گشایش جبهه جدید پاسخ به پاک‌سازی نژادی در غزه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌ودوم مهرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردم جهان طرف فلسطین ایستادند» نوشت: در حالی که جنایات رژیم صهیونیستی در سراسر غزه و همچنین کرانه باختری ادامه دارد، بنا بر فراخوانی که هفته پیش حماس اعلام کرد و از مسلمانان و حامیان فلسطین در جهان خواست در تظاهرات روز جمعه (دیروز) به حمایت از مردم فلسطین و ساکنان غزه که زیر آتشبار ارتش رژیم صهیونیستی هستند، برخیزند، روز گذشته راهپیمایی‌های گسترده‌ای در آسیا، اروپا و آمریکا در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد.

به گزارش ایرنا، هزاران نفر از مردم عراق در حالی که کفن بر تن کرده بودند به خیابان‌ها رفتند و با تجمع در میدان التحریر بغداد پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. در یمن نیز هزاران نفر از مردم این کشور در راستای حمایت از مقاومت فلسطین و غزه در شهر صنعا راهپیمایی کردند. جوانان لبنانی و پناهندگان فلسطینی ساکن لبنان هم در مرز لبنان با فلسطین اشغالی حضور یافتند تا همبستگی خود را با ملت فلسطین ابراز کنند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌داد که گروهی از این جوانان تلاش می‌کردند با بالا رفتن از دیوار مرزی خود را به سرزمین‌های اشغالی رسانده و به نیروهای مقاومت فلسطین بپیوندند. در همین راستا هزاران شهروند اردنی با بسته شدن بزرگراه منتهی به مرز با فلسطین اشغالی پای پیاده به سمت مرز به راه افتاده‌اند تا همبستگی خود را با ملت و مقاومت فلسطین ابراز دارند.

در پاکستان نیز مردم مسلمان این کشور پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای بزرگ و کوچک در حمایت از عملیات رزمندگان فلسطین به خیابان‌ها رفته و ضمن ابراز همبستگی با مردم غزه، حمایت غرب از تهاجم اسرائیل و سکوت مجامع بین‌المللی را محکوم کردند. در قطر هم تعداد زیادی از شهروندان در حمایت از مردم غزه و محکومیت تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. صدها بحرینی و هزاران نفر از مردم ترکیه نیز تظاهرات مشابهی را برگزار کردند. شماری از مردم کویت هم در مقابل پارلمان این کشور در حمایت از فلسطین و غزه شعار دادند.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از تظاهرات صدها تن از مردم مالزی در کوالالامپور در حمایت از فلسطینی‌ها منتشر شد. تظاهرات مشابه دیگری در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در توکیوی ژاپن برگزار شد اما مأموران امنیتی ژاپن با حمله به راهپیمایان که پرچم‌های کشورهای اسلامی را در دست گرفته بودند مانع نزدیک شدن آنان به این سفارتخانه شدند.

در اروپا هم در حالی که برخی کشورها تجمع حمایتی از مردم فلسطین را ممنوع کرده بودند، تظاهرات‌هایی برگزار شد. در فرانسه روز پنجشنبه تظاهرات‌کنندگان در میدان جمهوری پاریس گردهم آمدند. بسیاری از حاضران پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند. همچنین پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز در تظاهرات مردم پاریس به چشم می‌خورد. در آلمان نیز تظاهرات مشابهی انجام شد.

گشایش جبهه جدید پاسخ به پاکسازی نژادی در غزه

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا این بار با دفعات قبل فرق می‌کند؟» نوشت: امروز «جنگ اسرائیل» وارد روز هشتم شد. جنگی که به قول ستون‌نویس وال استریت ژورنال «با جنگ‌های قبلی فرق دارد.» اینکه رژیم صهیونیستی در این جنگ و تا این لحظه شکست سختی خورده است را، همه گفته‌اند و همچنان می‌گویند. اما اینکه «این جنگ قرار است به کجا ختم شود؟» و «آیا کار اسرائیل واقعاً تمام است؟» سوالاتی است که، خیلی‌ها در پاسخ دادن به آنها هنوز تردید دارند و اتفاقاً، سوال بسیاری از مردم در سراسر دنیا نیز هست. در این یادداشت می‌خواهیم به دور از فضاهای هیجانی و تبلیغاتی، به بررسی پاسخ این دو سوال بپردازیم.

