تورنمنت اردن آخرین محک جدی یوزهای ایران / شاگردان قلعه‌نویی درصدد دومین قهرمانی پیاپی

تیم ملی فوتبال ایران در ادامه روند آماده‌سازی حضور در جام ملت‌های آسیا، در تورنمنت چهارجانبه اردن شرکت کرده و می‌خواهد به‌مانند تورنمنت کافا با قهرمانی آن را ترک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسابقات تورنمنت چهارجانبه اردن با حضور کشورهای ایران، قطر، عراق و اردن از امروز _جمعه بیست‌ویکم مهرماه_ آغاز می‌شود و تیم ملی فوتبال کشورمان با هدایت امیر قلعه‌نویی باید به مصاف تیم میزبان برود. در دیگر مسابقه هم تیم فوتبال قطر با عراق مسابقه خواهد داد. تیم‌های برنده مسابقه فینال را برگزار خواهند کرد و بازی رده‌بندی هم بین تیم‌های بازنده برگزار می‌شود.

علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، سیدحسین حسینی، صادق محرمی، رامین رضائیان، مرتضی پورعلی گنجی، محمدامین حزباوی، محمد دانشگر، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، احسان حاجی‌صفی، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، روزبه چشمی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، محمدجواد حسین‌نژاد، مهرداد محمدی، مهدی طارمی، محمد محبی، سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان در این تورنمنت هستند.

علی قلی‌زاده، مجید حسینی، علی کریمی، مهدی ترابی با وجود برگشت به شرایط تمرینی به‌دلیل خطر مصدومیت مجدد به این اردو دعوت نشدند تا در اختیار کادر فنی و پزشکی باشگاه خود جهت تکمیل فرایند درمانی و آمادگی جسمانی قرار گیرند. همچنین وحید امیری، میلاد سرلک، یاسین سلمانی و امید نورافکن نیز به‌دلیل مصدومیت در این فهرست حضور ندارند تا فرایند درمان خود را تکمیل کنند.

تورنمنت اردن آخرین محک جدی یوزهای ایران / شاگردان قلعه‌نویی درصدد دومین قهرمانی پیاپی

تیم ملی فوتبال برای حضور در تورنمنت اردن با حضور تیم ملی این کشور و همچنین عراق، قطر، راهی امان پایتخت اردن شده است تا قبل از جام ملت‌ها، یک محک نسبتاً جدی بخورد. بر اساس برنامه، شاگردان امیر قلعه‌نویی روز جمعه ساعت ۲۱ به مصاف اردن میزبان می‌روند. در دیگر بازی هم قطر و عراق با هم بازی می‌کنند. برنده این دو دیدار فینال و بازنده‌ها دیدار رده‌بندی را دوشنبه هفته آینده _بیست‌وچهارم مهرماه_ برگزار می‌کنند.

تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین دیدار در تورنمنت اردن، جمعه شب به مصاف اردن می‌‎رود؛ حریفی نام‌آشنا که می‌توان از آنها به عنوان گربه‌سیاه فوتبال ایران نام برد. اردن خودش را برای حضور در بازی‌های انتخابی جام جهانی‌‎ ۲۰۲۶ آو جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر آماده می‌کند و این تورنمنت به عنوان میدانی مهم برای شاگردان حسین اموتای مراکشی است. اردن در جام ملت‌ها در گروه E با تیم‌های کره‌جنوبی، بحرین و مالزی همگروه است.

تیم ملی فوتبال اردن در حالی به مصاف تیم کشورمان می‌رود که در فیفادی شهریورماه در دو بازی تدارکاتی ۶ بر صفر برابر نروژ و دو بر یک مقابل جمهوری‌آذربایجان شکست خورد تا آن‌ها با سرمربی جدیدشان آغاز خوبی نداشته باشند. اردن روز جمعه در امان میزبان تیم ملی کشورمان است. اردن در رده ۸۴ رنکینگ فیفا قرار دارد و براساس آمار سایت ترانسفر مارکت ارزش این تیم ۱۰ میلیون و سی هزار یورو است.

