ایران در زمینه علوم فضایی پتانسیل بالایی دارد

یک کارشناس فضایی گفت: متخصصان ایرانی توانسته‌اند با استفاده از تحلیل و پردازش دیتای ماهواره‌های داخلی و خارجی اطلاعات بسیاری را در زمینه کسب‌وکارهای فضایی به دست‌ آورند.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه سرعت پیشرفت تکنولوژی به اندازه‌ای زیاد است که در هر ثانیه شاهد عرضه یک تکنولوژی جدید هستیم، در این راستا یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته فناوری‌های فضایی است.

وی افزود: ایران در زمینه فضا و نجوم پتانسیل داخلی بالایی دارد. متخصصان ایرانی توانسته‌اند با استفاده از تحلیل و پردازش دیتای ماهواره‌های داخلی و خارجی اطلاعات بسیاری را در زمینه کسب‌وکارهای فضایی به دست آورند.

این کارشناس فضایی تاکید کرد: کسب‌وکارهای فضایی بخشی از زندگی هر روز افراد است به عنوان مثال فعالیت تاکسی‌های اینترنتی وابسته به موقعیت مکانی است که توسط ماهواره‌های ناوبر قرارگرفته در مدار لئو به زمین ارسال می‌شود و در اختیار افراد، رانندگان و شرکت‌های مرتبط قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بعضی کسب‌وکارها با استفاده از رصد تصاویر ماهواره‌های سنتینل پروژه ماهواره‌های کوپرنیک اتحادیه اروپا، اطلاعاتی را از نقاط مختلف دنیا به دست می‌آورند و در سایت‌های خود برای استفاده عموم بارگذاری می‌کنند.

بیات گفت: به‌واسطه بررسی اطلاعات ارسالی از ماهواره‌ها نوع و مقدار آلاینده‌های شهری در هر منطقه مشخص می‌شود که پس از بررسی هشدارهایی برای سازمان محیط‌زیست ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از اطلاعات به دست آمده از بررسی دیتای ماهواره‌ها در زمینه کنترل بهتر مزارع کشاورزی در هکتارهای وسیع است. کشاورزان می‌توانند با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه از بهترین زمان آبیاری زمین خود مطلع شوند، همچنین در صورتی که بخشی از زمین آفت‌زده باشد  یا به کود و هرس نیاز داشته باشد، به‌سرعت به کشاورز اطلاع داده می‌شود.

این کارشناس فضایی تصریح کرد: به‌طور کلی ما در بخش محیط زیست و آب و هوا وابسته به ماهواره‌ها هستیم؛ پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و بارندگی سالانه یک منطقه نیازمند اطلاعات ارسال شده از ماهواره‌های مدار لئو و جئو است.

کد خبر 695751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.