد به مدت سه سال است و در صورت توافق طرفین تمدید می‌شود.

کد خبر 696386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.