تورنمنت اردن آخرین محک جدی یوزهای ایران / شاگردان قلعه‌نویی درصدد دومین قهرمانی پیاپی

بیشتر بازیکنان اردن در لیگ داخلی و همچنین قطر و مراکش بازی می‌کنند. از جمله بازیکنان شاخص اردن می‌توان به موسی التماری اشاره کرد که در لیگ یک فرانسه و تیم مونت پولیه بازی می‌کند و ۲میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارزش‌گذاری شده است. یازان نامیت بازیکن الاهلی قطر دیگر بازیکن مشهور اردن است که ۶۰۰ هزار یورو ارزش‌گذاری شده است.

تیم ملی فوتبال کشورمان تاکنون ۱۳ بار با اردن روبه‌رو شده که نتیجه آن ۶ برد، ۴ باخت و ۳ تساوی بوده است. آخرین رویاریی تیم ملی با اردن به ۱۶ شهریور سال ۹۱ بر می‌گردد که تیم کشورمان با هدایت کارلوس کی‌روش در یک بازی تدارکاتی برابر این تیم به تساوی بدون گل رسید.

پس از ۱۱ سال قرار است تیم ایران باردیگر برابر اردن به میدان برود که در سه بازی آخر برابر این تیم نتوانسته است، به پیروزی برسد. یک باخت و دو تساوی متوالی نتیجه سه بازی آخر ایران و اردن بوده است و آخرین برد تیم کشورمان به سال ۲۰۱۱ و برتری یک بر صفر در انتخابی جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۱ بر می‌گردد که با افشین قطبی به دست آمد.

قطر با سرمربی‌گری کارلوس کی‌روش به امان رفته است و در اولین دیدار با عراق روبه‌رو می‌شود. قطری‌ها خلاف نمایش قدرتمندانه در جام ملت‌های ۲۰۱۹ با فلیکس سانچز و قهرمانی در این رقابت‌ها، در چند سال اخیر از آن تیم مدعی فاصله گرفته‌اند. در جام‌جهانی هم به‌رغم میزبانی نتوانستند نتایج قابل قبولی را ثبت کنند و با سه شکست در اولین حضورشان خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

تورنمنت اردن آخرین محک جدی یوزهای ایران / شاگردان قلعه‌نویی درصدد دومین قهرمانی پیاپی

پس از پایان جام‌جهانی، قطری‌ها با سپردن هدایت تیم‌شان به کی‌روش به دنبال بازگشت به صف مدعیان هستند و می‌خواهند در جام ملت‌های ۲۰۲۳ که زمستان امسال در دوحه برگزار می‌شود، به عنوان مدافع عنوان قهرمانی نمایش قدرتمندانه‌ای در خانه داشته باشند. قطر در حالی به اردن آمده است که در فیفادی گذشته در شهریور در دو بازی تدارکاتی دو بر یک به کنیا باخت و با روسیه یک بر یک به تساوی رسید.

قطر در آخرین رده‌بندی فیفا در رده ۶۱ جهان قرار گرفته است و بر اساس ارزش‌گذاری سایت ترانسفرمارکت بازیکنان این تیم در مجموع ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار یورو ارزش دارند. اکرم عفیف ستاره قطری‌ها که در السد بازی می‌کند، با ۴ میلیون یورو گران‌‎ترین بازیکن این تیم بوده و معز علی مهاجم الدحیل با ارزش ۲ میلیون یورو در رده دوم است. از دیگر بازیکنان شاخص قطر می‌توان به حس الهیدوس، احمد علائدین و لوکاس مندس اشاره کرد.

در صورتی که قطر در اولین بازی تورنمنت اردن، عراق را شکست دهد و تیم کشورمان هم از سد میزبان بگذرد، در فینال شاهد رویارویی تیم ملی با عنابی‌‎ها خواهیم بود و تقابل با کی‌روش که بیش از یک دهه روی نیمکت ایران نشست می‌تواند این مسابقه را جذاب‌تر کند. رویارویی احتمالی ایران و قطر در فینال تورنمنت اردن، بیست و چهارمین رویارویی دو تیم خواهد بود.

در ۲۳ دیدار گذشته، تیم کشورمان ۱۵ برد، ۵ تساوی و ۳ باخت برابر قطر به دست آورده است. آخرین بازی ایران و قطر هم به سال ۲۰۱۸ بر می‌گردد که تیم ملی توانست در این بازی دوستانه ۲ بر یک قطر را شکست دهد.

