لزوم توجه به الگوهای انسان‌محور برای داشتن شهری شاد و پویا

کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: برای ارائه شهری پویا و سرزنده باید الگوهای انسان‌محور را که موجب حضور بیشتر شهروندان در محیط‌های تعاملی و فضاهای همگانی می‌شود، در دستور کار قرار دهیم.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شهر شاد و سرزنده نیازمند توجه به فضاهای شهری و خلق مکان‌های جذاب است، اظهار کرد: در شهر باید برای شهروندان محیط‌هایی خاطره‌انگیز و با رعایت الزامات تکنیک‌های طراحی محیطی فراهم کرد، چراکه پیوستگی تناسب بین قطعات رنگ‌آمیزی و جداول در به‌کارگیری نورپردازی می‌تواند مطلوبیت و سازگاری را در این پهنه‌ها برقرار سازد.

وی با اشاره به اینکه شهر به مثابه یک موجود زنده نیازمند بهره‌گیری از الگوهای نوین توسعه شهری است، افزود: برای ارائه شهری پویا و سرزنده باید الگوهای انسان‌محور را که موجب ورود بیشتر شهروندان در محیط‌های تعاملی و فضاهای همگانی می‌شود، در دستور کار قرار دهیم.

کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: شهروند باید نشاط و شادی را در محیط شهری لمس کند، از این‌رو استفاده از طراحی معماری شهری در راستای زیبایی منظر و سیمای شهری الزامی است و در این مسیر ریخت‌شناسی و متدلوژی شهری، ما باید بر اساس تطابق و ایجاد تعادل بین سه رکن اصلی آمایش شهری یعنی انسان محیط و فعالیت باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد کمربند سبز در کلان‌شهرهای کشور علاوه‌بر تلطیف هوا و اثرات مثبت زیست‌محیطی می‌تواند در ایجاد محیطی شاداب، اثربخش باشد، خاطرنشان کرد: در این مسیر توجه به اقلیم منطقه و سازگاری طراحی شهری و معماری اقلیمی ضمن برقراری توازن در استفاده از رویکردهای بومی در دستیابی به فرم پایدار زیستی تأثیرگذار است.

کد خبر 696000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.