برای یافتن پاسخ‌های این دو سوال، ابتدا لازم است به طور اجمال هم که شده ببینیم، چرا این جنگ با قبلی‌ها فرق دارد و چرا سوالی به بزرگی «آیا کار اسرائیل در این جنگ تمام است؟» به اذهان خطور کرده است. صهیونیست‌ها در این جنگ-همان‌طور که خود نیز بارها گفته‌اند- به شکل خجالت‌آور و تحقیرآمیزی غافلگیر شده‌اند. تصورش را بکنید، یک گروه مسلح-تاکید می‌شود یک گروه نه یک ارتش- وارد سرزمینی شود که رهبرانش خود را، هم جز چهار ارتش بزرگ دنیا بدانند و هم جز بهترین‌ها در حوزه اطلاعاتی و امنیتی.

از آن سو، بزرگ‌ترین قدرت‌های نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی جهان نیز که به شکل نامحدودی حامی آن هستند موجودیت آن را موجودیت خود بدانند و از هیچ کمکی -تاکید می‌شود هیچ کمکی- به آنها دریغ نکنند. این گروه در همان ساعات نخست آغاز عملیات ترکیبی خود ۴۰ کیلومتر به عمق این سرزمین نفوذ کند، همان روز اول هزاران تلفات و اسیر و زخمی بگیرد. کار را به جنگ نامنظم شهری بکشاند و درجه‌داران و ژنرال‌های نام‌آوری را به هلاکت برساند یا از رختخواب‌های اتاق خوابشان و در حالی که شورت پایشان است، بیرون بکشد و….

حقیقتاً پیروزی بزرگی است و برای صهیونیست‌ها نیز یک شکست بزرگ و تحقیری بی‌سابقه است. نیست؟ اینکه می‌گویند مصر از این حمله خبر داشت هم، به احتمال قریب به یقین حرف مفتی است برای کوچک کردن ارزش کار بزرگ اطلاعاتی مقاومت فلسطین. با اطلاع می‌گوئیم، جز چند نفر آن هم در سطوح بالای نیروهای حماس و جهاد، هیچ جنبنده‌ای از جزئیات این عملیات خبر نداشت و دقیقاً همین «حفاظت اطلاعات بی‌نظیر» از جمله دلایل مهم موفقیت این عملیات است. اگر چه معتقدیم در این‌گونه معجزات نباید، صرفاً به تحلیل‌ها و دلایل زمینی اکتفا کرد!

گشایش جبهه جدید پاسخ به پاکسازی نژادی در غزه

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افکار عمومی ما و باور دشمنی اسرائیل» نوشت: این روزها که خبر توفان الاقصی همه جا را پر کرده، واکنش‌های ضدونقیضی نسبت به آن در میان افکار عمومی قابل مشاهده است. اکثریت ایرانیان طرفدار فلسطین و معتقد به مظلومیتش هستند و نسبت به جنایات اسرائیل منزجر و متنفرند اما در کوچه و بازار، دانشگاه و مدرسه، روزنامه‌ها و فضای مجازی گاهی صداهایی شنیده می‌شود که نشان‌دهنده خلأ تحلیل درست نسبت به وقایع این روزهاست.

این خلأ حتی بین برخی روشنفکران، سیاسیون و روزنامه‌نگاران هم هست. کسانی که _بدون توجه به عدم دخالت جمهوری اسلامی در عملیات حماس_ این اتفاقات را برای ما خطرناک و در معرض جنگ قرار دادن مردم ایران توصیف می‌کنند؛ کسانی که مدام از خطر نتایج منفی اقتصادی این عملیات برای ایران می‌گویند و مفروض احتمالی خود را پای حمایت ایران از حماس و خوشحالی انقلابی‌ها می‌نویسند؛ کسانی که اقدامات نیروهای حماس نسبت به صهیونیست‌ها را خشونت می‌دانند و تصور می‌کنند حتی اگر اسرائیل این همه جنایت را علیه مردم فلسطین مرتکب شده، اینها نباید انتقام می‌گرفتند؛ کسانی که عملیات توفان الاقصی را جنون می‌نامند چون باعث واکنش شدیدتر اسرائیلی‌ها و بهانه کشتار بیشتر فلسطینی‌ها شده (انگار نه انگار کشتار روزانه فلسطینی‌ها، تخریب خانه‌های‌شان، اسارت هزاران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بعضاً بدون محاکمه، سال‌ها محاصره شدید غزه و تحقیر و توهین همیشگی فلسطینی‌ها توسط نژادپرست‌های صهیونیست ۷۵ سال است هر روز تکرار می‌شود)؛ کسانی که ذهن‌شان با ابرقدرتی آمریکا و اسرائیل قالب‌گیری شده و قادر به درک اراده قوی جوانان فلسطینی در توفان الاقصی نیستند و ساده‌لوحانه آن را در چارچوب نقشه‌های اسرائیل و شخص نتانیاهو برای نجات حزبش از فروپاشی سیاسی تحلیل می‌کنند.

