علت علمی پرتاب آب دهان روی زمین، حین مسابقات فوتبال

در میان ورزشکاران، فوتبالیست‌ها، اغلب در طول بازی، در حال پرتاب آب دهان دیده می‌شوند. رسانه GOAL دلایل این کار را توضیح می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرفداران فوتبال، وقتی صحبت از توجه به جزئیات فوتبالیست‌های مورد علاقه‌شان می‌شود، متعجب می‌شوند. به این ترتیب، باید اغلب آن‌ها متوجه شده باشند که بازیکنان در طول مسابقه روی زمین تف می‌کنند. تقریباً هر بازیکنی، اغلب اوقات این کار را انجام می‌دهد، اما چرا؟

به نظر می‌رسد دلیلی چندگانه پشت آن وجود داشته باشد؛ ، از دلایل علمی گرفته تا عملکرد بازیکنان. بنابراین رسانه GOAL، عوامل مؤثر در رخ دادن آن را بررسی می‌کند.

طبق گزارش BBC Science Focus، ورزش، میزان پروتئین ترشح شده در بزاق، به ویژه نوعی مخاط به نام MUC5B را افزایش می‌دهد. این مخاط مسئول ضخیم‌تر کردن بزاق است، بنابراین بلع آن را سخت‌تر می‌کند، پس بهترین واکنش، بیرون انداختن آن است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا هنگام ورزش، MUC5B بیشتری تولید می‌کنیم، اما ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که هنگام ورزش، بیشتر از طریق دهان نفس می‌کشیم و مخاط از خشک شدن دهان جلوگیری می‌کند.

جوزف دوسو، دروازه‌بان سابق نیجریه، پیش از این در مورد دلایل آن صحبت کرده است. دوسو توضیح داد: «ورزشکاران به چیزی نیاز دارند تا گلویشان را صاف کند. آن‌ها شاید ۱۰ تا ۱۵ یارد می‌دوند و برای تنفس به هوا نیاز دارند.»

بعضی مطالعات، این پدیده رایج را به عنوان موردی از رفتار OCD (اختلال وسواس فکری اجباری) ذکر می‌کنند.

همچنین این اتفاق باید متوجه بازیکنانی شده باشد که نوشیدنی‌های خود را بعد از اینکه به‌ظاهر می‌خورند، روی زمین می‌ریزند. این فعالیت، شست‌وشوی کربوهیدرات نامیده می‌شود که باعث بازدهی بهتر و بیشتر عملکرد فوتبالیست‌ها و به‌طور کلی ورزشکاران در یک بازی، منجر می‌شود.

ایده افزایش کربوهیدرات این است که دهان خود را با یک نوشیدنی ورزشی حاوی قند و نمک پر کنید که به مایع پر از کربوهیدرات معروف است تا مغزتان را فریب دهید. این باعث می‌شود مغز فکر کند که انرژی اضافی ممکن است در راه باشد، بنابراین باعث افزایش عملکرد ورزشکاران می‌شود.

یک مطالعه منتشر شده در «مجله بین‌المللی تغذیه ورزشی و متابولیسم ورزش» نشان داد که ۱۲ ورزشکار مرد حرفه‌ای پس از شست‌وشوی کربوهیدرات، در طول مسابقه خود خستگی کمتری را تجربه کردند.

بنابراین، دفعه بعد که دیدید فوتبالیست مورد علاقه‌تان در طول بازی تف می‌کند یا نوشیدنی‌اش را بیرون می‌ریزد، باید متوجه شوید دلیل آن چیست.

کد خبر 695216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.