روند کاهشی میزان تولد طی یک دهه گذشته در گلستان/ آمار وفات در استان نزدیک به نرم جهانی است

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان گفت: با بررسی‌های انجام شده از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲، در بازه زمانی یک دهه گذشته، شاهد روند کاهشی تولد در استان گلستان بوده‌ایم.

حمیدرضا مطیع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی شش ماه نخست سال گذشته تعداد موالید و واقعه تولد در گلستان ۱۴ هزار و ۴۲۲ نفر گزارش شده که این واقعه با ۳.۵ درصد افزایش امسال به ۱۴ هزار و ۹۳۰ نفر رسیده است.

وی افزود: آمار فوتی‌ها در شش ماه نخست سال گذشته چهار هزار و ۷۸۴ نفر بوده که با یک درصد افزایش امسال به چهار هزار و ۸۳۳ نفر رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان خاطرنشان‌کرد: هشت هزار و ۳۶ نفر آمار تعداد ازدواج شش ماه نخست سال گذشته است که این روند با ۱۱.۸ درصد کاهش داشته است، آمار طلاق نیز در شش ماه نخست سال گذشته با دو هزار و ۱۵۸ مورد و ۱۲.۶ درصد افزایش به دو هزار و ۴۲۹ مورد در شش ماه نخست امسال رسیده است.

مطیع اضافه کرد: سال گذشته تعداد ۲۹ هزار و ۵۸۸ ولادت به ثبت رسیده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، با ۳۰ هزار و ۹۹۲ مورد ولادت این روند ۴.۵ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد فوتی‌ها در سال ۱۴۰۱، ۹ هزار و ۸۲۸ نفر بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، با ۱۲ هزار و ۶۶۴ مورد فوتی بیش از ۲۲ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان تصریح کرد: سال گذشته، ۱۴ هزار و ۹۹۰ مورد ازدواج به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن با ۱۶ هزار و ۳۷۷ مورد ازدواج بیش از هشت درصد کاهش داشته است. سال ۱۴۰۱، چهار هزار و ۵۵۶ مورد طلاق و در سال ۱۴۰۰ چهار هزار و ۷۳۲ مورد طلاق گزارش شده که روند کاهشی داشته است.

مطیع با اشاره به آمار یک دهه گذشته در چهار حوزه واقعه حیاتی ولادت، فوت، ازدواج و طلاق، تاکید کرد: آمار ولادت استان گلستان در بازه زمانی ۹۲ تا ۱۴۰۰ قابل تبیین است، سال ۹۲ تعداد ۴۱ هزار و ۷۴۷ نفر، سال ۹۳ تعداد ۴۲ هزار و ۴۹۹ نفر، سال ۹۴، ۴۳ تعداد هزار و ۶۱۵ نفر، سال ۹۵ تعداد ۴۱ هزار و ۴۹۳ نفر، سال ۹۶ تعداد ۴۱ هزار و ۱۷ نفر، سال ۹۷ تعداد ۳۷ هزار و ۲۴۵ نفر، سال ۹۸ تعداد ۳۲ هزار و ۹۴۱ نفر، سال ۹۹ تعداد ۳۰ هزار و ۸۸۰ نفر و سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ هزار و ۹۹۲ ولادت ثبت شده است.

وی اضافه کرد: آمار وفات از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ به ترتیب، هشت هزار و ۴۳۲ نفر، ۱۰ هزار و ۹۹۳ نفر، هشت هزار و ۹۷۰ نفر، هشت هزار و ۶۶۱ نفر، هشت هزار و ۹۱۴ نفر، هشت هزار و ۹۸۹ نفر، ۱۲ هزار و ۸۸ نفر و ۱۲ هزار و ۶۶۴ نفر است.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان با اشاره به آمار ازدواج طی یک دهه گذشته، گفت: سال ۹۲ تعداد ۲۰ هزار و ۸۴۴ مورد، سال ۹۳ تعداد ۱۹ هزار و ۶۲۰ مورد، سال ۹۴ تعداد ۱۸ هزار و ۲۹ مورد، سال ۹۵ تعداد ۱۷ هزار و ۷۵۰ مورد، سال ۹۶ تعداد ۱۶ هزار و ۱۴۳ مورد، سال ۹۷ تعداد ۱۴ هزار و ۹۹۰ مورد، سال ۹۸ تعداد ۱۴ هزار و ۴۷۷ مورد، سال ۹۹ تعداد ۱۵ هزار و ۲۹۳ مورد و سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۶ هزار و ۳۷۷ مورد گزارش شده است.

وی تاکید کرد: آمار طلاق در استان گلستان، سال ۹۲ سه هزار و ۴۲۵ مورد، سال ۹۳ سه هزار و ۶۲۳ مورد، سال ۹۴ سه هزار و ۵۳۲ مورد، سال ۹۵ سه هزار و ۶۸۰ مورد، سال ۹۶ سه هزار و ۷۱۱ مورد، سال ۹۷ سه هزار و ۹۰۴ مورد، سال ۹۸ سه هزار و ۹۷۷ مورد، سال ۹۹ چهار هزار و ۲۹۰ مورد و سال ۱۴۰۰ چهار هزار و ۷۳۲ مورد گزارش شده است.

مطیع با اشاره به نام‌گذاری اسامی دختران و پسران در شش ماه نخست امسال اظهار کرد: محمد، آیهان، امیرعلی، ماهان و علی به ترتیب بیشترین نام‌های استفاده شده برای پسران در شش ماه اول امسال و دلوین، فاطمه، مهرسانا، حلما و سلین بیشتر اسامی انتخابی برای دختران است، در صورتی که سال گذشته به ترتیب محمد، علی، امیرعلی، آیهان و ماهان و فاطمه، زهرا، مهرسانا و سدنا بیشترین اسامی انتخاب شده توسط والدین برای فرزندانشان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده والدین از نام‌هایی که ریشه در فرهنگ ایرانی، معنوی و مذهبی دارد باید فرهنگ‌سازی انجام شود و این کار منوط به دستگاه اجرایی خاص یا زمان محدود نیست.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان اضافه کرد: از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۱، فاطمه در دختران و محمد در پسران، نخستین اسم انتخابی والدین برای فرزندانشان بوده است.

مطیع ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون، تعداد ولادت‌ها از ۴۲ هزار ولادت در سال ۹۲ به ۳۰ هزار تولد در سال جاری کاهش داشته و آمار ازدواج نیز در این دهه کاهشی بوده است.

وی گفت: آمار وفات ما در استان نزدیک به نُرم جهانی است و روند متعادلی دارد، اما روند طلاق در این دهه افزایشی است‌.

کد خبر 695265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.