باید گفت آن خانم بلاگری که شادی مردم نقاط مختلف دنیا از طوفان‌الاقصی را سرزنش می‌کرد و می‌گفت خوشحالی از جنگ دیوانگی است، سطح تحلیلش بالاتر از آن مثلاً تحلیلگر غرب‌گرا است که این عملیات را در پازل نقشه‌های نتانیاهو می‌بیند! ضعف تحلیل وقایع فلسطین عوامل زیادی دارد. یکی از دلایلش این است که منطق حمایت ما از فلسطین کمتر گفته شده و مردم بیشتر شعر و شعار شنیده‌اند. در مدارس گفتمان آرمان قدس شریف تدریس و تحلیل نمی‌شود. جز چند فیلم سینمایی خاص، سینمای ما نسبتی با گفتمان ضد صهیونیسم جمهوری اسلامی ندارد. اخبار جنایات اسرائیل هم بر اثر تکرار لوث شده و توجهات را کمتر برمی‌انگیزد. اینها را بگذارید کنار شایعاتی که از ابتدای انقلاب از بی‌بی‌سی تا تاکسی و از کرسی تدریس دانشگاه تا بساط سبزی پاک کردن تکرار شده و برای خیلی‌ها باور ساخته که پول مردم ایران خرج فلسطینی‌ها می‌شود.

گشایش جبهه جدید پاسخ به پاکسازی نژادی در غزه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گشایش جبهه جدید پاسخ به پاکسازی نژادی در غزه» نوشت: رژیم صهیونیستی پس از یک هفته حملات هوایی مداوم علاوه بر شهادت و زخمی کردن چندین هزار نفر در غزه، اکنون پروژه پاکسازی این منطقه از فلسطینیان را روی میز قرار داده و به ساکنان آن هشدار داده که هر چه سریع‌تر از این منطقه خارج شوند؛ اقدامی که با هدف تسهیل ورود زمینی به غزه و اشغال کامل آن انجام می‌شود، اما این تصمیم جنجالی حتی در کاخ سفید هم حامی ندارد. رئیس‌جمهور روسیه محاصره غزه را مانند محاصره لنینگراد به دست آلمان نازی خوانده است.

به گزارش «جوان»، رژیم صهیونیستی که در ۷۵ سال گذشته با اشغال ۸۵ درصد از سرزمین‌های فلسطین و کوچ اجباری میلیون‌ها نفر، پایه‌های رژیم جعلی خود را روی خون صدها هزار قربانی فلسطینی بنا نهاده است، اکنون از فرصت عملیات گروه‌های مقاومت غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین بهره‌برداری کرده و مجدداً قصد پاکسازی نژادی در غزه را دارد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل دیروز طی بیانیه‌ای گفت: «افسران رابط ارتش اسرائیل به ما اطلاع دادند که تمامی ساکنان نوار شمال دره غزه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده از این منطقه خارج شوند. دوجاریک توضیح داد که این تعداد به حدود ۱/۱ میلیون نفر می‌رسد و تقریباً نیمی از جمعیت ۳/۲ میلیونی غزه را شامل می‌شود. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، ارتش رژیم صهیونیستی اعلامیه‌هایی را به زبان عربی در آسمان غزه پخش کرد که در آن از ساکنان این شهر خواسته شد خانه‌های خود را فوری تخلیه کنند.

در اعلامیه‌ها آمده است: «بیانیه فوری به ساکنان شهر غزه، سازمان‌های تروریستی جنگ علیه اسرائیل را آغاز کرده‌اند و شهر غزه به میدان جنگ تبدیل شده است. شما باید فوری خانه‌های خود را تخلیه و به خاطر امنیت‌تان به سمت جنوب غزه حرکت کنید.» ارتش این اعلامیه را با نقشه‌ای از غزه با فلش‌هایی که منطقه جنوب نوار را نشان می‌دهد، ضمیمه کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، دستور ارتش اسرائیل شامل تخلیه کل شهر غزه و دو اردوگاه بزرگ پناهجویان به نام‌های جبالیه و اردوگاه ساحلی است.

