تحصیل مهارت‌محور برای دانشجویان در کرمان فراهم شد

طرح ملی «پویش» با شعار «هر دانشجو؛ یک تخصص، یک مهارت» به منظور فراهم کردن امکان تحصیل دانشجویان در قالب کارآموزی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان کلید خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گسترش فناوری‌های جدید از یک سو و کمبود نیروی انسانی متخصص از سوی دیگر نگرانی‌هایی را برای متولیان و مدیران عالی رتبه به وجود آورده است؛ استان کرمان با بالاترین تعداد مراکز دانشگاهی و آموزشی و جذب دانشجو در رشته‌های مختلف هرساله با سیر صعودی فارغ‌التحصیلانی روبرو می‌شود که از فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار کار برخوردار هستند.

ارائه راهکارهای مهارت‌افزایی و طرح‌های گوناگون اشتغال‌زایی اگرچه به صورت پراکنده عملیاتی شده است، اما به‌دلیل ناتوانی در اجرا یا رها شدن در میانه راه نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و عمدتاً موفقیت‌هایی کوتاه‌مدت در پی داشته است که چندان کارآمد نبوده و همین امر موجب شده است مدیران دانشگاهی برای رفع اساسی مشکل و بهبود وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان چاره‌ای بیندیشند.

طرح پویش امکان اشتغال همزمان با تحصیل را فراهم کرده است؛ طرحی که در راستای کمک به معضل اشتغال دانشجویان ارائه شد و از سال ۱۳۹۸ تاکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حال اجراست و از مهرماه سال جاری نیز در شهر کرمان اجرا شده است.

استقبال یک هزار و ۸۰۰ نفر از دانشجویان از طرح ملی «پویش»

امین‌رضا جمشیدی مسئول دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات پیش‌روی فارغ‌التحصیلان، می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه جوانان و خانواده‌ها نداشتن آینده شغلی پس از گذراندن دوران تحصیل در دانشگاه است.

وی با اشاره به پیگیری‌های مدیران استان برای بهبود وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، از اجرای طرح ملی «پویش» در دانشگاه آزاد با شعار «هر دانشجو؛ یک تخصص، یک مهارت» به منظور مهارت افزایی دانشجویان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در این طرح مهارت‌های گوناگون متناسب با رشته تحصیلی دانشجو ارائه می‌شود.

مسئول طرح ملی «پویش» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ادامه می‌دهد: دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف می‌توانند با دریافت واحدهای مربوطه هنگام تحصیل، ضمن دریافت مهارت کافی برای ورود به بازار کار، در واحدهای مختلف تولیدی، صنعتی، خدماتی و … نیز مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه شهریه واحدهای مذکور رایگان است و دانشجویان برای اخذ واحد درسی در طول ترم هیچ پولی پرداخت نمی‌کنند، تصریح می‌کند: تعداد واحدهای منظور شده برای دانشجویان کارشناسی هشت واحد، کاردانی و کارشناسی ناپیوسته شش واحد، کارشناسی ارشد دو واحد و دکتری نیز دو واحد است.

جمشیدی با اشاره به اینکه طرح ملی «پویش» از نیمه دوم سال گذشته به طور آزمایشی در کرمان اجرا شده است، از اجرای قطعی طرح از ابتدای مهرماه سال جاری در دانشگاه خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون یک هزار و ۸۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که پس از گذراندن واحدهای درسی گواهی طرح پویش می‌گیرند.

وی با بیان اینکه برای جذب حامی و تسهیل در بکارگیری واحدهای صنعتی، خدماتی و … نیاز به حمایت‌های مسئولین در سطح استان است، از برگزاری سلسله جلساتی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: برای استمرار این طرح با همکاری ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی وارد مذاکره شدیم.

مسئول دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان ادامه می‌دهد: با توجه به محدودیت‌های بکارگیری نیروی انسانی برای کارفرمایان مقرر شد مکاتباتی از سوی اداره کل کار صورت گیرد تا با حضور دانشجویان در کارخانجات و واحدهای صنعتی و خدماتی، مشکلاتی از قبیل بیمه و … برای کارفرمایان ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح ملی «پویش»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان تاکنون با ۱۱ ارگان و بنگاه اقتصادی به عنوان حامی طرح تفاهم‌نامه امضا کرده است.

رفع معضل اشتغال در واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی با اجرای طرح «پویش»

امیر حسن‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با ابراز خرسندی از اجرای طرح «پویش» اظهار می‌کند: در طرح ملی «پویش»، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد می‌توانند هر ترم دو واحد دروس مرتبط با رشته‌های کشاورزی، صنعت، معدن و … را به صورت تئوری و عملی بگذرانند.

وی با ابراز نگرانی از وجود تعداد زیادی فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار در استان، یکی از دلایل بیکاری را فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار کار می‌داند و اضافه می‌کند: این طرح به صورت سراسری بوده و با اجرای آن می‌توان مهارت‌آموزی در دانشجویان را برای مقابله با بیکاری ایجاد کرد.

معاون استاندار با بیان اینکه با اجرای طرح ملی «پویش» در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، امکان تحصیل دانشجویان در قالب کارآموزی فراهم خواهد شد، می‌گوید: این طرح در راستای رفع معضل اشتغال و جبران کمبود نیروی متخصص در واحدهای صنعتی و خدماتی عملیاتی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برپایی نشست مشترک با مدیران کل تأمین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، تصریح می‌کند: در این نشست پیرامون موضوع بیمه و رابط کار و میزان استقبال دانشجویان از طرح «پویش» بحث و گفت‌وگو شد.

دانشگاه آزاد اسلامی کرمان تاکنون ۶۵ هزار فارغ‌التحصیل داشته است و میزان ورودی و خروجی این مرکز سالیانه حدود سه هزار نفر است که با اجرای طرح ملی «پویش»، جذب و اشتغال به کار فارغ‌التحصیلان در استان کرمان سرعت خواهد گرفت.

کد خبر 696355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.