۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
علائم سرطان حالب را بشناسید

متخصص اورولوژی با اشاره به علائم سرطان حالب گفت: دیدن خون یا لخته خون در ادرار، کمردرد، کاهش وزن بدون دلیل، خستگی و درد بین دنده‌ها و ستون فقرات از علائم سرطان حالب است.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره تشخیص سرطان حالب (لوله‌ای که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کند) اظهار کرد: آزمایش‌ها و روش‌هایی که برای تشخیص سرطان حالب استفاده می‌شود، شامل معاینه بالینی، تست‌های تصویربرداری و آزمایش‌های ادراری است.

وی افزود: هنگام معاینه بالینی، پزشک در مورد علائم و نشانه‌های فرد سوالاتی می‌پرسد و برای درک بهتر وضعیت بیمار معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، همچنین تست‌های تصویربرداری مانند CT، یوروگرام، پیلوگرام رتروگرید به پزشک این امکان را می‌دهد تا ساختار دستگاه ادراری را بررسی کند.

متخصص اورولوژی با اشاره به انجام آزمایش‌های ادرار برای تشخیص سرطان حالب تصریح کرد: ممکن است برای تجزیه و تحلیل ادرار در صورت وجود ناهنجاری، تحت آزمایش قرار گیرد، برای جست‌وجوی سلول‌های غیرطبیعی در نمونه ادرار، ممکن است از آزمایش سیتولوژی در ادرار استفاده شود.

وی گفت: در روشی به نام یورتروسکوپی، پزشک لوله‌ای نازک و سبک مجهز به دوربین را از راه مثانه وارد مجرای ادرار و سپس حالب می‌کند، یورتروسکوپی به پزشک اجازه می‌دهد تا حالب به صورت بصری بررسی شود و در صورت لزوم نمونه کوچکی از بافت را برای آزمایش آزمایشگاهی (بیوپسی) خارج می‌کنند.

صالحی با اشاره به اینکه برای تشخیص این سرطان باید آزمایش‌های مربوط به سرطان مثانه انجام شود، ادامه داد: پزشک ممکن است مثانه را با استفاده از آزمایش‌های تصویربرداری یا روشی برای دیدن داخل مثانه (سیستوسکوپی) بررسی تا علائم سرطان مثانه را جست‌وجو کند.

وی با اشاره به مرحله‌بندی سرطان حالب گفت: کارسینوم سلول سنگ‌فرشی، شایع‌ترین نوع سرطان مجرای ادرار است که در سلول‌های قسمتی از مجرای ادرار نزدیک مثانه ایجاد می‌شود؛ کارسینوم سلول ترانزیشنال از دیگر مراحل این نوع سرطان است که در ناحیه نزدیک دهانه مجرای ادرار ایجاد می‌شود.

متخصص اورولوژی با بیان اینکه سرطان غده در غدد نزدیک مجرای ادرار ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: سرطان حالب می‌تواند به سرعت به بافت‌های اطراف مجرای ادرار گسترش پیدا کند و اغلب در زمان تشخیص، در غدد لنفاوی مجاور دیده می‌شود، در حالی که پزشکان با یافتن گزینه‌های درمانی جدید ادامه می‌دهند، افراد مبتلا به سرطان حالب بیشتر از هر زمان دیگری گزینه درمانی دارند و امیدوار به زنده ماندن هستند.

وی با اشاره به علائم سرطان حالب ادامه داد: دیدن خون یا لخته خون در ادرار، کمردرد، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، کاهش وزن بدون دلیل، خستگی، تکرر ادرار و ادرار تیره و درد بین دنده‌ها و ستون فقرات از علائم سرطان حالب است، همچنین اگر فردی علائم و نشانه‌های مداومی دارد باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

کد خبر 695115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.