رهاسازی آب سد گاران مریوان با هدف کنترل سیلاب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از آغاز رهاسازی آب سد گاران مریوان خبر داد و گفت: دریچه‌های تحتانی سد گاران با هدف آمادگی برای کنترل سیل‌های احتمالی باز شده است و با انجام این کار دبی رودخانه گاران در پایین‌دست سد تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، آرش آریانژاد با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال بارندگی‌های بیش از نرمال در سال آبی جاری به‌ویژه در مریوان اظهار کرد: دریچه‌های تحتانی سد گاران برای آمادگی کنترل سیل‌های احتمالی باز شد که با انجام این کار دبی رودخانه گاران در پایین دست سد تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ذخیره آب ۷۹ درصد سد گاران نیز افزود: این سد در حال حاضر ۶۶.۳۳ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۹ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت رهاسازی آب سد، از همشهریان مریوان و اهالی روستاهای مسیر رودخانه گاران (گرده‌لان) تقاضا می‌شود از تردد و اطراق در کنار رودخانه به دلیل پیشگیری از بروز خسارات و حوادث احتمالی خودداری کنند.

سد گاران یک سد خاکی روی رود گاران از شاخه‌های رود سیروان است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرق مریوان در استان کردستان واقع شده است. ساخت سد در سال ۱۳۸۱ آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید. این سد ۶۲ متر ارتفاع و قابلیت ذخیره‌سازی ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب را دارد که هدف اولیه احداث سد تأمین آب بیش از ۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان مریوان بود. این سد آب آشامیدنی شهر مریوان را نیز تأمین می‌کند.

کد خبر 695726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.