از رشد ۱۵ درصدی حضور فیلم‌سازان غیرتهرانی تا حضور ۷۲۱۶ اثر بین‌المللی

دومین نشست خبری چهملین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درحالی روز گذشته برگزار شد که نگاه آماری این دوره از جشنواره نسبت به سال قبل حکایت از رشد ۴۴ درصدی آثار بین‌المللی رسیده به دبیرخانه دارد.

به‌گزارش ایمنا، روز گذشته در حالی نشست خبری چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد که بر اساس اعلام مهدی آذرپندار، دبیر این دوره از جشنواره، در مجموع در دو بخش ملی و بین‌المللی ۸۹۹۷ اثر (فیلم کوتاه) طی دوره تعیین شده برای ارسال آثار به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسیده که از این میزان سهم آثار ملی ۱۷۸۱ اثر و سهم آثار بین‌المللی ۷۲۱۶ اثر تعیین شده است.

این در حالی است که اگر آمار اعلام شده آذرپندار درباره آثار رسیده به دبیرخانه چهلمین دوره از جشنواره را با آمار اعلامی سی‌ونهمین دوره از جشنواره یعنی سال قبل که در مجموع ۷۰۰۸ اثر (۵۰۱۲ اثر خارجی و ۱۹۹۶ اثر ملی) به دبیرخانه رسیده بود، مقایسه کنیم، می‌بینیم در مجموع امسال شاهد رشد ۲۸.۳ درصدی آثار رسیده نسبت به دوره قبل هستیم.

از سوی دیگر اگر با یک نگاه دقیق‌تر به آمار تفکیکی آثار ملی و بین‌المللی ارسال شده به دبیرخانه جشنواره در این دوره زمانی توجه می‌کنیم، می‌بینیم در حالی که در جشنواره چهلم شاهد کاهش ۱۱ درصدی آثار ملی هستیم، در بخش بین‌المللی رشدی معادل ۴۴ درصد در مقایسه با دوره سی‌ونهم تجربه شده است و حکایت از افزایش استقبال فیلم‌سازان خارجی از این دوره جشنواره دارد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران , فیلم کوتاه , فیلم , فیلم‌های سینمایی ایران ,

البته یک نکته جالب توجه آماری هنگام مقایسه دو دوره متوالی از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه در بخش ملی نیز سهم فیلم‌سازان تهرانی و شهرستانی است، به صورتی که آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد، سهم فیلم‌سازان تهرانی در سی‌ونهمین دوره از جشنواره ۳۰ درصد و شهرستانی‌ها هم ۷۰ درصد را به خود اختصاص داده بودند، اما امسال یعنی در دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران با کمی تغییر به ۵۵.۷ درصد سهم فیلم‌سازان شهرستانی و ۴۴.۳ درصد تهرانی‌ها رسیده است.

به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم اگرچه شاهد کاهش حدود ۱۵ درصدی فیلمسازان شهرستانی نسبت به تهرانی‌ها هستم، اما همچنان تفاوت حدود ۱۰ درصدی سهم شهرستانی حکایت از مشارکت بیشتر آن‌ها در این دوره از جشنواره دارد چون سهم فیلم‌سازان تهرانی در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ۴۴.۲۱ درصد است.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران , فیلم کوتاه , فیلم , فیلم‌های سینمایی ایران ,

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران , فیلم کوتاه , فیلم , فیلم‌های سینمایی ایران ,

جشنواره چهلم به روایت آمار

این در حالی است که اگر از مقایسه جشنواره سی‌ونهم با چهلم بگذریم؛ کمی هم به آمارهای اعلام شده در این دوره از جشنواره توسط مهدی آذرپندار توجه کنیم نکات جالب توجهی درباره این جشنواره دیده می‌شود.

به گفته آذرپندار امسال در دوره چهلم جشنواره مجموعاً ۸۹۹۷ اثر (فیلم کوتاه) به دبیرخانه رسیده است که از این تعداد ۱۷۸۱ اثر ملی و ۷۲۱۶ اثر بین‌المللی بوده که پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه در بخش بین‌المللی ۶۴ فیلم و در بخش ملی ۹۵ اثر انتخاب شده‌اند و در این دوره از جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

نکته جالب توجه برای بخش ملی آثار راه یافته به جشنواره این است که در میان ۹۵ اثر منتخب ۵۲ فیلم کوتاه داستانی، ۱۴ مستند، ۱۵ تجربی و ۱۴ پویانمایی وجود دارد و تنوع منطقه‌ای فیلمسازان این آثار اینگونه است که ۵۳ اثر از شهرستان‌ها و ۴۲ اثر هم از پایتخت در رقابت شرکت می‌کنند و جالب‌تر اینکه سهم فیلم‌سازان زن در این دوره از رقابت‌ها ۲۱ درصد و مردان هم با تفاوت تقریباً چهار برابری سهم ۷۹ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران , فیلم کوتاه , فیلم , فیلم‌های سینمایی ایران ,

از سوی دیگر موضوع تنوع ژانر امسال نسبت به دوره‌های قبل است که آمارهای رسمی اعلام شده از سوی دبیر دوره چهلم جشنواره بیانگر این نکته است که به عنوان مثال ۸ فیلم کمدی، ۱۰ ملودرام، ۱۳ فانتزی، ۳ فیلم دفاع مقدس، ۳ اثر معمایی، ۶ فیلم رازآلود، ۲ اثر علمی تخیلی، یک درام جنگی، یک نئونوآر و ۱۹ فیلم درام در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران وجود دارد.

منبع: تسنیم

کد خبر 696281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.