ذخیره ۳ میلیون متر مکعبی آب در بندهای خاکی گنبدکاووس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر در مناطق شمالی شهرستان گنبدکاووس، بیش از سه میلیون متر مکعب آب در ۱۵ بند خاکی ذخیره و کنترل شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، حمید سلامتی اظهار کرد: بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر در مناطق شمالی شهرستان گنبدکاووس، بیش از سه میلیون متر مکعب آب در ۱۵ بند خاکی ذخیره و کنترل شد که بیشترین آب ورودی به این بندهای خاکی در منطقه‌های ماسان، آق‌بند و اگری بوغاز بوده است.

وی مدیریت و کنترل آب در پشت سازه‌های آبخیزداری را در جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن و وقوع سیلاب مؤثر دانست و افزود: آب ذخیره شده در این بندهای خاکی بیشتر مورداستفاده کشاورزان و دامداران شمال شهرستان گنبدکاووس قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: ۴۸ بند خاکی در این شهرستان مورد استفاده قرار دارد و دو بند خاکی هم در حوزه ماسان و آق‌بند امسال به مرحله اجرا درخواهد آمد.

وی اضافه شد: این بارندگی‌ها در بهبود رویش علوفه در مراتع گنبدکاووس مؤثر بوده است و شاهد جمع‌آوری هرزآب‌ها توسط هلالی‌های آب‌گیر ساخته شده در مناطق بیابانی شهرستان در چند روز اخیر بودیم.

سلامتی تصریح کرد: گنبدکاووس ۵۰۰ هزار هکتار عرصه دارد که ۳۴۱ هزار هکتار آن معادل ۶۲.۵ درصد به‌عنوان عرصه منابع ملی شناخته می‌شود و هر سال حدود نیمی از منابع اعتباری حوزه احیا و اصلاح مراتع استان گلستان به این شهرستان اختصاص پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: تاکنون در سطح ۱۰ هزار هکتار از مراتع این شهرستان عملیات اصلاح و احیا اجرا شد که سه هزار و ۲۵۰ هکتار آن مربوط به ساخت هلالی آب‌گیر برای جمع‌آوری هرزآب درون خود به‌منظور تغذیه نهال‌های کاشته شده است.

کد خبر 696069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.