۱۵ درصد از کودکان به رینیت آلرژیک مبتلا هستند / راه درمان چیست؟

فوق تخصص ریه گفت: به‌طور تقریبی ۱۰ تا ۱۵ درصد از کودکان شش یا هفت ساله و ۲۰ تا ۳۰ درصد از نوجوانان و بزرگسالان جوان، به رینیت آلرژیک مبتلا هستند که علائم آن می‌تواند از بسیار خفیف تا بسیار جدی متفاوت باشد.

عباس رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آلرژی‌های فصلی یا رینیت آلرژیک اظهار کرد: رینیت و آسم اختلالات آلرژیک بسیار شایعی است و برخی پزشکان تصور می‌کنند که هر دو، بخشی از یک بیماری راه هوایی متحد هستند.

وی با بیان اینکه رینیت آلرژیک درمان نشده باعث تشدید و افزایش علائم آسم می‌شود، افزود: در افراد مبتلا به آسم و رینیت آلرژیک، زمانی که بیماری درمان می‌شود، علائم بهبود پیدا می‌کند.

فوق تخصص ریه تصریح کرد: افراد باید از مواد محرک مانند دود تنباکو خودداری کنند، باید از آلرژن‌ها در خانه به‌خصوص مایت‌های گردوغبار خانگی یا حیوانات خانگی اجتناب کرد، پرهیز از مایت‌های گردوغبار خانگی تنها در صورتی مؤثر است که درمان کامل دوری از آلرژی‌زا شامل تشک، بالش و لحاف و بازدید از منزل توسط کارشناسان آموزش‌دیده انجام شود، استفاده از روکش‌های مخصوص تخت به خودی خود مفید نیست.

وی ادامه داد: آلرژی به حیوان خانگی را تنها می‌توان با خارج کردن حیوان از خانه درمان کرد، البته ممکن است هنگام بازدید از مکان‌های دیگر، اجتناب از آلرژن‌ها امکان‌پذیر نباشد.

رضایی با اشاره به درمان دارویی آلرژی فصلی گفت: در صورت وجود علائم خفیف یا متناوب آلرژی فصلی، قرص یا شربت آنتی‌هیستامین غیرآرام‌بخش مانند لوراتادین یا سیتریزین ترجیح داده می‌شود، زیرا موجب خواب‌آلودگی نمی‌شود، همچنین این موارد، علائم رینیت (به ویژه عطسه و آبریزش بینی) را تسکین می‌دهد، اما برای درمان انسداد بینی مؤثر نیست.

وی با اشاره به درمان دارویی آلرژی فصلی برای علائم متوسط تا شدید یا پایدار اضافه کرد: اسپری استروئیدی بینی (مانند بودزوناید، مومتازون، فلوتیکاسون) برای علائم آلرژی فصلی متوسط تا شدید یا پایدار، مؤثرتر از آنتی‌هیستامین‌ها است.

فوق تخصص ریه اظهار کرد: داروهایی که پزشک تجویز می‌کند باید به‌طور منظم مصرف شود؛ قرص مونتلوکاست ممکن است به عنوان داروی اضافی در موارد دردسرساز استفاده شود، سایر داروها (از جمله کروموگلیکات) بی‌اثر است، اگر درمان دارویی بی‌اثر بود، باید به متخصص آلرژی، گوش و حلق و بینی یا متخصص اطفال مراجعه شود.

رینیت آلرژیک را می‌توان به‌طور مؤثر درمان کرد

وی ادامه داد: رینیت آلرژیک یا آلرژی فصلی نوعی بیماری است که در آن غشای مخاطی بینی متورم و تحریک می‌شود؛ این بیماری به دلیل حساسیت به علف یا گرده درختان، کنه‌های گردوغبار خانه یا گاهی حساسیت به کپک ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که برای رینیت آلرژیک اصطلاح عمومی تب یونجه نیز مطرح است که به‌طور گسترده استفاده می‌شود، اما این اصطلاح نادرست است.

رضایی گفت: به‌طور تقریبی ۱۰ تا ۱۵ درصد از کودکان شش یا هفت ساله و ۲۰ تا ۳۰ درصد از نوجوانان و بزرگسالان جوان به رینیت آلرژیک مبتلا هستند که علائم آن می‌تواند از بسیار خفیف تا بسیار جدی متفاوت باشد.

وی اضافه کرد: رینیت آلرژیک را می‌توان به‌طور مؤثر درمان کرد، بنابراین اگر رینیت فردی را آزار می‌دهد، باید به پزشک مراجعه کند، به‌خصوص اگر تجربه مداومی از این بیماری دارید، همچنین علائم متوسط تا شدید رینیت آلرژیک دارای ویژگی‌های مرتبط با آسم (سرفه، خس‌خس سینه یا سفت شدن قفسه سینه) است.

فوق تخصص ریه با اشاره به شکل کلاسیک آلرژی فصلی افزود: علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش بینی و چشم و قرمزی چشم در بهار یا تابستان به‌طور معمول با آلرژی به گرده درختان در فصل بهار یا علف در فصل تابستان یا گاهی حساسیت به گرده علف‌های هرز و هاگ‌های قارچ همراه بوده، این امر به ویژه در بزرگسالان جوان رایج است.

وی با اشاره به فرم ماندگار آلرژی فصلی خاطرنشان کرد: علائم مداوم گرفتگی و گاهی آبریزش بینی به‌طور معمول با سرفه و کمبود انرژی عمومی علل آلرژیک شامل کنه‌های گردوغبار، شوره حیوانات خانگی و گاهی کپک است؛ این علائم در صورتی که کمتر از چهار روز در هفته رخ دهد و کمتر از چهار هفته ادامه داشته باشد، به عنوان منقطع طبقه‌بندی می‌شود؛ علائمی که برای مدت طولانی‌تر از این مدت وجود داشته باشد به عنوان مداوم در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 696098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.