بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای کمک به نابینایان

عصای کاوشگر WeWalk به صورت هوشمندانه به افراد نابینا کمک می‌کند، این وسیله قادر است پله‌ها و موانع را تشخیص دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد در سراسر دنیا به دلیل مشکلاتی مانند دژنراسیون ماکولا، گلوکوم، رتینیت پیگمانتوزا، دیگر بیماری‌های چشمی و مشکلات مادرزادی دچار کم‌بینایی یا نابینایی می‌‎شوند. محروم بودن از دیدن زیبایی‌های دنیا به‌طور قطع سخت و طاقت‌فرسا است، بنابراین محققان تجهیزاتی توسعه داده‌اند که به افراد مبتلا به مشکلات بینایی کمک می‌کند تا محیط خود را بهتر درک کنند و زندگی مستقل‌تری داشته باشند، در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

عینک الکترونیکی Esight

عینک الکترونیکی Esight می‌تواند به بهبود بینایی افراد کم‌بینا کمک کند. این محصول عملکرد قسمت‌هایی از چشم که هنوز کار می‌کنند را به منظور جبران قسمت‌های از کار افتاده ارتقا می‌دهد. عینک یادشده مانند یک عینک معمولی با سرعت زیادی از محیط اطراف تصویربرداری می‌کند و آن را به صورت کاملاً واضح و شفاف برای فرد به نمایش می‌گذارد تا بتواند به‌صورت کاملاً عادی به زندگی روزمره خود بپردازد، این محصول به دستگاه‌های دیگر مانند گوشی و تبلت نیز متصل می‎‌شود و فایل‌های درون آن‌ها را با وضوح بالا پخش می‌کند، بنابراین افراد کم‌بینا می‌توانند بدون بروز هیچ مشکلی با وسایل الکترونیک خود کار کنند.

بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای کمک به نابینایان

گجت داخل کفش هوندا

گجت مخصوص داخل کفش هوندا به کفش‌های فرد کم‌بینا یا نابینا متصل می‌شود و آن‌ها را مانند یک راهنمای کاربلد به سمت مقصد مورد نظر هدایت می‌کند، چند نقطه ارتعاشی در اطراف دستگاه وجود دارد که به آن‌ها نشان می‌دهد کدام جهت را انتخاب کنند؛ برای نمونه، اگر قرار باشد فرد مستقیم حرکت کند ویبراتور جلو فعال می‌شود، برای جهت‌های چپ و راست و عقل نیز به همین صورت عمل می‌کند؛ مزیت استفاده از وسیله یادشده این است که مانع شنیدن صداهای مهم مانند بوق خودروها نمی‌‎شود.

عصای WeWalk

عصای کاوشگر WeWalk به صورت هوشمندانه به افراد نابینا کمک می‌کند، این وسیله قادر است پله‌ها و موانع را تشخیص دهد و به بلندگویی مجهز شده است که فرد را از وجود این موانع آگاه می‌کند. عصای WeWalk می‌تواند موانعی مانند شاخه‌های درخت، علائم راهنمایی و رانندگی و دیگر وسایل را تشخیص دهد و با کمک یک صدا نزدیک شدن به آن‌ها را به کاربر گزارش می‌دهد. نابینایان و کم‌بینایان می‌توانند با استفاده از عصای یادشده از مسیریابی GPS بهره ببرند، این عصا به صورت بی‌سیم به گوشی هوشمند متصل می‎‌شود و مسیریابی را انجام می‌دهد.

بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای کمک به نابینایان

واقعیت مجازی

فناوری واقعیت مجازی به افراد کم‌بینا کمک می‌کند که محیط اطراف خود را به‌خوبی ببینند، ابزار مجهز به این فناوری با تشخیص اختلال بینایی فرد، تصاویر را به بهترین شکل بهینه‌سازی می‌کند و تصاویر و نوشته‌ها را با بزرگ‌نمایی نشان می‌دهد.

بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها برای کمک به نابینایان

هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به نابینایان و کم‌بینایان کمک کند تا محیط اطراف خود را به خوبی درک کنند. برای نمونه، هوش مصنوعی سخنگو برای این گروه از افراد بسیار مناسب است، به‌طوری که می‌توانند به صورت صوتی با ابزارهای هوش مصنوعی سخنگو در ارتباط باشند و بدون نیاز به نوشتن و قدرت بینایی، به گفت‌وگو با آن‌ها بپردازند؛ کاربران نابینا می‌توانند سوالات خود را از ربات‌های هوشمند بپرسند، نقشه‌ها را به صورت صوتی بشنوند و به‌راحتی با آن‌ها به گفت‌وگو بپردازند.

کد خبر 695894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.