تردد روزانه ۱۸ هزار وسیله نقلیه در جاده‌های استان یزد / ضرورت نظارت بر راه‌های روستایی

رئیس پلیس راه استان یزد با اشاره به اینکه طی شش ماه نخست امسال ۱۲۰ نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند، گفت: روزانه ۱۸ هزار وسیله نقلیه از جاده‌های استان یزد عبور می‌کند و بیشترین تعداد تصادفات منجر به فوت در استان یزد در محورهای یزد-شیراز و یزد-میبد است.

سرهنگ رحیم حاجی‌ده‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: راه‌های تحت پوشش پلیس راه استان یزد شامل راه‌های بزرگراهی ۸۴۲ کیلومتر، راه اصلی ۶۷۰ کیلومتر، ۹۱۹ کیلومتر راه فرعی و ۵۸۷۰ کیلومتر راه روستایی است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۸۳۳۵ کیلومتر راه‌های استان یزد توسط تیم‌های پلیس راه تحت پوشش است، افزود: نیروهای پلیس راه بررسی تصادفات، اعمال قانون و رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی را بر عهده دارند و پلیس راه استان در امر کاهش جان‌باختگان جاده‌ای طی مدت شش ماه رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

رئیس پلیس راه استان یزد ادامه داد: طی شش ماه نخست امسال، ۱۲۰ نفر از مردم استان یزد و مردم کشورمان در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۶۰ درصد بومی استان و ۴۰ درصد غیربومی بودند و جان خود را به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از دست دادند.

حاجی‌ده‌آبادی اضافه کرد: در مدت شش ماه نخست سال گذشته، ۱۲۸ نفر فوتی جاده‌ای داشتیم که امسال با کاهش هشت نفر فوتی، معدل منفی شش درصد را در تعداد جان‌باخته‌ها شاهد بودیم.

بیشترین تعداد تصادفات منجر به فوت در محورهای یزد-شیراز و یزد-میبد بوده است

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد حوادث جاده‌ای مربوط به خودروهای سواری بوده است، ادامه داد: بیشترین تعداد تصادفات منجر به فوت در محورهای یزد-شیراز و یزد-میبد بوده است.

رئیس پلیس راه استان یزد اضافه کرد: در مدت شش ماه نخست سال ۱۳۴۲ نفر در سوانح جاده‌ای مجروح، مصدوم و معلول شدند که نسبت به سال قبل، افزایش ۱۶۸ نفری مصدومان را شاهد هستیم.

حاجی‌ده‌آبادی تصریح کرد: ۶۵ درصد از عوامل وقوع تصادفات جاده‌ای منجر به فوت و جرح در استان مربوط به واژگونی و خروج وسایل نقلیه از جاده است که علت اصلی آن نیز خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت غیرمجاز و صحبت کردن با تلفن همراه بوده است.

وی اضافه کرد: علت اصلی تمام وسایل نقلیه و رانندگانی که در شب واژگون و منجر به فوت یا جرح شدند به علت خواب آلودگی بوده و علت اصلی تصادفات در روز به دلیل صحبت کردن با تلفن همراه، شتاب و عجله بی‌مورد رانندگان است.

رئیس پلیس راه استان یزد با اشاره به اینکه مردم همواره گله‌مند هستند که جاده‌ها استاندارد نیست، تاکید کرد: جاده‌های استان یزد از نظر فنی و مهندسی استاندارد است و تخریب‌های جاده نیز مربوط به آسفالت‌ریزی است که به علت سردی و گرمی هوا و عبور و مرور بارهای سنگین است.

حاجی‌ده‌آبادی اضافه کرد: روزانه ۱۸ هزار دستگاه وسیله نقلیه از جاده‌های استان یزد عبور و مرور می‌کند و روزانه یک تا حداکثر پنج دستگاه خودرو تصادف می‌کنند.

۱۴ مجتمع فعال خدماتی رفاهی در جاده‌های استان یزد

رئیس پلیس راه استان یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ مجتمع خدمات رفاهی فعال در استان یزد داریم، گفت: این مجتمع‌ها از ورودی نائین تا ۳۰ کیلومتری شهر انار واقع شده است، همچنین هشت مجتمع در حال ساخت بوده و برای هفت مجتمع دیگر نیز پروانه ساخت صادر شده است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

حاجی‌ده‌آبادی اضافه کرد: مجتمع‌های رفاهی و خدماتی در نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها احداث شده است و تأثیر بسزایی در کاهش حوادث خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به کمبود نیرو، نظارت چندانی بر راه‌های روستایی صورت نمی‌گیرد و راه‌های روستایی استان به صورت تصادفی کنترل می‌شود.

رئیس پلیس راه استان یزد اظهار کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز که بسیاری از هم‌استانی‌ها به تفرجگاه‌ها می‌روند این راه‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرد، برنامه‌ای که در جلسات مکرر پیگیری شده این است که راه‌های روستایی را تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلفات و سرعت قرار دهیم و تمام راه‌ها را از طریق دوربین‌های نظارتی در مرکز مانیتورینگ کنترل کنیم.

حاجی‌ده‌آبادی خاطرنشان کرد: عبور خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین از محورهای روستایی روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی ممنوع است.

کد خبر 694983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.