آلوده بودن آب‌های آشامیدنی سوئیس به مواد شیمیایی «ابدی»

محققان از آلوده بودن آب‌های آشامیدنی سوئیس به مواد شیمیایی موسوم به «ماندگار» خبر داده و آن را تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان دانسته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آلوده بودن آب زیرزمینی سوئیس به مواد شیمیایی ماندگار است، در حالی که این منبع ۸۰ درصد از آب قابل شرب کشور را تشکیل می‌دهد. مواد شیمیایی ماندگار یا ابدی (forever chemicals) گروهی از محصولات ساخته دست بشر هستند که به «پی‌اف‌ای‌اس» نیز شهرت دارند و بسیاری از آن‌ها نقش مهمی در ابتلای انسان‌ها به انواع سرطان‌ها ایفا می‌کنند. به همین دلیل، محققان وجود این مواد را در آب‌های زیرزمینی سوئیس، به عنوان منبع اصلی تأمین آب آشامیدنی مردم، تهدیدی جدی برای سلامت آن‌ها دانسته‌اند. داده‌های مربوطه برای کشف این محصولات سمی از ۵۰۰ ایستگاه تأمین آب در سراسر کشور تأمین شد و تجزیه و تحلیل آن‌ها حاکی از افزایش روزانه این مواد در آب‌های آشامیدنی بود.

کشف مواد شیمیایی ماندگار در آب‌های سوئیس

آلودگی آب آشامیدنی به مواد شیمیایی ماندگار

نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است که وجود مواد شیمیایی ماندگار در آب آشامیدنی ارتباط مستقیمی با ابتلای انسان‌ها به انواع سرطان‌ها، بیماری‌های تیروئیدی و بارداری‌های پرخطر دارد که البته می‌تواند علاوه بر آب، از طریق هوا و خوراک نیز به بدن وارد شود. اگرچه بهره‌گیری از این مواد توسط انسان‌ها در سوئیس ممنوع شده است، با این حال همچنان آثاری از رسوب آن‌ها در محیط زیست و آب‌های زیرزمینی وجود دارد. اگرچه آب‌های زیرزمینی قبل از رسیدن به سطح زمین برای مصارف مهم نظیر آشامیدن مورد تصفیه قرار می‌گیرد، با این حال در بررسی‌هایی که به‌تازگی در بیش از ۵۰۰ ایستگاه زیرزمینی تأمین آب آشامیدنی سراسر کشور انجام گرفت، محققان به آلودگی این آب‌ها به مواد شیمیایی ماندگار پی بردند. تعداد مواد شیمیایی ماندگار در بررسی‌های اخیر ۱۲ مورد در حدود نیمی از ایستگاه‌های مورد بررسی بود که محققان همین میزان را نیز برای سلامت انسان تهدیدی جدی دانستند. بخش اعظمی از این مواد از نوع پرفلوئورواکتان‌سولفونیک اسید بود که وجود آن در فعالیت‌های انسانی از سال ۲۰۱۱ ممنوع شده است. گزارش‌ها نشان از آن دارد که این ماده بیش از هر نوع ماده شیمیایی ماندگار دیگری برای سلامت انسان ضرر دارد و می‌تواند ابتلای او را به انواع سرطان‌ها به دنبال داشته باشد.

کد خبر 695670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.