عراق دیگر تیم حاضر در تورنمنت اردن است. عراقی که حریف سنتی تیم ملی کشورمان به حساب می‌آید، در اولین بازی در این تورنمنت با قطر روبه‌رو می‌شود و در صورت برتری برابر شاگردان کی‌روش باید در فینال با برنده ایران و اردن بازی کند. عراق در سال‌های اخیر روند پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است و از آبان سال گذشته با انتخاب جسوس کاساس اسپانیایی به دنبال احیا و بازگشت به جمع مدعیان برآمده است.

تورنمنت اردن آخرین محک جدی یوزهای ایران / شاگردان قلعه‌نویی درصدد دومین قهرمانی پیاپی

کاساس که سابقه حضور به عنوان کمک مربی در تیم ملی اسپانیا و باشگاه واتفورد انگلیس و همچینین آنالیروزی در تیم بارسلونا را دارد، با حضور در بغداد به دنبال بازسازی این تیم است. تیم ملی عراق که در رنکینگ فیفا در رده ۶۹ قرار گرفته است، در فیفادی شهریورماه بازی تدارکاتی برگزار نکرد اما از ابتدای امسال دو بازی انجام داده است. عراق خردادماه یک بر صفر به کلمبیا باخت و فروردین هم در یک بازی تدارکاتی ۲ بر صفر مقابل روسیه شکست خورد تا سرمربی اسپانیایی کارش را با ۲ شکست در این تیم آغاز کند.

ارزش بازیکنان تیم ملی عراق براساس اعلام سایت ترانسفرمارکت در مجموع ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار یورو است که این تیم را به ارزان‌ترین تیم تورنمنت اردن تبدیل کرده است. خیلی از ستاره‌های تیم عراق با توجه به بازی در لیگ ایران برای هواداران فوتبال ایرانی شناخته‌شده هستند. ستاره‌هایی مانند بشار رسن هافبک پیشین پرسپولیس و فعلی القطر و فهاد تلیب دروازه‌بان فعلی صنعت‌نفت از جمله این بازیکنان هستند.

گران‌ترین بازیکن عراق امجد اتوان با یک میلیون یورو ارزش است که در تیم زاخوی این کشور بازی می‌کند. در صورت رسیدن ایران و عراق به فینال، این دو تیم برای سی و دومین بار به مصاف هم می‌روند. در ۳۱ بازی گذشته، تیم کشورمان ۱۸ برد، ۷ تساوی و ۶ شکست را ثبت کرده است. تیم کشورمان در سه بازی آخر با عراق به پیروزی رسیده و آخرین رویارویی دو تیم به انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بر می‌گردد که تیم ملی ایران بهمن ۱۴۰۰ توانست با یک گل عراق را شکست دهد و سریع‌ترین صعود به جام‌جهانی را جشن بگیرد.

تورنمنت اردن آخرین محک جدی یوزهای ایران / شاگردان قلعه‌نویی درصدد دومین قهرمانی پیاپی

روز گذشته امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان درخصوص حضور در مسابقات اردن گفت: این آخرین فرصت و فیفادی تا قبل از جام ملت‌های آسیاست و پس از این بازی‌ها وارد رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی می‌شویم، به‌همین خاطر باید به نحواحسن از این تورنمنت استفاده کنیم. تیم ما در حال حاضر در شرایط بسیار خوبی است. البته حدود ۱۰ بازیکن داریم که مصدوم هستند و نتوانستند در این تورنمنت کنار ما باشند.

تیم ملی اردن در اولین دوره این مسابقات که سال گذشته با حضور تیم‌های ملی عراق، سوریه و عمان برگزار شد، با پیروزی یک بر صفر در دیدار پایانی، عنوان قهرمانی را به‌دست آورد. تیم ملی اردن در دور دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی که از ماه آینده آغاز می‌شود، در گروه هفتم با تیم‌های عربستان و تاجیکستان برنده دیدار کامبوج یا پاکستان است، همگروه است.

بر اساس اعلام کمیته برگزاری این تورنمنت محمد الهویش به همراه خلف الشماری و فیسل البلاوی دیدار امروز و تیم ملی فوتبال ایران و اردن را قضاوت خواهند کرد. همچنین لازم به‌ذکر است تیم ایران امروز با پیراهن قرمز رنگ خود برابر اردن سفیدپوش استفاده خواهد کرد.

کد خبر 695445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.