از درگیری تا شهادت؛ از جنگ تا ترور! / از ابتدای انقلاب تاکنون چند مأمور پلیس شهید شده‌اند؟

برای مردان ناجا، جهاد از ابتدای انقلاب تاکنون ادامه داشته و فرماندهی نیروی انتظامی کشور، هزاران شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است؛ شهدایی که سینه‌ستبر کردند در برابر هر آنچه نامردی، وقاحت و رذالت است از دشمن بعثی گرفته تا اشرار، قاچاقچی یا سارق.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کم‌حرف می‌زنند و بسیار عمل می‌کنند، گمنام می‌مانند و در سکوت، شهادت نصیبشان می‌شود؛ یک روز در غربت و کنار مرز، روز دیگر به دست سارقان و آدم‌رباها در همین حوالی و نزدیک ما در کوچه پس‌کوچه‌های شهر و روزی دیگر خون تنشان آسفالت خیابان‌ها را نشان‌دار می‌کند.

شهدای فراجا، ایستادن را کنج دلمان قاب کرده و غیرت و عزت را برایمان ردیف کرده‌اند، آنان تشنگی‌شان را با شهادت سیراب کرده‌اند و امنیت را در نهایت صلابت برایمان به ارمغان آورده‌اند.

برای شهدای فراجا در روزگاری که خبری از جنگ نبود، جهاد ادامه داشت؛ آنان در این جهاد از فرزند، همسر و همه عزیزانشان گذشتند و سینه ستبر کردند در برابر هر آنچه نامردی، وقاحت و رذالت است‌؛ از اراذل و اوباش گرفته تا اشرار، قاچاقچی و سارق، آنان مردان بلندبالای انتظامی کشور هستند، مجاهدان فی سبیل‌الله.

از درگیری تا شهادت؛ از جنگ تا ترور! / از ابتدای انقلاب تاکنون چند مأمور پلیس شهید شده‌اند؟

اولین شهدای جنگ تحمیلی از ژاندارمری بود

وقتی صدام خیال کشورگشایی به سرش زد و در سی‌ویکم شهریورماه سال ۱۳۵۹، جنگ تحمیلی علیه ملت ایران را آغاز کرد با دفاع همه‌جانبه مردم مواجه شد، این دفاع با حضور ارتش، سپاه، شهربانی، ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی و بسیج شکل و شمایل دیگری به خود گرفت، در سال‌هایی که کشور درگیر جنگ بود، فرماندهی انتظامی کشور از سه بخش شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شده بود که هر کدام وظایف جداگانه‌ای را بر عهده داشتند.

نیروهای ژاندارمری در طول هشت سال دفاع مقدس علاوه بر حفاظت از شهرها و مرزهای کشور در خط مقدم هم حاضر می‌شدند و از خاک میهن دفاع می‌کردند.

ژاندارمری با توجه به اینکه در زمان شروع جنگ مسئولیت حفاظت از مرزها را بر عهده داشت، اولین شهدای جنگ تحمیلی را تقدیم نظام کرد و اولین تیری که به سمت ایران شلیک شد به پاسگاه‌های ژاندارمری شلیک شد و اولین تیر نیز از سوی ایران توسط نیروهای ژاندارمری به سمت دشمن شلیک شد. در دوران دفاع مقدس، نیروی انتظامی هشت هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

از درگیری تا شهادت؛ از جنگ تا ترور! / از ابتدای انقلاب تاکنون چند مأمور پلیس شهید شده‌اند؟

جهادی که ادامه یافت

پس از دوران دفاع مقدس، نیروی انتظامی همچون دیگر نیروهای مسلح برای برقراری امنیت از مرزها تا جای جای کشور حضوری مقتدر پیدا کرد و با جان‌فشانی و ازخودگذشتگی، فضا را برای فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برقرار کرد، به طوری که نیروی انتظامی بعد از دوران دفاع مقدس تاکنون ۴۷۹۹ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) که در سال ۱۴۰۰ با هدف تغییر ساختار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) که در سال ۱۳۷۰ از ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شده بود، ایجاد شد، دارای ۱۶ بخش جداگانه است که هر یک وظیفه مشخصی دارند، سازمان حفاظت اطلاعات فراجا، سازمان عقیدتی و سیاسی، پلیس پیشگیری، پلیس راهور، پلیس آگاهی، پلیس امنیت اقتصادی، پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، فرماندهی مرزبانی، پلیس بین‌الملل، هواپیمایی فراجا، یگان ویژه، حفاظت از شخصیت‌ها و دژبان فراجا، سازمان وظیفه عمومی و بازرسی فراجا اجزای تشکیل‌دهنده این فرماندهی نظامی هستند.

بررسی آمار و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد در یک دهه گذشته یعنی از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۸۶۹ نفر از اعضای کادر و سربازان این نهاد به شهادت رسیده‌اند که بیشترین تعداد آن‌ها مربوط به سال ۱۳۹۳ با ۹۱ شهید است، سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲ نیز به ترتیب با ۸۴ و ۸۳ شهید در جایگاه بعدی قرار دارند.

بررسی دقیق‌تر آمار نشان می‌دهد در مدت چهار هزار و ۴۶۸ روز گذشته (از سال ۱۳۹۰ تاکنون) به‌طور میانگین هر پنج روز یک‌بار یکی از مأموران پلیس به شهادت رسیده است.

از درگیری تا شهادت؛ از جنگ تا ترور! / از ابتدای انقلاب تاکنون چند مأمور پلیس شهید شده‌اند؟

شهدای ناجا از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون

فرماندهی انتظامی کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون در راه برقراری امنیت، ۵۳ شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است، شهید «موسی حیدریان» اولین شهید ناجا در سال جاری بود که شانزدهم فروردین‌ماه به شهادت رسید، شهید حیدریان در سال ۱۳۸۷ در هنگ مرزی بانه از توابع استان کردستان بر اثر برخورد با تله انفجاری از ناحیه صورت و چشم، مجروح و به مقام جانبازی ۷۰ درصد نائل شد. او در روزهای ابتدایی سال جاری پس از ۲۴ سال تحمل درد و رنج ناشی از مجروحیت به یاران شهیدش پیوست.

شهید «سعید پناهی‌فر»، فرمانده عملیات یگان امداد بندرعباس، آخرین شهید فرمانده انتظامی کشور در سال جاری است که هفتم مهرماه در عملیات تعقیب و گریز قاچاقچیان به فیض شهادت رسید.

کد خبر 694890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.