گشایش جبهه جدید پاسخ به پاکسازی نژادی در غزه

روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید» نوشت: فلسطین و مسائل مرتبط با اقداماتی که اسرائیل از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ میلادی علیه شهروندان فلسطینی انجام داده، یکی از محورهای همیشگی بحث و گفت‌وگو در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی است و سازمان‌های شناخته‌شده حقوق‌بشری جهانی نظیر دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل گزارش‌های تحقیقی متعددی را درباره جنایات صهیونیست‌ها منتشر کرده‌اند. کشتار حدود ۳۵۰۰ نفر از فلسطینیان در اردوگاه صبرا و شتیلا، بمباران فسفری مدارس غزه، پاره کردن شکم زنان باردار فلسطینی در دیر یاسین، کشتار حدود ۴۵۰۰ نفر در انتفاضه دوم، اعدام دسته‌جمعی در خان‌یونس، سوزاندن جنازه زنان و کودکان فلسطینی و لبنانی در قانا و ترور سران مقاومت فلسطین در کشورهای مختلف جهان بخشی از کارنامه اقدامات اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی و لبنانی است؛ کارنامه‌ای که بارها و بارها به‌صورت رسمی از سوی مقامات اسرائیل مورد بیان و تأیید قرار گرفته و حتی مقامات رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل انجام این اقدامات مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.

مقامات اسرائیلی هیچ‌وقت ترسی از بیان رسمی جنایات خود نداشته‌اند و بارها انجام جنایات جنگی را با عنوان «دفاع مشروع» مورد تأیید قرار داده‌اند. این مساله تا جایی به‌صورت شفاف و بدون تعارف از سوی مسئولان رژیم‌صهیونیستی مطرح می‌شود که حتی واکنش منفی دولت‌های اروپایی را نیز به‌دلیل تاکید بر رعایت برخی استانداردهای حقوق بشری به‌دنبال داشته است. در یکی از این موارد، جنایت اسرائیل در کشتار «قانا» که در میانه جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله لبنان صورت گرفت، تا اندازه‌ای آشکار بود که با اعتراض عمومی رسانه‌های جهانی هم مواجه شد؛ خونریزی بی‌سابقه‌ای علیه کودکان لبنانی که کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه وقت ایالات‌متحده آن را «درد زایمان خاورمیانه جدید» نامید و از این اقدام اسرائیل حمایت کرد.

در چنین شرایطی و با وجود چنین تاریخ شفافی از اقدامات بی‌پرده و بی‌پروای اسرائیل در جنایت علیه بشریت، وزیر امورخارجه سابق کشورمان در اظهارنظری عجیب، سخنان اخیر وزیر دفاع اسرائیل مبنی‌بر انجام عملیات گسترده برای کشتار فلسطینی‌ها و تنگ‌تر کردن محاصره غزه را «غیرقابل باور» نامید. محمدجواد ظریف در جلسه رونمایی از یک کتاب در حوزه سازمان‌های بین‌المللی گفت: «من نمی‌توانستم باور کنم که یک مقام رسمی اسرائیل آنگونه صحبت کند و رسماً انجام جنایت جنگی را تأیید کند و از تنبیه جمعی شامل گرسنگی دادن و قطع برق و آب حرف بزند.»

این سخنان عجیب در حالی از سوی ظریف مطرح شده که وی یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان است و اخیراً نیز به‌عنوان استاد مدعو، برای تدریس در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دعوت شده است. اینکه یک استاد دانشگاه در حوزه روابط بین‌الملل که بیشتر از ۴۰ سال از عمر خود را در عرصه فعالیت‌های دیپلماتیک گذرانده و حتی خدمت سربازی خود را هم در سازمان ملل متحد و به‌عنوان دیپلمات ایران انجام داده، کوچک‌ترین اطلاعی از مساله فلسطین ندارد و جنایت اخیر صهیونیست‌ها را برای خود، یک مسئله غیرقابل باور می‌داند، تراژیک است. چطور می‌توان باور کرد که جناب دکتر ظریف در تمام این سال‌ها، حتی یک کتاب هم درباره تاریخچه فلسطین مطالعه نکرده است؟

گشایش جبهه جدید پاسخ به پاکسازی نژادی در غزه

کد خبر 695635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.